Pagina 10 van 12

Geplaatst: zo 8 feb, 2015 23:07
door Jesper
De originele ruitenwissermotor, zo'n mooie chromen SEV Marchal, was aan een
opknapbeurt toe. De koolborsteltjes van de motor waren op. De bevestiginsgplaat was
aangeroest, maar bovenal: de aandrijfstang van de ruitenwissers was compleet verroest.
Dat kan ik me goed voorstellen, omdat de onderkant van het voorruitframe ontzettend
gelekt moet hebben. Nieuwe ruitenwisserasjes zijn niet goedkoop, maar zijn nu wel
toegevoegd aan de bestellijst.

Afbeelding

Gelukkig had ik er nog zo'm motortje liggen en die werkt wel gewoon goed. Ook de
achterplaat en de ruitenwisserstang daarvan was niet compleet verroest. Een likje verf kon
het geheel wel gebruiken, net als de schakelstang, de baksteum van het luchtfilterhuis en de gasplank.

Afbeelding

Het moment nadert dat ik toch echt aan de koets moet gaan beginnen. ;-)

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/zdz.html

Geplaatst: zo 8 feb, 2015 23:35
door Jesper
Dit testbericht kwam ik gisteren tegen in het toilet van de 2CV Club in Ederveen. :-)
De tekst van de laatste alinea wil ik jullie niet onthouden:

Afbeelding

"Resumerend kunnen we stellen dat de 2CV Special een auto is die sober ingestelde mensen
zeker wel zal aanspreken. Alle overdadige luxe ontbreekt. Daartegenover staat dat de 2CV
Special een robuust uiterlijk heeft, een zee van ruimte biedt en ongetwijfeld een van de
meest economische auto's ter wereld is. Als gezinsauto is de 2CV Special dan ook
uitstekend geschikt.

Erg aantrekkelijk is wellicht ook de prijs van f 6888,- incl. BTW. Voor wie geen hoge eisen
stelt op het gebied van snelheid, uitvoering en comfort een erg aantrekkelijke auto."

Groet van
Jesper

Geplaatst: za 21 feb, 2015 13:45
door Jesper
De laatste onderdelen van de categorie 'rollend chassis' zijn gemonteerd of onder
handen genomen. Nieuwe rubbers zitten op de uiteinden van de stuuras om de
frotteurs tegen vocht te beschermen. Een gelakte steun voor het luchtfilterhuis zit op
de versnellingsbak.

Afbeelding

OK, dat luchtfilterhuis is een geval apart, omdat ik bij de eerste keer afwerken niet
secuur genoeg was. Dus weer glad geschuurd, nieuwe laag primer erop en nog een
laag gris rosé voor de afwerking.

Afbeelding

De gereviseerde ruitenwissermotor op een gelakte achterplaat met
aandrijfstangen is weliswaar een interieuronderdeel, maar alvast af.

Groet van
Jesper

Geplaatst: za 21 feb, 2015 14:55
door 2cvmaarten
Dat ziet er alvast mooi uit, goed bezig!

Geplaatst: za 21 feb, 2015 21:33
door CitroenAZU
Dat wordt weer een net karretje, netjes hoor!

Geplaatst: zo 22 feb, 2015 10:17
door Jesper
CitroenAZU schreef:Dat wordt weer een net karretje, netjes hoor!
Dank u. Ik heb een eindbeeld voor ogen. ;-)

Afbeelding

Groet van
Jesper

Geplaatst: zo 22 feb, 2015 10:20
door Jesper
Nu ook het luchtfilterhuis voor een tweede keer is gespoten en gemonteerd is, is het rollend
gedeelte af. Op twee bumpers na.

Afbeelding

Oorspronkelijk zaten er bumpers op de Eend, maar niet meer toen ik 'm kocht. Van vriend
W. te Z. had ik twee oude bumpers overgenomen. De achterbumper is in redelijk goede
staat, net als de bumpersteunen, geschikt voor hergebruik. De voorbumper is van binnenuit
helaas zodanig door roest aangevreten, dat de gaten er invallen. Dat geldt ook voor de
bumpersteunen. Hier zal nieuw voor oud gaan gelden.

Afbeelding

Dat is jammer, want ik had gehoopt beide te kunnen hergebruiken.

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/zdz.html

Geplaatst: zo 29 mar, 2015 17:25
door Jesper
Voordat ik begin met het aanpakken van de koets, wilde ik alle kleine metalen
voorwerpen kant-en-klaar hebben voor de eindmontage. Dan is het lijstje:
bumpers, bumperrosetten en bumpersteunen, benzinevulpijp, accuhouder,
koplampsteun en koplampen.

Afbeelding

De koplampsteun is met al zijn hoeken en gaten een uitdaging waard.

Afbeelding

Na komborstelen, ontroesten, schuren, gronden en lakken hangt alles nu te drogen.
De meeste onderdelen zijn glanzend zwart. De achterbumper, rosetten, koplampen
en koplampsteum hebben nog niet hun definitieve kleur. Die worden weer mooi gris
rosé. De koets lijkt voorlopig meer op een kerstboom.

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/zdz.html

Geplaatst: zo 29 mar, 2015 18:25
door Denny
goed bezig.

Geplaatst: ma 30 mar, 2015 17:16
door Michiel van G.
Jesper schreef:. De koets lijkt voorlopig meer op een kerstboom.
[/quote]

In deze jaargetijde toch meer een Paastak denk ik? 8)

Geplaatst: ma 30 mar, 2015 18:28
door Bertje Beige
Ziet er goed uit :D , is grijze koplampen een persoonlijke voorkeur of is het bouwjaar afhankelijk?

Geplaatst: ma 30 mar, 2015 22:40
door Hans B
De gele spécials zdz hebben alleen grijze koplampen in combinatie met het bruine interieur volgens mij, dus tot model 1977.
Rode 2cv spéçials hebben ze ook nog heel even gehad, maar alleen op de eerste versie, de rouge soleil.

Geplaatst: zo 12 apr, 2015 19:51
door Jesper
Hans B schreef:De gele spécials zdz hebben alleen grijze koplampen in combinatie met het bruine interieur volgens mij, dus tot model 1977.
Rode 2cv spéçials hebben ze ook nog heel even gehad, maar alleen op de eerste versie, de rouge soleil.
Over de keuze voor grijze koplampen, kan ik het volgende kwijt: ze waren zwart, maar ik
wilde ze jaune cedrat maken. En nadat ik getipt was dat gris rosé de originele kleur was,
kwam onder de zwarte verflaag inderdaad gris rosé tevoorschijn! Persoonlijk vind ik dat
een mooie combinatie. Overigens heeft mijn zdz dan weer geen bruin, maar zwart interieur.
Moeilijk te achterhalen of dat origineel is of niet...

En ja, Michiel, eerder een paastak dan een kerstboom. ;-)

Groet van
Jesper

Geplaatst: zo 12 apr, 2015 19:57
door Jesper
Op de achterkant van het chassis heb ik een tweedehands trekhaak annex analoge
parkeersensor gemonterd. Omdat de gebruikte bumpersteunen (en bumper) uit België
komen heeft de linker een extra kooimoer voor een mistachterlicht. De opgeknapte
achterbumper staat in de primer en moet nog gespoten.

Afbeelding

De voorkant van het chassis wacht op montage van de lampsteun met koplampbehuizing.
Nu had ik die twee metalen lampenkappen goed opgeschuurd, maar de primer
reageerde onaardig met een van de blootgelegde oude verflagen. Er was maar een
remedie: helemaal kaal maken.

Afbeelding

Nieuwe ruitenwisserasjes maken de gereviseerde ruitenwissermotor helemaal af.

Afbeelding

Verder heb ik de achterbumper, de originele lampsteun, bumperrosetten en een
koplamp gespoten in gris rosé. De achterbumper was na het spuiten, polijsten en
aanbrengen van de plakbies klaar voor montage. Ik ben blij met het resultaat.

Afbeelding

Volgende week hoop ik de lampsteun en koplampen eindelijk af te hebben.

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/zdz.html

Geplaatst: zo 12 apr, 2015 20:05
door Robcap
Echt schittered! Mooi werk.