Anti-roest behandeling

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Anti-roest behandeling

Bericht door AZL57 » za 25 okt, 2014 23:46

Vandaag mijn 57er 2cv van een antiroest behandeling laten voorzien met Mike Sanders vet. Een smerig karwei maar het ziet er goed uit. Eens benieuwd hoe het zich gaat houden. Hij moet nu ook s'winters gaan rijden. Eerst werd de hele onderkant met WD40 afgewassen?? Zag er al mooi uit ;-) Het vet werd met een speciale spuit op 150 graden in alle holle ruimtes en in alle randjes aan de onderkant gespoten. Je ziet op de gekste plaatsen vet dampen uit gaatjes komen. Een carrosserie is toch niet zo erg dicht. De hele onderkant van de auto was daarna min of meer geel. Dit zijn de luchtbelletjes die zich in de was vormen door de perslucht van het spuiten. Daarna werd de onderkant nog eens onderhanden genomen met een hetelucht pistool. De was werd nu weer grotendeels transparant en vloeide mooi egaal uit. Foto's volgen zodra ik ze krijg toegestuurd.
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 26 okt, 2014 07:33

Doet me denken aan RX 7, dat is ook geel als het onder druk ingespoten wordt en wordt later doorzichtig.
Maar gewoon op kamertemperatuur.

Ga je hem nu als dagelijks vervoer gebruiken ?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 26 okt, 2014 08:47

ja dat was het plan, ben benieuwd. Ben al 2 weken allerhande kleine dingetjes aan het repararen. Gelukkig heb ik wel veel onderdelen voor die ouwe dingen liggen anders werd het een stuk lastiger. Heb gisteren op de brug gezien dat de 2e demper nogal kaduuk is van onder heeft ie meer weg van een zeef. Dus weer een knutselwerkje erbij. Dit is het beest trouwens Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » ma 27 okt, 2014 21:50

Interessant! Ben erg benieuwd naar de foto's.

Alleen... afwassen met WD40? Wat is daar de achterliggende gedachte van? Lijkt mij niet bevorderlijk voor de hechting van het vet. Maar kan me natuurlijk vergissen. En 150 graden, dat is wel erg heet. Wie heeft de behandeling uitgevoerd?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 27 okt, 2014 22:22

Ik was ook verbaasd, maar het vet hechtte prima. Trouwens ze hadden de wd40 in een sproeifles en niet in een spuitbusje. Het is uitgevoerd door de RetroGarage in Stolberg Duitsland. We zijn toch een 4 a 5 uur intensief bezig geweest.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 28 okt, 2014 08:47

150 graden klopt wel hoor, als je mike sanders vet gebruikt.

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » do 30 okt, 2014 13:23

Ik dacht dat 120, max 130 graden de norm was voor het vet van Mike Sander.

Ik verdiep me in alle mogelijke manieren om straks mijn Acadiane te conserveren. Korrosionsschutzfett van Mike Sander vind ik een interessante optie. Ik vraag mij daarbij steeds af in hoeverre dit vet daadwerkelijk doordringt in -specifiek- felsnaden. Zou het hete vet door de perslucht en het warmtegeleidende vermogen van het staal waarop het wordt aangebracht niet erg snel afkoelen en dan weer vaste vorm aannemen, wat goed penetreren van felsnaden verhindert?

Het lijkt erop dat dit aan de orde was in deze test: http://www.auson.se/sites/default/files ... y_uk_0.pdf
Daarbij past wel de kanttekening dat het vet op een lagere temperatuur dan 120 graden is aangebracht. Wellicht is dat de reden dat Korrosionsschutzfett daar minder scoort. En misschien is dat op te lossen door (afhankelijk van de temperatuur van de te behandelen auto) de temperatuur van het vet te verhogen naar 150 graden?

Overigens is een van de verkoopargumenten van dit vet is dat het bij hoge buitentemperaturen zacht wordt en weer gaat kruipen, zodat eventuele nieuwe roesthaarden in de kiem worden gesmoord. Dat is in de test niet gebleken: "Baking sunshine hasn't caused it to move."

Food for thought dus...

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 30 okt, 2014 15:14

over dat weer gaan kruipen als het warm wordt: ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik heb om die reden (en het feit dat ik het zelf wil doen en dat in dat geval dat mike sanders vet me erg lastig en gevaarlijk lijkt) een pot fluid film liquid ar gekocht. dit is ook een vet maar wordt bij lagere temperatuur "vloeibaar"
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Peter Parker
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
Locatie: Purmerend

Bericht door Peter Parker » do 30 okt, 2014 16:26

Wat een mooie eend!
Gris Cormoran 1985 genaamd Brigitte

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 30 okt, 2014 16:53

ja de hitte luistert nauw. Ook de spuit apparatuur en de sondes stonden in een hete lucht verwarming van 130 graden. Daardoor geen stollingverschijnselen in de slangetjes en spuitkoppen. Zij hadden zelf een speciale kar gebouwd met ingebouwde verwarming en frietenbakapparaat met aftapkraan en zelfs in die kraan hadden ze een elektrische verwarming moeten aanbrengen tegen verstoppingen.
diverse Citroens, wat anders.

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » do 30 okt, 2014 19:36

Mooi, op dat gebied geen half werk dus. En werd de auto zelf (naast het reinigen van de bodem met WD40) nog geprepareerd (holle ruimten schoonmaken, drogen, verwarmen etc.)?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 30 okt, 2014 21:12

nee maar hij was niet erg nat/vies hij had een 15tal jaar binnen gestaan. Ik denk dat het hete vet ook het water wel verdampt. Maar het was ook nog lekker warm in de garage. Ze hadden ook een mercedes van een boer gehad die had 2 dagen reiniging nodig gehad.
diverse Citroens, wat anders.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » vr 31 okt, 2014 15:28

vergeef mij de directe vraagstelling, maar wat kost zo'n behandeling totaal ??
BARE METAL CAR

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 31 okt, 2014 19:35

het beest onder behandeling
Afbeelding
Lekker vettig
Afbeelding
Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 31 okt, 2014 21:09

heeee, mannen in witte pakken.......



Strak werk!

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie