Belgische '54er 2cv AL in restauratie (vanaf pag.2)

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 24 aug, 2009 09:36

Zeg Michiel,waar zou je het verschil moeten zien tussen een 9 pk en 12,15,
of 18pk.Ik dacht dat die eender waren.

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » ma 24 aug, 2009 15:38

Michiel van G. schreef:zeker de 9 PK versnellingsbak, de bumper en het nagemaakte scharnier!!
Bedankt Michiel, meer onderdelen heb ik ook bijna niet! :D Bart, 't vliegwiel is zeker niet afgedraaid, maar 't ziet er inderdaad wat fijner uit dan een modern exemplaar. :wink:

Er zijn zeker verschillen Gerard, maar voor alle specifieke details moet ik zelf nog eens in de boeken duiken. :wink:

Sam

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » za 5 sep, 2009 17:28

Gegroet,

Het geheel blijkt van mei '53 te zijn, perfect! Het binnenwerk van de motor was nogal een puinhoop, maar die zat gelukkig gratis bij de bak. :wink:

Ondertussen ligt alles uit mekaar (zo gaat dat al jaren ten huize Clukkers :mrgreen: ), maar die moeren aan de achterkant lijken er niet zo gemakkelijk af te gaan omdat de hele tandwielenwinkel aan de binnenkant begint mee te draaien als ik er een sleutel opzet. Hoe krijg ik 't binnenwerk geblokkeerd zonder alles af te breken?

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt.

Sam

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 5 sep, 2009 17:46

Hallo sam. als je de schakelvorken los draait,kan je 2 versnellingen inschakelen en staat de bak geblokkerd en krijg je de moeren los.
Veel succes.

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » za 5 sep, 2009 19:42

't Is goed gelukt met de bovenste moer. Het onderste exemplaar haal ik morgen wel los met een geleende sleutel 30. :wink: Erg bedankt voor de informatie, Gerard.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » za 5 sep, 2009 20:28

gerard verdiend nog wel een eendje er bij ondertussen vind ik bij zijn avantar ;-)
see you when you see me

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 6 sep, 2009 15:36

Nee hoor Joe,meer geeft Marcel er niet,en ik had ze ook nog nooit geteld. :lol: Maar toch bedankt

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » zo 6 sep, 2009 21:14

;-)
see you when you see me

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » di 8 sep, 2009 17:21

Ik had bijna de onderste gesloopt omdat ik niet had gemerkt dat die schroefdraad de andere kant uitging. :roll: :D

Maar alles ligt er nu wel uit. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 8 sep, 2009 17:34

Sam, houdt er erg in dat de ring die tussen het onder achterlager en de 4de versnelling zit en de shims aan de buitenkant van de cardanlagers
speciale afstel shims zijn om het cardan af te stellen.Houdt die op hun plaats.

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » di 8 sep, 2009 19:11

Bedankt, Gerard. Ik zal er rekening mee houden ... en zo leert een mens elke dag weer bij. :wink:

Frank-2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 15 jan, 2006 20:46
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Bericht door Frank-2cv » di 8 sep, 2009 20:27

Goed bezig Sam! Hou ons op de hoogte :D Dit is namelijk interessant.

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » do 24 sep, 2009 21:16

Ondertussen heb ik wat aan het uiteinde van de handrem geknutseld. In het midden moet er nog een klein scheurtje gelast worden en dan is hij klaar om opnieuw te worden verchroomd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sam

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 25 sep, 2009 18:44

Hoe krijg je er dat laatste stukje stang nu bewegend ingezet?
diverse Citroens, wat anders.

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door SamClukkers » vr 25 sep, 2009 23:28

Ik denk dat het uiteinde conisch moet zijn. Bij latere modellen (18pk?) gebeurt de insluiting door twee groeven die in het uiteinde worden geperst.

Plaats reactie