6 volt

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

6 volt

Bericht door j b » di 9 sep, 2014 19:00

mijn 6 volt eend start niet meer op eigen batterij. als ik hem doormeet zonder dat de motor draait meet ik nagenoeg 6 volt maar het klinkt met starten alsof de accu leeg is.
meet ik met draaiende motor dan meet ik op de accu tot aan 18 volt :S

wat is er gaande met mijn elektrisch systeem>
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 9 sep, 2014 19:06

Controleer alle verbindingen, massa kabels, accu klemmen enz.
18V kan de dynamo volgens mij amper onbelast, zonder spannings regelaar leveren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 9 sep, 2014 19:16

zal eens kijken of er een los contact zit.
als ik een 121 volt accu eraan knoop met startkabels gaat het start ie wel normaal
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 9 sep, 2014 19:48

Niet alleen losse kontakten, juist diegene die vast lijken te zitten.
Bv accu klemmen kunnen een overgansweerstand hebben op de overgang naar de kabel en naar de accu pool.
De massa kabel naar de versnellingsbak kan een slechte verbinding hebben.
Zowiezo kan een draad intern geoxideerd zijn.
Meten is weten in dit geval.
Tijdens het starten meten waar spanningsval optreed.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 9 sep, 2014 19:50

18 volt is veel te veel. Er is dan een kontakt los of de spanningsregelaar is overleden.

tav starten: spanningsmeter op de accu en dan starten. Als de spanning inzakt is de accu overleden. Als de spanning rond de 6 volt blijft dan is er een slecht kontakt richting startmotor.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 9 sep, 2014 20:16

;ik heb alles nagelopen en alle contacten zaten vast (ook alles los gehad en opnieuw vastgezet uit voorzorg)
verder heb ik de kabels doorgemeten en die zijn in orde. ook heb ik een splinter nieuwe + kabel gemonteerd ertussen gehad en dit ook bij de min gedaan (die heb ik rechtstreeks op het startmotor huis gehad). dit mocht allemaal niet baten.

ik vrees dus dat de accu overleden is (is pas een jaar oud), de ampere kon ik echter niet meten (mijn meet apparaat gaat maar tot 10 amp en de accu is 360 amp :S

ps: vloeistof niveau gecontroleerd en die was ook netjes (platen zaten net onder)
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 9 sep, 2014 20:34

als de accu maar 1 jaar oud is kun je hem terugbrengen naar de verkoper voor garantie. Hij mag het wel wat langer doen. Mijn eerste 6 volt accu heeft het 9 jaar gedaan..
diverse Citroens, wat anders.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 9 sep, 2014 20:37

beetje jammer dat ik bonnetje niet meer heb :S
J B

just drive like you stole it

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 9 sep, 2014 22:55

Je moet ok niet de stroom meten, maar de spanning op de accu terwijl je start. Dan kan je pas iets zeggen over mogelijke accu- of verbindingsproblemen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 9 sep, 2014 23:48

Hoe zijn je koolborstels van de dynamo??
tweeceevees zijn leuk!

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » wo 10 sep, 2014 08:16

bij draaiende motor meet je 18 volt op de accu?
Dat zou ik eerst oplossen.
Want dat is helemaal niet goed.

En dan is het niet gek dat je accu stuk is. een 6 volt accu met 18 volt opladen, daar kan ie niet tegen.
Nieuwe accu heeft nu dan ook geen zin, gelijk weer stuk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 10 sep, 2014 16:43

vandaag op een andere manier gemeten (startkabels op de accu en dan een eind naast de auto gemeten, onder de motorkap stoorde de meetapparatuur gigantisch en daardoor ook de extreem hoge waarde)
nu bleek dat bij draaiende motor ik maar 4 volt heb.
Een tijd terug heb ik nog de koolborstels bekeken en die zagen er naar mijn idee nog netjes uit. Ik heb toen de beol alleen maar gereinigd. hoelang moeten deze zijn?
J B

just drive like you stole it

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » wo 10 sep, 2014 17:12

Opzicht kan je zo ook meten.
Maar dat je eend stoort op je multimeter? Dat kan niet.
Dan is er iets mis met de meter. Gewoon op de accu polen meten moet werken.
ook met een multimter van de HEMA bij wijze van

Als je dus geen 7,2 volt meet met gas geven, je moet wel de motor toeren laten maken.
Dan is je laad circuit defect.
Er is dus vermoedelijk niks mis met accu.

2 dingen kunnen defect, als je stekkers goed zijn:
-spanningsregelaar kapot.
-Dynamo niet goed.

Lengte kool borstels weet ik niet. maar ze moeten zolang zijn dat ze met gemak het koper baantje halen. kan je wel zien gokken.
succes
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 10 sep, 2014 17:13

Als de veertjes nog niet op het eind zijn moet het nog werken.
Controleer of de bekrachtiging werkt.
Brand het controle lampje?
Meet ook op de spannings regelaar of alle spanningen aanwezig zijn bij draaiende motor.
Stationair levert de 6Volts dynamo trouwens heel weinig.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » do 11 sep, 2014 10:01

De anwb had dezelfde vreemde waarde onder de motorkap op zijn spanningsmeter al voordat deze aangesloten was. er hangen dus vreemde spanningen onde de kap bij mij.

lengte koolborstels waren een tijdje terug dan dus goed maar ga ik zometeen toch ff controleren.

kun je een spanningsregelaar ook doormeten voordat ik een andere koop?

Een controle lampje heb ik niet. in mijn 59'er kan ik niets controleren dan een voltmeter die in het midden staat totdat ik mijn lampen aanzet
J B

just drive like you stole it

Plaats reactie