Pagina 2 van 8

Geplaatst: zo 11 feb, 2018 19:42
door Edce
Ik heb mijn chassis ook hersteld. Mijn uitgangspunt was : wanneer de bovenzijde van het chassis onder de versnellingsbak niet geknikt is, is herstelling goed mogelijk. Ook moet het chassisnummer nog goed leesbaar zijn. Want een goed hersteld chassis kan weer jaren mee. Eerst al de geroeste delen wegslijpen, wat metalen plaatjes (1 mm dik) plooien, doch het is goed te doen. Het hechten kan door vele laspuntjes naast elkaar te leggen. Kruipt redelijk wat tijd in, doch ook dat is zeer relatief. Als alles gelast is, goed tegen roestvorming inspuiten en het chassis een paar keer kantelen zodat de vloeistof goed tussen de gelaste plaatjes kan lopen. Ook in de lengte richting optillen, aan beide zijden. Gun het spul voldoende tijd om te vloeien, zeker een paar dagen en liefst bij warm weer.

Geplaatst: ma 12 feb, 2018 08:26
door Geert
Ja, zo zou ik het ook aanpakken .
Kijk hier eens naar ons chassis ,
begin maar bij "aankoop en ontmanteling ", maar dan moet je wel een sterke maag hebben :wink:

https://www.flickr.com/photos/109944557@N08/albums

Geplaatst: ma 12 feb, 2018 08:54
door Edce
Het herstel van mijn chassis lijkt zeer veel op dat van Geert. Ik heb in de kokers naar de voorkant toe een inwendige versterking aangebracht door een U-ijzer naar binnen te schuiven van 2 mm dik, maat 35X35 mm. De koker moet dan wel opengeslepen worden tot daar waar de koker een kleine hoek maakt. Het U-ijzer moet ook daar dezelfde hoek maken. Het U-ijzer kan aan het bestaande resterende voorste deel van de koker en aan de nieuwe bodemplaat gelast worden. Een ijzersterke constructie is zo ontstaan !

Geplaatst: ma 12 feb, 2018 11:02
door Mr Michbla
Is het voornaamste argument voor het herstellen van het oude chassis het besparen van de kosten van een nieuw chassis? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat het installeren van een nieuw/gegalvaniseerd chassis effect heeft op hoe de eend rijdt: minder flexibel omdat het originele, ijzeren chassis meer meebuigt. Is dit een broodje aap?

Zou jammer zijn als ik alle moeite gedaan heb om het chassis te wisselen om er dan achter te komen dat de eend een veredelde skelter is geworden. Het gaat om de smooth ride!

Geplaatst: ma 12 feb, 2018 13:02
door Thijs
Volgens mij is dat een broodje aap verhaal.
Maar wat je ook doet: Controleer of het chassisnummer origineel is.
Zo ja, naar de RDW er mee en laten schouwen.
Zo nee, niet naar de RDW.

Ook al besluit je nu om je chassis te repareren dan toch eerst laten schouwen want als je straks de koets er af hebt en blijkt dat de hele boel wel krokant is dan kun je niet meer laten schouwen.

Als ik de foto's zie dan denk ik dat je het chassis gewoon moet vervangen.
De koets zou je dan op een karretje bij een lasser/Eendenboer kunnen brengen voor het laswerk.
Daarna kun je zelf de boel weer in elkaar sleutelen.

Welk chassis je dan zou moeten kiezen is nogal persoonlijk. Ik zou zelf voor een origineel chassis gaan maar er zijn heel veel mogelijkheden.
Koop in elk geval geen Argentijns chassis. Die zijn binnen een paar jaar compleet verrot.
Mijn originele uit Cassis gaat al weer 15 jaar mee en zonder een spatje roest...

Maar er zijn ook veel Eendrijders die zweren bij een verzinkt chassis.

Geplaatst: ma 12 feb, 2018 18:17
door Thijs
Je kunt je foto's trouwens gewoon hier neerzetten...


Afbeelding27990392_10211862935870571_872581311_o by Mr Michbla, on Flickr

Afbeelding28033989_10211862937190604_1295490059_o by Mr Michbla, on Flickr

Die mat moet je er meteen uit gooien.
Daar kruipt vocht onder en dat gaat nooit meer weg...

Afbeelding28034460_10211862935270556_423535840_o by Mr Michbla, on Flickr

Hier onder de aandrijfas even die vette zooi wegvegen met een lap en waarschijnlijk zie je dan je chassisnummer.

Edit: Volgens rdw.nl zit je chassisnummer zit op een andere plaats: Midden op bodemplaat voor voorzitting
Dus binnen onder de mat, voor de voorstoel.

Geplaatst: ma 12 feb, 2018 18:48
door Geert
Mr Michbla schreef:Is het voornaamste argument voor het herstellen van het oude chassis het besparen van de kosten van een nieuw chassis?
Voor ons was en is het de uitdaging.
We hebben ook andere delen opnieuw gemaakt. Gewoon voor de fun, niet om kosten te sparen.

Geplaatst: ma 12 feb, 2018 21:00
door Edce
Voor mij was het om vier reden : tonen dat ook een chassis best hersteld kan worden, dat het lassen een groot deel uitmaakt van de restauratiehobby, het aantal uren daaraan besteed slechts een relatief klein deel is van een volledige restauratie en natuurlijk dat met het gespaarde geld weer andere zaken aan de auto kan vervangen worden (voorbeeld : zetels en bekleding).

Geplaatst: di 13 feb, 2018 01:10
door gillis
Als t chassis nr op de bodem plaat staat...kan het ook een "de graaf" chassis zijn...

RDW zet hem daar namelijk.

Lijken op het origineel alleen zijn ze niet zo stevig/roest bestendig...

Als t een de graafje is, zeker wissel!

Geplaatst: di 13 feb, 2018 08:17
door Tom Duckpower
gillis schreef:Als t chassis nr op de bodem plaat staat...kan het ook een "de graaf" chassis zijn...
RDW zet hem daar namelijk.
Nou nee hoor.. bij mijn de graaf chassis zit ie eerst tegen de rechterzijkant (achter de achter schokbreker).. daarna is ie vanwege de leesbaarheid maar tegen de binnenzijde van de rechterachterpoot gezet.
Verschilt per rdw man en rdw station waar ze m neerzetten.
Ken eenden waarbij ie aan de onderzijde van de voor of achterpoot zit..

Geplaatst: di 13 feb, 2018 08:44
door Edce
Ik heb een in België geïmporteerde Nederlandse eend met een door de RDW ingeslagen ch nr. Dit staat op de onderkant van de voorste dwarsbalk waar de motorsteunen op staan. Er zijn dus geen vaste regels die bepalen waar het nummer moet staan.

Geplaatst: di 13 feb, 2018 15:01
door gillis
Dat bedoelde ik ook.
Bij mijn de graaf chassis was door de RDW wel op de bodemplaat gezet.

Dus als het chassis nr van "jonge" 6 Niet op de voor arm staat is de kans groot dat er al eens een wissel is geweest...en lijkt het op een origineel chassis is de kas groot dat het een de graaf is (RDW gaf vroeger daar alleen nieuwe inslag aan).

Ben dus niet opzoek naar uitzonderingen maar naar regel.

Geplaatst: di 13 feb, 2018 18:25
door Thijs
Ze hebben de auto gekocht toen deze 4 jaar oud was. Dan zullen ze toch wel weten of het chassis al eens gewisseld is?

Afbeelding27999520_10211875038893139_117675262_o by Mr Michbla, on Flickr

Of dat dit het origineel is....

Geplaatst: wo 14 feb, 2018 08:56
door Bull Frog Bleu
Een bijzonder chassis uit jaren 50 of 60 is gezien de metaalkwaliteit wel te redden. Hier zou ik gewoon kiezen voor nieuw. Zie erg veel roest en weggerotte delen. Hopelijk staat er een chassisnummer in conform RDW anders enkel leuk voor onderdelen

Geplaatst: wo 14 feb, 2018 18:20
door RobM
lassen is leuk, maar je moet het wel ergens aan vast kunnen lassen.

zoals gezegd: kijken of het nummer in orde is, als dat zo is laten labelen bij de RDW. Kan je altijd nog kijken wat je doet.

succes,
Rob