magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo

Bericht door pimvanderheijden » zo 9 sep, 2018 19:17

Hallo,

Ik heb wat laadproblemen met mijn Dyane AYA (425cc).

Deze dyane heeft een Paris Rhone dynamo op de krukas.
Rotor is schoon en de onderbrekingen zijn open.
Ik heb er ook nieuwe koolborstels opgezet.
Alle kabels zijn doorgemeten en OK en alle contacten zijn schoon.

Nu wil ik ook de veldspoelen magnetiseren maar ik vind 2 verschillende versies om het te doen:

1 (ergens gevonden op dit forum)
losgenomen dyn aansluiting van spanningsregelaar via 45w lamp verbinden met plus op de accu.
losgenomen esc aansluiting van spanningsregelaar verbinden met min op de accu
enkele seconden lamp laten branden

2 (gevonden in een boekje van eeec)
hetzelfde als hierboven maar dan met kartonnetje tussen plus koolborstel en rotor

Welke is de juiste?
Kun je ook magnetiseren door alleen een stroom te laten lopen door de veldspoel? (de losgenomen esc aansluiting op spanningsregelaar verbinden met plus op accu via 45w lamp; andere zijde ligt al aan massa? of moet de stroom de andere kant op lopen?)


En kun je een (gelijkstroom) spanningsregelaar doormeten

Of is er iemand in de buurt van Meppel die mij eventueel kan helpen?

Ik hoor graag van jullie,

Pim
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Re: magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo

Bericht door engbokho » zo 9 sep, 2018 21:57

Hi Pim,

Er bestaan 2 systemen op de oude 2cv's. De een is plus geschakeld, de ander (je raadt t al) via de massa.
Dat moet je eerst weten voordat je de boel kan magnetiseren.

Hetzelfde gaat op voor de spanningsregelaars, die zijn niet zondermeer uit te wisselen. Je moet dus weten voor welk systeem ze zijn gemaakt.
Als zowel de dynamo als de regelaar voor hetzelfde type schakeling zijn dan kan je ook de merken door elkaar gebruiken.
er moeten ergens op internet wel tabelletjes rondzwerven waar op staat welke dynamo met welke regelaar kan.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo

Bericht door AZL57 » ma 10 sep, 2018 07:36

Tabel staat in EEEC boekje.
diverse Citroens, wat anders.

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo

Bericht door pimvanderheijden » ma 10 sep, 2018 08:43

Hoe kan ik zien of mijn systeem plus geschakeld of massa geschakeld is?

Bij mij hangt zowel een kant van de veldspoelen als de rotor (via koolborstel) aan massa

Andere kant veldspoel is aangesloten op exc aansluiting op de spanningsregelaar
De rotor is via de andere koolborstel aangesloten op de dyn aansluiting op de spanningsregelaar.

Bat aansluiting op spanningsregelaar is aangesloten op plus van de accu.
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo

Bericht door AZL57 » ma 10 sep, 2018 09:09

Wat voor type nummer heb je op de regelaar staan?
diverse Citroens, wat anders.

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo

Bericht door pimvanderheijden » ma 10 sep, 2018 14:57

type spanningsregelaar:
Paris Rhone XT212

type dynamo:
Paris Rhone G II R III

Ik heb ook nog een spanningsregelaar liggen: Ducellier 8325A
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Plaats reactie