Te hoge laadspanning door dikkere bedrading?

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Te hoge laadspanning door dikkere bedrading?

Bericht door frenkie » do 5 mar, 2015 13:15

Hoi allen. Ik heb volledige nieuwe dikkere bedrading. Mijn oude dynamo laadde niet meer bij en ik heb die vervangen voor een nieuwe. Ook de stroomregelaar is vervangen voor een nieuwe electronische. Nu laadt de dynamo weer goed bij, zo goed dat de voltmeter opklimt naar tegen het rode gebied. Volgens mij hoort die meter in het midden begrenst te zijn en niet tegen het rode aan. Ik meet dan ook meer dan 15,.. bij gas geven. Bij stationair toerental loopt de meter terug naar de 14,7 laadspanning. Ik heb hier en daar al iets gelezen en meer mensen schijnen hier last mee te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat het aan de nieuwe dynamo ligt en ook heb ik meerdere mechanische stroomregelaars getest met de zelfde uit komst. Is het toch een verkeerde dynamo en moet hij teruggestuurd worden naar BCC of langs gaan bij BCC . Het is een merkloze dynamo van 61 euro. Eerste 2cv dynamo die je tegen komt op de site. Of is het die dikkere bedrading die voor problemen zorgt. Normale standaard bedrading heeft bij in gebruik ongeveer 20 tot 30% spanningsverlies. Met dikkere bedrading voorkom ik dit, maar heb ik dan ook automatisch meer laadspanning en kan dit kwaad en/of kan ik dit door bijv een truukje oplossen?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 5 mar, 2015 14:50

zeer waarschijnlijk is de overgang van de massa van dynamo naar blok vuil.
Dynamo demonteren en de raakvlakken met een klein staalborsteltje op de dremel schoonmaken.
Als je een voltmeter hebt kan je dit vooraf testen door de meter op een 2V bereik te zetten en de pennen op de min van de accu en de massa van de dynamo te zetten.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 5 mar, 2015 17:07

Moet je niet met Ohm meten?
diverse Citroens, wat anders.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 5 mar, 2015 18:46

Mm, dat van die massa aan het blok is misschien wel een goeie. Want de bedrading is verder denk ik wel in orde.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 5 mar, 2015 20:15

RobM schreef:zeer waarschijnlijk is de overgang van de massa van dynamo naar blok vuil.
Dynamo demonteren en de raakvlakken met een klein staalborsteltje op de dremel schoonmaken.
Als je een voltmeter hebt kan je dit vooraf testen door de meter op een 2V bereik te zetten en de pennen op de min van de accu en de massa van de dynamo te zetten.

Gr Rob
Ok maar wat moet ik dan meten? Dynamo gedemonteerd en aansluiting op dynamo steunen zijn schoongemaakt. Daar is de massa goed. Maar ik weet niet wat ik daar kan meten. Ik ben nog een leek op dat gebied.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 5 mar, 2015 22:09

Als het goed is meet je daar bij draaiende motor 0 volt

Als het niet goed is kan dat oplopen tot wel 2 volt. Dan is de overgangsweerstand te hoog.


Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » do 5 mar, 2015 22:36

Ik zou ook ff checken of de spanningsregelaar een goede massaverbinding heeft.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 5 mar, 2015 22:50

Ik meet 0 volt tussen massa van accu en dynamo, dus dat is goed? Zou dus een massa probleem kunnen Zijn. Maar waar is de vraag.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 5 mar, 2015 22:52

Ik meet 0 volt tussen massa van accu en dynamo, dus dat is goed? Zou dus een massa probleem kunnen Zijn. Maar waar is de vraag.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 6 mar, 2015 09:17

lijkt goed.
nu nog eens, met draaiende motor, en alle lampen aan?

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » vr 6 mar, 2015 19:07

Ik meet altijd met draaiende motor en mijn lampen staan altijd aan

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 6 mar, 2015 22:17

Nou ik zie toch paar dingen die niet helemaal kloppen.
Als je 15 volt meet is inderdaad niet goed.

Met draaiende motor flinke toeren, zonder verlichting mag je14,4volt meten op de accu.
Niet meer.
Als je verlichting aanzet, dat vraagt vermogen, zakt je spanning.
Dikke bedrading kan op geen enkele manier kwaad.
Het spannings verlies wat jij aangeeft, dat heb ik nog niet eerder gezien, mar je verliest wel wat inderdaad her en der.

Door de overgangs weerstand naar de massa, zou je spanning kunnen verliezen! maar dan zakt het! en stijgt het niet.

Normaal gesproken, spannings regelaar kapot. Heb je nieuwe electronische geporbeerd??
Dynamo zou normaal niet moeten kunnen. Maar die chinese dingen doen wel raar heb ik gezien. Heb je geen oude dynaomo liggen nog?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » vr 6 mar, 2015 22:41

De oude dynamo laadt niet meer bij, vandaar deze nieuwe. Nee verder geen oude. Inmiddels wel 3 oude en nieuwe stroomregelaar er op gehad. Maar allemaal het zelfde resultaat.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 7 mar, 2015 11:12

heb je nu die dynamo er al afgehaald en schoongemaakt?

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » za 7 mar, 2015 11:18

Volgens mij lees je mijn berichten niet helemaal. En mijn oude dynamo ga ik wel een keer schoonmaken of reviseren als mij dat beter uitkomt. Nu heb ik dus een nieuwe om te kunnen rijden, maar waarschijnlijk te slechte kwaliteit. Vanmiddag ga ik bij kennissen langs om eend en ander eens goed te bekijken met een eend kenner.

Plaats reactie