Restauratie club '89 *op zoek naar een stappenplan*

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
citroofreak
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 okt, 2013 01:43
Locatie: Coevorden

Restauratie club '89 *op zoek naar een stappenplan*

Bericht door citroofreak » di 2 jan, 2018 12:14

Afgelopen zomer heb ik er een erg leuke Club bij gekocht. Dingetje heeft een hele poos buiten stil gestaan en al sinds 2008 geen apk meer. Maar hij was nog zo "goed" dat ik hem niet kon laten staan. Al was het alleen maar voor de handel.

Ik heb samen met een vriend (een wandelend werkplaatshandboek) de auto aan de loop gemaakt. Er werd toen geconstateerd dat de auto geheel orgineel is. Alle details van de duitse import kloppen en er is nooit met chassisnummers geklooit. Ook was de eend opvallend hard. Wat we konden zien was een plekje bij een binnenscherm achter, wat rotterij bij de voetenbak en een randje op de bovenste dekplaat van het chassis. Niks spannends zogezegd. Ik heb dan ook besloten om de eend dusdanig aan te pakken dat het een betrouwbare daily wordt. Voor de zomer althans. Deadline is mei 2018, want dan verloopt de apk van mn C15. En die is klaar om de pers in te gaan.

De inzetdelen werden besteld. Maar bij betere inspectie bleek het chassis toch iets minder lekker dan verwacht. Bij de afdekplaat aan de kant van de bestuurder is een plaat op een plaat gelast, waardoor de roest lekker kon huishouden tussen het plaatwerk. Stijfheid is dus niet meer te garanderen. Ik heb ondertussen dus ook een nieuw chassis liggen en de schouwing bij de rdw is al achter de rug.

Komende zaterdag is het dan echt zo ver. Ik ga de eend demonteren. Ik ben handig genoeg om dit te doen, maar ik wil proberen om dit gestructureerd aan te pakken. M'n andere eend staat ook gedemonstreerd in de loods, maar als ik daar verder mee wil zal ik bij 0 moeten beginnen. Alle onderdelen liggen her en der....

De vraag is dus: is er een duidelijk stappenplan voor een chassiswissel beschikbaar? En hebben jullie nog fijne tips en tricks?

To do:
Chassiswissel
Beetje laswerk aan de koets
Nieuwe aircoklep
Versnellingsbak wisselen (synchro 2e)
Grooooooote beurt
Verder alles waar ik tegenaan loop.
2 linkerhanden is nog altijd beter dan 1 rechter en er niks mee doen

Gebruikersavatar
citroofreak
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 okt, 2013 01:43
Locatie: Coevorden

Bericht door citroofreak » di 2 jan, 2018 12:42

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De niet zichtbare plaatjes zijn klikbaar. Ik zal thuis maar eens achter een andere photohost aan.... 😡
2 linkerhanden is nog altijd beter dan 1 rechter en er niks mee doen

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 2 jan, 2018 17:00

Afbeeldingen zijn na klikken ook niet zichtbaar. :(
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
citroofreak
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 okt, 2013 01:43
Locatie: Coevorden

Bericht door citroofreak » do 4 jan, 2018 13:03

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beter!!!!!
2 linkerhanden is nog altijd beter dan 1 rechter en er niks mee doen

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 4 jan, 2018 20:25

De plaatjes zijn goed te zien.

Een stappenplan heb ik niet voor je maar wel een tip.
Zorg dat je de juiste boutjes en moertjes bij elkaar houdt en er op vermeldt waar het voor is.
Als je dat niet doen gaat er een hoop tijd in zitten naar het zoeken van de juiste spullen.

Ook de draadboom en stekkertjes merken helpt je bij de opbouw enorm.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 4 jan, 2018 23:53

Koop een paar honderd van die zip-tie zakjes.
Onderdeel demonteren, boutjes in de zit-tie, en het zakje met een tie-wrap aan het onderdeeel.

Bij het monteren ge je veel tijd kwijt zijn aan het zoeken naar het juiste bevestigingsmateriaal. En op deze manier voorkom je dat.

Andere tip is: grote bananendoos neerzetten voor allen wat naar de straler kan. Laten stralen en zwart laten poedercoaten. Sterk, goekoop en snel.

Velgen en bumpers kan je laten stralen en in een ral kleur laten poedercoaten. Later dof schuren en in ac148 spuiten. Snel, doeltreffend, tijdbesparend en origineel.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » vr 5 jan, 2018 08:51

Ik heb een paar van die plastic bakken met veel kleine vakjes.
Kan makkelijk al het bevestiging materiaal in met n klein papiertje met doel/herkomst er op(mocht je t vergeten)

En zet een doel (hoe ver wil je gaan met opknappen en kosten) en probeer je er aan te houden. Zeker als het "voor de handel" doet (moet je hem scherp ingekocht hebben is mijn ervaring... Je bent zo een paar duizend euro verder.
Mijn ervaring is...ja als ik het toch aanpak...

Eende boeren verkopen ook vaak een "chassis wissel pakket" daar Zitten alle zaken in die moet of wil vervangen als je toch bezig bent de achter remleiding bv.
En wat je over hebt breng je weer terug (binnen afgesproken periode).
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
citroofreak
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 okt, 2013 01:43
Locatie: Coevorden

Bericht door citroofreak » vr 5 jan, 2018 09:18

Thanks voor de tips. Ik was al van plan om de schroeven en boutjes goed te sorteren. Van de KaKa zitten alle boutjes in één grote bak..... Dat was geen topidee. 😂

Het doel van de (deel)restauratie is om een roestvrije betrouwbare eend te bouwen. Ik wil hem niet mooier maken dan hij nou is. En zoals het nou lijkt gaat dat bij elkaar een duizendje of anderhalf kosten. Dat is inclusief het reeds aangekochte chassis. Ik ben dus eigenlijk niet van plan om onderdelen te laten stralen en poedercoaten. Gewoon de netste velgjes die ik heb liggen er onder met nieuwe bandjes. De bumpers vind ik mooi zat. Ik moet alleen de rozetten er weer bij zoeken.

Ik heb de eend inderdaad heel scherp aangekocht. Jullie mogen rustig een gokje wagen. 😉
2 linkerhanden is nog altijd beter dan 1 rechter en er niks mee doen

Gebruikersavatar
citroofreak
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 okt, 2013 01:43
Locatie: Coevorden

Bericht door citroofreak » za 6 jan, 2018 10:30

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even een overzichtje van de (ontbrekende) roestschade. De staarstukken en de dorpels zijn opvallend hard. Linksachter in het binnenscherm zal een plaatje gelast moeten worden. Ook ligt er een nieuw chassis en voetenbakken klaar. Verder moet de aircoklep worden vervangen. Een nieuwe ligt, gespoten en wel, klaar om gemonteerd te worden. Lijkt me niks schokkends al met al.
2 linkerhanden is nog altijd beter dan 1 rechter en er niks mee doen

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 7 jan, 2018 09:46

Daar ben je toch wel even mee bezig als je het fatsoenlijk doet.
Ja ZIPP zakjes, doe ik al jaren werkt echt top. Je hoeft dan niet te zoeken.
En een aantal bouten op de eend hebben een specifieke lengte. Neem je verkeerde gaat het stuk.

En neem even 100 fotos. Gewoon van alles.

Wat nog wel helpt is de veerpotten inspuiten met WD40 en dat paar dagen herhalen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » zo 7 jan, 2018 10:16

Als de bodemplaat(en) en voetenbak er zo uit ziet kan de dorpel(s) ook best tegenvallen...
Alles zie je pas goed bij demonteren van de boel.

Over veerpot gesproken....van binnen alleen met wonderolie (geen synthetische olie).
Onderhoud en tegen het piepen.
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
citroofreak
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 18 okt, 2013 01:43
Locatie: Coevorden

Bericht door citroofreak » ma 12 mar, 2018 01:54

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er is veel gebeurd! Het nieuwe chassis zit eronder. Ding helemaal volgeblaft met hollowsectionwax (want DG). Koets is helemaal aangepakt. Andere versnellingsbak eronder (zonder krakende synchro). Stuurrondsel vervangen. Nieuwe uitlaat. Eigenlijk moeten nu alleen de puntjes op de i nog.
2 linkerhanden is nog altijd beter dan 1 rechter en er niks mee doen

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 12 mar, 2018 17:35

Goed bezig.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
CVosje1994
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: za 28 aug, 2010 19:16
Locatie: Linne

Bericht door CVosje1994 » ma 12 mar, 2018 19:18

Ziet er weer goed uit! :D
Georges, de rode 2cv6 Club - nu Celeste Bleu

Plaats reactie