A-campertje - en we gaan weer door!

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » ma 10 aug, 2009 15:47

Toch wel hoor, binnenin de wagen een kampeerauto dan ook op papier. Het is verboden om in een kampeerauto te rijden terwijl op kenteken iets anders staat vermeld. Is net zoiets als een mistachterlicht. Niet verplicht maar als ie erop zit moet ie 't ook doen, net als je voorruit, niet verplicht maar als ie erin zit moet ie wel aan regels voldoen.

Ik kan begrijpen dat je het eng vindt om (deel van) een tussenbalk weg te halen. Ik meen dat Gerard ergens gezegd heeft dat wanneer je "iets" aan het chassis verandert je naar de RDW zou moeten. Dat balkje maakt geloof ik geen onderdeel uit van het chassis maar ik weet bijvoorbeeld wel dat wanneer je achterbalkje (onder deurtjes) verrot is minimaal 2/3 deel in orde dient te zijn voor de APK. Dat zal dan neem ik aan zeker ook gelden voor w.b. deze balk. In het plaatje van Peter v.G. is veel meer verdwenen. Dat zou voor de APK dan niet mogen. Ervaring van iemand....?

Je kunt ook een tank op maat maken en bijvoorbeeld vóór de achteras onder de bodemplaat en in chassis hangen. Er zijn ook (worden veel door PPO'ers gebruikt) rode plastic tanken die hier passen, kun je zo kopen, zijn alleen wel vrij duur.
Gezocht ; Dyane en Visa 1.7 D

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » ma 10 aug, 2009 15:53

Voor een bestelbus betaal je geen BPM, voor een camper wel. Als je een bestelbus dus naar camper wil laten omkeuren moet je alsnog de BPM over de nieuwprijs betalen, wat een fiks bedrag is voor een oldtimer. En als hij in beide gevallen belastingvrij is dan zie ik niet in waarom je dan voordeel haalt uit het omkeuren. Daarnaast zijn er bepaalde eisen aan een camper waar ik niet aan kan voldoen. Een vaste inrichting bijvoorbeeld. Zolang ik dat niet heb mág ik hem niet eens tot camper laten omkeuren, dus dan neem ik niet aan dat ik dan strafbaar ben.

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » ma 10 aug, 2009 16:43

In een camper moet je ook een bepaalde hoogte hebben en die haal je toch niet in een aca. Voor de wet zou het dus nooit een camper kunnen worden
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 10 aug, 2009 18:18

Je snapt mijn verhaal niet Rossero, maakt ook niet uit, belangrijkste is, gewoon aca ombouwen en er van genieten ;)

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 12 aug, 2009 20:56

Ik was mijn camera kwijt, vandaar dat er geen updates waren.

Na nog een dagje extra de slijptol er in begon ik bijna spijt te krijgen dat ik er ooit aan begonnen was:

Afbeelding
Afbeelding

En toen was het tijd voor mijn eerste laservaring. Omdat ik in mijn eentje was heb ik met ducktape moeten rotzooien om het paneel op de goede plek te krijgen, maar het is, vind ik, zeer goed gelukt voor een eerste keer!

Afbeelding

De lassen aan de bovenste rand, die goed aansloot op de rest van de auto, zijn het best gelukt;

Afbeelding

Maar aan de achterkant van het paneel wilde het niet zo, zoals ik ook al in het las-topic had aangegeven. Ik ga binnenkort proberen om door puntjes op elkaar te leggen 'bruggetjes' te bouwen, en niet proberen het in een keer te doen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 13 aug, 2009 07:22

Ik zie Rossero dat je de 2 platen iets uit elkaar zet,zou het niet makkelijker zijn om ze tegen elkaar te zetten?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 13 aug, 2009 08:27

Nou zie ik ook waar je bezig bent Rossero, heb je er aan gedacht om de binnenkant geheel vrij te maken van bitak en dat soort spul?

Verder zou ik het veel makkelijker doen Rossero, gewoon een strip plaat knippen van een cm of 1,5 cm breed, deze in de zelfde golf vorm buigen en dan aan de achterkant er tegen aanleggen. Die trip las je dan gewoon mee met de twee platen. Straks zie je daar toch niets meer van.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 30 jan, 2010 18:35

Schop!

Ik ben vandaag weer bezig geweest. Hij staat nu bij mijn moeder en die heeft een kleine garage, dat werkt een stuk beter! Nog niet veel gedaan, maar morgen steek ik de handen weer uit de mouwen. Ik hoop dat ik er in april mee op vakantie kan!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 30 jan, 2010 19:43

Ik vind dat je prima last als dit je eerste keer is,
Hier een tip: als je 2platen tegen elkaar wilt zetten moet je een verzet tang kopen, hierbij maak je een randje van ongeveer 1cm breed welk ongeveer de plaatdikte terugvalt. Dit stukje plaat overlapt (aan de achterzijde) je naad en dit kun je dus mooi aflassen

Het ziet er ongeveer zo uit:
__________/===0===_______________

Bij het = teken overlapt het oude en het nieuwe materiaal zich.
Waar de O staat wordt gelast in gaatjes die je met de verzettang hebt geponst (google maar eens verzettang) en zo wordt de oude en de nieuwe plaat aan elkaar gelast, let op gaatjes om de 20mm (voor de APK)

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 30 jan, 2010 19:47

Oh ja, een camper zal het nooit worden voor de RDW (tenminste) maar als hij ouder is als 25 jaar kun je hem wel om laten keuren naar personen auto, dan mag je er met 4 of 5 personen in rijden, bij het omkeuren hoeft volgens mij niet eens een achterbank aanwezig te zijn!!!!!

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » za 30 jan, 2010 19:56

hi ziet er leuk uit man
is ff wennen ja lassen maar
lees hier en daar wat en luister naar je apperaat en las als je bezig bent

wat voor scherm heb je gebruikt en waarom niet een hele aca scherm is een stuk makelijker
ik spreek uit erfarring
als je meer wil zien of vragen kom gerust een keer langs als je in kortenhoef bent
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 30 jan, 2010 20:58

Ik ben dit weekend in hilversum, daar ben ik dus ook aan het werk (bij mn mams, vader woont in kortenhoef/sgraveland)
Waarom ik niet de hele plaat heb gedaan? Omdat deze goedkoper was! Heb naast het probleem van twee delen aan elkaar lassen ook het probleem gehad dat het nieuwe deel imitatie was. Ach, het is een budgetproject en het moet vooral degelijk en te gebruiken zijn, mijn volgende project ga ik wel aandacht besteden aan de looks ;)
En bjorn, mocht ik een keer tijd hebben in een weekend dan kom ik graag een keer langs, ik heb al flink wat toverkunstjes van je voorbij zien komen op las gebied! Misschien kan ik nog wel wat afkijken.
Morgen maar even het grote gapende gat boven het achterwiel sluiten en dan kijk ik wel weer verder.
Zo'n verzettang vind ik trouwens een geweldig idee! Ga maar eens kijken hoe duur ze zijn. Vast prijzig

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » za 30 jan, 2010 22:20

ja die zijn duur rond 50
kijk maar bij berenpoot
das zo'n beetje de eenige die hem verkoopt in t'gooi
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 4 feb, 2010 14:17

Zo, heeft een tijdje geduurt, maar hier het resultaat van afgelopen weekend:

Afbeelding

Naast deze plaat pas maken (op het hoekje onderin na) veel ander materiaal weg geslepen. Hele happen op sommige plekken om maar bij stevig materiaal uit te komen. Dit weekend hoop ik meer gedaan te krijgen en o.a. deze plaat er in gelast te hebben. Ik blijf me er over verbazen hoe veel ruimte je extra creeert door de wielkasten te verlagen!

Nog even een sfeer impressie van de garage bij mijn ouders, waar hij half buiten en strak tegen de deurpost aan staat om zo veel mogelijk werkruimte te creeren:

Afbeelding

Afbeelding

Dit weekend dus meer update's ;)

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 6 feb, 2010 14:09

Dilemma... Ik moet nu de bovenplaat gaan vastlassen, maar dat kan op twee manieren, zoals hieronder geillustreerd:

Afbeelding

(dit is een dwarsdoorsnede vanaf achteren gezien)
Ik kan de linkerkant óf aan de bovenkant vastlassen aan het achterscherm (A), of aan de onderkant(B). Nu weet ik uiteraard dat aan de onderkant steviger is omdat de plaat dan steunt op de lassen in plaats van dat hij er aan hangt, maar dit is +/- 100x lastiger te bereiken. Nu is mijn vraag, zakt die plaat echt in als je hem vastlast aan de bovenkant, of is dit stevig genoeg? Er van uitgaande dat ik puntjes zet zo om de centimeter.
Of kan ik hem beter helemaal aflassen? (wel met puntjes)

Plaats reactie