Welke lagers Femsa dynamo

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Welke lagers Femsa dynamo

Bericht door Pol » ma 15 okt, 2018 13:05

Graag zou ik een 12V dynamo voor een 2CV reviseren. Het zou best een eenvoudig klusje zijn als ik dat zo lees, dus daar wil ik me graag eens aan wagen. Achteraf zal de voldoening des te groter zijn. Het merk van de dynamo is Femsa. Nieuwe koolborstels die had ik zo gevonden waar ze te verkrijgen zijn. Maar weet iemand toevallig welk type lagers ik nodig heb? Die wil ik dan bij de plaatselijke autohandel even bestellen. Ik vond veel info over ducellier en ishkra maar eigenlijk niet zoveel over de Femsa. Of zou een Femsa dynamo niet de moeite van reviseren waard zijn?

Verder zou ik de dynamo, een exemplaar dat ik hier nog los heb liggen, dus niet in de eend zit, even willen testen op voorhand. Volgens diegene van wie ik hem heb zou ie uit een lopende eend gekomen zijn. Maar kan ik dit ook eenvoudig testen? Ik lees meerdere testwijzen, maar dan moet de dynamo gemonteerd zijn in de auto...

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Welke lagers Femsa dynamo

Bericht door AZL57 » ma 15 okt, 2018 16:08

Op de lagers staan normaal maten aangegeven. Die kun je goedkoper krijgen bij een kogellager handel.
diverse Citroens, wat anders.

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Re: Welke lagers Femsa dynamo

Bericht door Pol » ma 15 okt, 2018 17:10

Bedankt, dat wist ik niet. Heb de dynamo nog niet open gemaakt om te kijken. Dan zal ik dat zeker doen. Is het verstandig om de lagers zowiezo te vervangen of kan je op eenvoudige manier checken dat ze nog best goed zijn en eigenlijk niet hoeven vervangen te worden? Aan de hand van speling bijvoorbeeld, soepelheid van het draaien ed...

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Welke lagers Femsa dynamo

Bericht door AZL57 » ma 15 okt, 2018 17:36

Als ze soepel draaien zonder "veel" geluid zijn ze meestal nog wel goed. Even de koolborstels eruit halen want anders hoor je die slepen ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Welke lagers Femsa dynamo

Bericht door Boudewijn » ma 15 okt, 2018 18:25

Vaak staan er geen maten op maar een type nummer b.v. 6002. Daar achter staat nog een aanduiding voor de afdichting b.v. 2RS of ZZ.
Lagers het beste kopen bij een technische groothandel b.v. Biesheuvel, Pehavo.
Er zijn ook leveranciers online te vinden. Als je het lager nummer weet, Google dat maar eens. Koop het liefste lagers van een bekend merk.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Hamajato
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: di 7 aug, 2018 21:47

Re: Welke lagers Femsa dynamo

Bericht door Hamajato » ma 15 okt, 2018 21:50

mocht je de lagers hebben gevonden dan is het beste dat je hogesnelheid lagers koop gaan dan het langste mee .

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Welke lagers Femsa dynamo

Bericht door AZL57 » ma 15 okt, 2018 21:51

Zo blijkt het lager van de centrifugaal koppeling van de 2cv dezelfde te zijn als die van een wasmachine. :mrgreen:
diverse Citroens, wat anders.

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Re: Welke lagers Femsa dynamo

Bericht door Pol » di 16 okt, 2018 08:48

Bedankt voor de tips allemaal, hier kan ik wat mee😁. Kan er me ook nog iemand vertellen of ik de dynamo eenvoudig kan testen doormeten zonder dat ie in de auto zit, of is monteren en dan testen de beste manier? Stel dat er windingen slecht zijn zou het stom zijn om er aan te beginnen, dan is ie immers oud ijzer.

Plaats reactie