Pagina 1 van 12

Project Z - restauratie van een 2CV Spécial 1977

Geplaatst: za 28 dec, 2013 03:44
door Jesper
Nu ik ben begonnen met de restauratie van een 2CV Spécial uit 1977 in jaune cedrat
(AC331) zal ik hier regelmatig verslag van doen.

Afbeelding

http://www.glimeend.nl/zdz.html

Groet van
Jesper

Geplaatst: za 28 dec, 2013 09:29
door TB
Leuk om te gaan volgen. Succes ermee en we zijn natuurlijk gek op foto's.

Geplaatst: za 28 dec, 2013 09:37
door Ducksen
Ik ga hem ook zeker volgen schitterende kleur trouwens.. Heel vees succes iig!!!!

Geplaatst: za 28 dec, 2013 09:51
door Jeroen-citroen
Altijd mooi een cedrat gele special. Ik ga het verslag volgen

Geplaatst: za 28 dec, 2013 12:03
door 2cvmaarten
Wat een geweldige kleur! Zeker weer een topic om te volgen.

Geplaatst: za 28 dec, 2013 12:45
door Jesper
Afbeelding

Het startpunt. Ik kocht deze auto een jaar of zeven geleden in ongerestaureerde, originele
staat. Voor zover ik weet is deze Eend sinds 1991 niet meer gebruikt. Op een aantal dingen
na, zoals bumpers, is hij compleet. Het chassis is aan vervanging toe, voor zover ik dat van
onderaf kan beoordelen. De koets heeft een paar doorgeroeste plekken, maar is grosso
modo in goede staat (dat zeg ik nu...).

Afbeelding

Iemand heeft al een keer de moeite genomen de binnenbekleding te verwijderen.

Afbeelding

De linker bodemplaat zal vervangen moeten worden.

Afbeelding

Er zitteen een paar leuke details op.

Afbeelding

Na het verwijderen van het voorruitframe blek de onderkant - hoe kan het ook anders -
helaas slecht. Ik had op een klein wonder gerekend. ;-)

Afbeelding

Dus...

Afbeelding

Bruin is niet geel.

Afbeelding

Het ergste, of althans meest in het oog springende, is het volledig ontbreken van het
motorkapscharnier.

Afbeelding

Transformers!

Afbeelding

En het blok is eruit. De bak moet nog. Daarna kan het chassis los.

Afbeelding

Het resultaat van een avond sleutelen: een ontmantelde Eend. ;-)

Groet van
Jesper

Geplaatst: za 28 dec, 2013 12:59
door TB
Natuurlijk een grote klus, maar als ik het zo bekijk wel te doen. Het motorkapscharnier en de roestschade aan het voorruitframe vragen wel wat aandacht.

Hoe is de rest? Dorpels, achterzijde van de koets?

Heb je ook rekening gehouden met de RDW ivm een mogelijke chassiswissel? Zoals ie er nu bij staat is ie nog wel te schouwen. Ligt ie in onderdelen uiteen dan wordt het lastiger. Mocht je hier niet aan gedacht hebben, echt elke stap fotograferen.

Geplaatst: za 28 dec, 2013 12:59
door Bertje Beige
Goed bezig, leuk om te volgen.
Zie ik nou goed dat de originele motor al eens is vervangen door een 6je? En wat ga jij doen?
Succes :D

Geplaatst: za 28 dec, 2013 13:02
door TB
Volgens mij hoort hier gewoon een 6je in. Met enkele carburateur zoals op de foto. En een gasplank heb ik ook gezien. Dus het klopt volgens mij wel.

Geplaatst: za 28 dec, 2013 13:08
door Bertje Beige
De 4 special zonder derde zijruit was geel en de 6 special zonder derde zijruit was rood (volgens mij zijn die rode zdz'jes haast zeldzamer dan gele) :roll:

Geplaatst: za 28 dec, 2013 13:15
door Jeroen-citroen
Welke de 4 en/of 6 motor heeft vind ik altijd verwarrend. In de reclame van de ZDZ die naar het concertgebouw rijdt (kan hem helaas ff niet vinden op YouTube) rijdt een gele en wordt gesproken over een 6 motor :?
Aan de andere kant weet ik niet beter dan dat de rode de 2e lichting was en met een 6 motor was uitgerust. Wie het weet mag het zeggen :wink:

Geplaatst: za 28 dec, 2013 13:23
door Bertje Beige
De rode waren idd. later dan de gele, maar ik weet niet of ze tegelijk leverbaar zijn geweest. Om het nog verwarrender te maken; de rode zijn er in 2 kleuren rood geweest.
Ook ik kon zo gauw die bewuste 2cv spot niet vinden, maar ik weet vrij zeker dat daarin niet over de 6 motor word gesproken, maar over de "nieuwere" of "snellere" motor.
Dat die motor al vanaf 1970 leverbaar was word er niet bij verteld :D

Geplaatst: za 28 dec, 2013 13:51
door Thijs
Heb je de auto wel laten schouwen bij de RDW? :?

Geplaatst: za 28 dec, 2013 14:05
door TB
Bertje Beige schreef:De 4 special zonder derde zijruit was geel en de 6 special zonder derde zijruit was rood (volgens mij zijn die rode zdz'jes haast zeldzamer dan gele) :roll:
Kijk, weer wat geleerd over deze bijzondere 2cv's. Heb nog even gekeken op cats citroen en inderdaad het zou een 2cv4 zijn gezien het chassisnr. op het typeplaatje. Namelijk 06KB####. In geval van een 2cv6 zou er dan 38KB#### moeten staan.

Geplaatst: za 28 dec, 2013 14:26
door Jeroen-citroen
Jesper zal ons wat betreft deze gele wel uitsluitsel kunnen geven :wink:

Jan de Lange schrijft dat in feb. '77 de 6 special kwam alleen in het rood.
Maar het zou mij niet verbazen als citroen nog wat gele ZDZjes heeft geleverd met een 6 blokje.