Pagina 2 van 4

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: ma 6 aug, 2018 14:59
door VincentK
Afgelopen weekend weer bezig geweest. Heb de eerste demper meegenomen om te zien of daar nog iets onder de roest vandaan kwam. Komborstel op de boormachine en aan de slag gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas wel wat vlekkerig en verkleuring, niet erg natuurlijk, omdat je hem toch niet ziet. Maar het begon te kriebelen en ik heb de handel met hittebestendige verf behandeld. We gaan zien of het er op blijft zitten.

Afbeelding

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: za 20 okt, 2018 07:38
door Bull Frog Bleu
Nog vorderingen?

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: za 20 okt, 2018 14:30
door VincentK
Bull Frog Bleu schreef: za 20 okt, 2018 07:38 Nog vorderingen?
Jazeker, laaste tijd alleen minder boeiende zaken om hier te melden.

We zijn met chassis en koets langsgeweest bij een garage om te zien wat de zwakke plakken en zijn, en wat zeker aangepakt moet worden. Helaas bleek dat er veel plekken opgevuld zijn met filler na een zeer knullige reparatie. Conclusie, bestel eendje is een gatenkaas :cry: .

Maar dat stopt ons natuurlijk niet. Alle plekken zijn ons nu bekend en hoe dat op te lossen ook: Lassen, heel... veel... lassen. Tijdlijn is dus iets langer geworden en er wordt nu ook iets meer budget gespaard.

Ook ben ik nu bezig met een lascursus, zodat ik in ieder geval weet waar ik straks op moet gaan letten en hoe het in de basis werkt. Volgende stap is een lasaparaat aanschaffen en gaan proberen. Hier en daar zal een nieuw stukje staal in de juiste vorm geklopt moeten worden, maar dat leren we dan ook weer. Hebben we er een mooie hobby aan.

Tegelijkertijd hebben mijn pa en ik een andere eend en die mag binnenkort voor de APK, dus 2 projectjes paralel. Zal binnenkort een paar foto's posten van de gaten ><

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: za 20 okt, 2018 21:03
door Bull Frog Bleu
Kijk aan weer wat vorderingen.
Gelukkig is weer veel nieuw te krijgen van de besteleend. Zelf binnenvallen en laadvloer.

Succes met de vervolgstappen en veel oefenen met lassen is geen overbodige luxe. Kwestie van doen.
Mocht je nog stukje laadvloer overhouden na restauratie hou ik me aanbevolen.

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: zo 21 okt, 2018 08:13
door Boudewijn
Op onderstaande site staan filmpjes hoe je plaat in vorm moet kloppen. Is wel in het Duits.
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... php?cat=48

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: di 23 okt, 2018 22:22
door VincentK
Boudewijn schreef: zo 21 okt, 2018 08:13 Op onderstaande site staan filmpjes hoe je plaat in vorm moet kloppen. Is wel in het Duits.
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... php?cat=48
Ha Boudewijn, bedankt. Dat is een mooie tip.

Afgelopen maandag paar stukjes mig gelast en met wat verdere oefening hoeft dat geen probleem meer zijn. Nu nog even kijken waar te beginnen :lol:

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: zo 14 apr, 2019 18:26
door VincentK
Nou, het heeft even geduurd, maar we zijn klaar om de boel onder handen te nemen.

Lascursus gevolgd, met heel veel plezier. Het internet afgestruind naar een betaalbaar en betrouwbaar modelletje. Lasapparaat gekocht, ik ben nu de trotse eigenaar van een Cebora bravo 155, en gisteren naar een zeer behulpzame en hartelijke club in Veenendaal geweest voor de overige benodigdheden (lasgas, proplas mondstukje, wat slijtage spul,, puntlasboor, lastang, lashandschoenen en een lashelm.

Komende paas lekker aan de slag, mooi oefenen met dunne plaat en het chassis open werken, kijken wat daar nog van te maken valt. Zin in de roestoratie :D

Afbeelding

Natuurlijk verder niet helemaal stilgezeten. 2de eend heeft ondertussen weer APK (grotendeels dankzij mijn pa). En ik heb de stoeltjes uit de bestel even aangepakt. Geschuurd, en weer in de primer gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: za 20 apr, 2019 10:12
door Punky
De grondige aanpak, heb je jaren plezier van!!!

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: zo 21 apr, 2019 22:04
door VincentK
Nou, maar weer eens tijd voor een update.

Ik heb besloten me maar eens los te laten op het chassis. In het beste geval heb ik aan het eind van de rit een gerepareerd chassis, in het slechtste geval moet ik een nieuw chassis kopen en leer ik iets over lassen en metaalwerken. Het is je hobby of het is het niet.

Het chassis er dan ook maar eens bijgepakt en begonnen met het weghalen van rotte delen en lelijke voormalige reparaties.

Afbeelding

In eerste instantie zat ook de vooras nog vast op het chassis, met bouten die niet mee wilde geven en ook door de slijptol niet gemotiveerd konden worden om los te komen. Wat reste was slijpen, inboren en heel veel hameren. Maar we hebben overwonnen. De as is eraf, later maar beoordelen wat daar nog van te redden is.

Wel een nieuw probleem, de bouten zitten nog vast! Wie o wie heeft een goede tip? Mijn idee is de zijkant van de buis in te slijpen en dit op een later moment weer heel te lassen.

Afbeelding

Vervolgens begonnen de bovenplaat te verwijderen, waarbij het duidelijk werd dat er meerdere vorige restauraties zijn geweest. Geen daarvan erg goede, arm eendje.

Al doende leert men en met de puntlas boor, haakse slijper, hamer en beitel komt men erg ver.

Afbeelding

Afbeelding

Wat we vervolgens tegen komen is helemaal nog niet zo slecht. Althans, ik schrik er niet zo van. Eigenlijk is de binnenkant hard en is er bijzonder weinig roest aanwezig op het binnenwerk.

Volgende klus is het aanbrengen van wat reparatie stukjes en vervolgens het binnenwerk schoonmaken en in de beschermende vloeistoffen zetten. Natuurlijk ook de balken behandelen met roestomvormer.

Later meer! (maar minder roest).

Afbeelding

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: ma 22 apr, 2019 18:25
door Boudewijn
Vincent, jouw foto's zijn (voor mij) helaas niet zichtbaar. Maar ik heb samen met mijn broer een chassis van een eend uit 1965 gerestaureerd. Daarvan was de binnenkant behoorlijk slecht. Helaas kan ik met de nieuwe forum-setup blijkbaar geen link meer maken naar een bestaand topic, maar als je gaat zoeken naar "2CV AZ 1965" kom je het topic van Geert tegen. Op bladzijde 3 staan foto's van het chassis.

Plaatwerken is erg leuk om te doen. Soms mislukt de eerste keer of je hebt toch niet de juiste methodiek gebruikt. Gewoon doorzetten dan kom je er wel. Eerst de vorm bepalen met een stukje karton voordat je het uit de staalplaat gaat snijden.

Ik weet niet of je de beschikking hebt over een compressor, anders kun je de bouten proberen te verwijderen met een pneumatische hamer. Zie afbeelding. Ook ideaal voor het verwijderen van remtrommels.

Afbeelding

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: ma 22 apr, 2019 19:56
door Geert

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: di 23 apr, 2019 09:11
door VincentK
Boudewijn en Geert, bedankt voor de tip, compressor hebben we, pneumatische hamer misschien maar eens opsnorren. Ook leuk om de foto's te zien, zeker leerzaam ook. Mijn foto's zouden het ook weer moeten doen (ruzie met google foto's).

Ook bedankt voor de aanmoediging, merk dat ik er steeds meer zin in begin te krijgen.

Afgelopen weekend natuurlijk ook even geoefend met lassen en de instellingen van het apparaat geprobeerd (cebora 155). Het eerste werkstukje zal ik maar abstracte kunst noemen :oops: .

Afbeelding

Maar, na verloop van tijd krijg je er wat handigheid in en heb ik maar de stoute schoenen aangetrokken en me gewaagd aan een beugeltje van de benzine tank, daar was de helft van weggerot.

Afbeelding

Afbeelding

Even bijslijpen...

Afbeelding

En het resultaat:

Afbeelding

Zo, dat zijn de eerste 5 lasjes van 100.000 :lol:

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: di 23 apr, 2019 17:56
door Geert
:D Dat gaat goed komen !

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: di 23 apr, 2019 18:24
door Boudewijn
Dat beugeltje ziet er goed uit.
Lassen is vooral durven en oefenen. En dan natuurlijk goed voorbereiden. Zorg er voor dat de te lassen oppervlakten goed schoon zijn. Ook de roest weg halen. Stel de lasstroom goed in. Voor dun plaatwerk stand 1 of 2. Ik gebruik zelf ook de cebora 155 met 0.6 mm lasdraad. Prima apparaat. Ik zag dat de leverancier in Ede nu ook lasdraad heeft voor roestig plaatwerk. Wel erg duur, maar je doet ook erg lang met een spoel van 5 Kg.

De foto's zijn nu wel zichtbaar.

Re: Project AK400 1974

Geplaatst: wo 24 apr, 2019 12:23
door AK freak
Inderdaag mooi beugeltje... maar moet daar geen boutje onder?