Straalcabine voor het betere restauratie werk

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
joost2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 24 aug, 2004 20:17
Locatie: Citroville

Bericht door joost2cv » ma 30 mar, 2009 21:17

Bericht maar aangepast want ik heb geen straalkast meer te koop staan.

Voor restauratie gebruik ik zowel een straalkast als een zuurbad prima combinatie. Blijft wel uitkijken met vuil grit dan straal je vuil in het staal.
Laatst gewijzigd door joost2cv op za 21 nov, 2009 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » zo 26 jul, 2009 21:02

Joost, heb jij een foto voormij?

en een prijs indicatie?

gr, Lars de 2cvfreak
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 18 aug, 2011 12:27

wat voor straal grit gebruiken jullie en wat kost het?

Mijn probleem is dat ik een compleete ami koets moet gaan stralen (niet de deuren etc)
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 18 aug, 2011 12:33

Ik heb gewoon straalgrid gebruikt (volgens mij corunt? ) voor 7 euro per 25kg bij van cranenbroek, maar die zit hier alleen in het zuiden. Maar let op Siemen, alleen naden stralen en bij voorkeur op lage druk, want anders trekt het allemaal krom.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » do 18 aug, 2011 12:52

@ Siemen,

Waarom stralen, en leg je die Ami koets niet in een ontloogbad of in een ontlak oven?
Lijkt mij makkelijker, en dan is alles echt brandschoon.

zal straks een foto opzoeken van een oude bestel eend, die dat proces ook heeft ondergaan.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 18 aug, 2011 13:13

Omdat dat erg duur is en beide systemen zijn niet om roest te verwijderen. Bij oontlakken krijg je zelfs veel roestvorming en bij ontlogen mag je hopen dat er niets achter blijft in holle ruimtes waar het wasproces niet goed bij komt.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 19 aug, 2011 15:25

bedankt voor de tip backfire!

wat kan ik het beste gebruiken?
Ik zat te denken aan dit:

http://www.powerplustools.eu/aluminium- ... 13ad9bf34f
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 19 aug, 2011 18:32

Ziet er goed uit Siemen, als je er maar aan denkt om de druk laag te houden, duurt wat langer, maar dan blijft het ook heel.

Gebruikersavatar
Masso
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 18 apr, 2014 09:55
Locatie: Alfa a/d Rijn

Bericht door Masso » ma 5 mei, 2014 23:17

Ik heb deze aangeschaft, buiten werken + stofmasker op, no problemo, werkt heel goed.

http://www.hbm-machines.nl/producten/st ... -afzuiging

Je hebt wel een goede compressor nodig.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Straalcabine voor het betere restauratie werk

Bericht door Erikjan » di 5 mei, 2020 17:58

Ik kwam op YouTube filmpje tegen over zelfbouw vaporblasters dit zag er zo vet uit dat ik er inmiddels ook 1 heb gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=mUfgjK5q_Mc

Het idee is dat je niet met droog middel straalt maar met een slurrie van water gemend met straalmiddel. Een pomp in een reservoir pomp water rond waardoor het straalmiddel mengt met het water en via een aftakking ook naar het straalpistool gaat.

Dan nog perslucht erbij en je kan stralen met de slurrie. Het voordeel is dat je geen materiaal weg haalt maar alleen heel goed schoonmaakt.

De eerst test is veel belovend. Ik heb een carburateur schoongemaakt resultaat is al erg goed. De slang naar de straalkast is nog veel te lang en te dun waardoor er net te weinig lucht uit het pistool komt.

De compressor moet wel serieus goed zijn de meest geven aan minimaal 5pk. Ik heb er nu 3 gekoppeld bijelkaar 6pk.
Moet op 2 groepen 1 groep trekt het niet.

foto van het resultaat zal binnenkort wat foto's maken van de cabine zelf.
IMG_20200503_164225.jpg
IMG_20200503_164221.jpg

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Straalcabine voor het betere restauratie werk

Bericht door Data58 » wo 6 mei, 2020 09:15

Dat ziet er goed en veelbelovend uit. Ben benieuwd naar de foto's van jouw bouwwerk.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Straalcabine voor het betere restauratie werk

Bericht door Erikjan » wo 6 mei, 2020 12:21

Komt goed ik heb het wat simpeler gehouden. zitten nog geen voetpedalen op voor de lucht en de pomp die zijn nog niet binnen. gewoon stekker in stopcontact en lucht slang er aan en gaan. Maar zo gebruik je onnodig veel lucht dus die voet schakelaar komt er nog wel. En mn handschoenen zijn niet waterdicht daar moeten ook andere voor komen.

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Straalcabine voor het betere restauratie werk

Bericht door Erikjan » wo 6 mei, 2020 21:52

Nu dan de beloofde foto's

Dit is de cabine op zn plek.
cabine.jpg
de verlichting is nog niet klaar vandaar de zaklamp met tape op het glas.
lamp.jpg
inkijk.jpg
Onder de cabine is een grote emmer met een pomp geplaats waar het watrer grit mengsel in zit.
pomp.jpg
Als de pomp aan is komt er alleen water uit de nozzle als je de lucht aan sluit komt er water onder druk uit.
waterstraal.jpg
water en lucht.jpg
Voor de luchtvoorziening heb ik 3 compressoren gekoppeld. De bovenste had ik eerst maar dat is veel te weinig die doet maar 100L per miniuut.

De 2 onderste doen met zn 2e 450L bij elkaar 550L bruto dat zou genoeg moeten zijn.
compressor 2.jpg
compressor 1.jpg
Nu nog een voetbediening maken voor de lucht en fatsoenlijke verlichting.

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Straalcabine voor het betere restauratie werk

Bericht door dimi_v » do 7 mei, 2020 14:48

:shock: :shock: Wat een materiaal! 8)
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Straalcabine voor het betere restauratie werk

Bericht door Erikjan » do 7 mei, 2020 15:51

Op een of andere manier lopen hobby's meestal uit de hand bij mij. :lol:

Plaats reactie