compressiedruk

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

compressiedruk

Bericht door azuiper » wo 27 feb, 2013 17:26

Hallo geachte forumleden,

mijn Dyane 6 uit 1983 is wat futloos - na 100.000 km is de topsnelheid nog maar 100-110 km en ze heeft merkbaar wat weinig vermogen. De oude dame loopt verder prima, zowel stationair als met ingedrukt gaspedaal, maar de acceleratie houdt niet over.
Ik ben inmiddels een reserveblok aan het reviseren om bij aangenaam voorjaarsweer het oude voor een vers blok te verruilen en weer minimaal 100.000 km plezier te gaan beleven.

nieuwsgierig als ik ben heb ik zojuist bij warme motor de compressiedruk gemeten :

links ca. 7.2 bar
rechts ca. 6.2 bar

een onderling verschil van 1 bar, hmmm, dat hoort niet zo te zijn, maar al zoekend op dit forum kon ik niet echt vinden wat een gezonde compressiedruk bij warme motor is.
derhalve de vraag : WAT ZOU DE COMPRESSIEDRUK BIJ WARME MOTOR VAN EEN GEZONDE DYANE 6 MOTOR (compressieverhouding standaard 9:1) MOETEN ZIJN ???

bij voorbaat dank voor jullie reacties.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Re: compressiedruk

Bericht door supercees » wo 27 feb, 2013 18:36

azuiper schreef: derhalve de vraag : WAT ZOU DE COMPRESSIEDRUK BIJ WARME MOTOR VAN EEN GEZONDE DYANE 6 MOTOR (compressieverhouding standaard 9:1) MOETEN ZIJN ???
mij lijkt 9 bar, gezien de compressieverhouding. we hebben 1 bar luchtdruk, en de ruimte in de cilinder wordt 9 keer zo klein volgens de compressieverhouding.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Charleston 88
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » wo 27 feb, 2013 19:08

Je moet onderscheid maken tussen compressieverhouding en compressiedruk. De compressieverhouding is 9:1. De compressiedruk bij een motor in perfecte staat en goed warm gemeten is dan plus 30 procent, dus 11,7 : 1 . Alles wat minder is duidt op slijtage, in jouw geval haal je zelfs de compressieverhouding niet eens, dus behoorlijke slijtage.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 27 feb, 2013 19:18

Dan zou ik dat bij mijn Dyane ook eens moeten meten. Topsnelheid is identiek.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » wo 27 feb, 2013 19:19

hoi Charleston,
bedankt voor je reactie - dat compressieverhouding niet hetzelfde is als compressiedruk is mij bekend, vandaar dat ik explisiet in mijn vraagstelling hiernaar verwijs en vraag naar hetgeen meetbaar is, ofwel de compressiedruk.
Wat nieuw is voor mij is dat de compressiedruk 30% boven de compressieverhouding zou moeten liggen ! ofwel onder ideale condities 11.7 bar.
ter info : als je compressie meet - doe dit volgas ofwel met geopende vlinderklep(pen) van je carburateur

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » wo 27 feb, 2013 19:25

algemene informatie :
De compressieverhouding is vastgesteld als de verhouding tussen het volume boven de zuiger wanneer deze op het onderste dode punt (ODP) staat en wanneer deze op het bovenste dode punt staat (BDP):

Compressieverhouding = volume boven de zuiger in ODP / volume boven de zuiger in BDP

Charleston 88
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » do 28 feb, 2013 09:29

azuiper,
De regel van 30 procent meer geldt voor een compressieverhouding rond 9:1. Dit is omdat lucht samendrukken warmte ontwikkelt en daardoor alleen al de druk wordt verhoogd, en in een warme motor nog eens extra. Bovendien neemt de druk progressief toe met het stijgen van de compressieverhouding.
Je moet maar eens meten bij een motor in goede staat.
By the way, in mijn eerdere tekst schreef ik in mijn enthousiasme 12,7:1 dit moet natuurlijk zijn 12,7kg/cm2.

Charleston 88
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » vr 1 mar, 2013 10:09

Ik heb nog een rekenfoutje ontdekt in mijn vorige tekst want 9 + (30% van 9) is natuurlijk 11,7 en niet 12,7.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 1 mar, 2013 10:49

En hoe zit het dan bij mijn s6 blokje? Die heeft een verhouding van 7,9:1.

Welke waarde moet ik dan nemen ipv die 30%.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Charleston 88
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » vr 1 mar, 2013 12:29

Pak maar eens grofweg 25 procent.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 1 mar, 2013 19:15

ga eens naar een zogenaamde rollerbank dag, geloof me ook met maar 6 bar compressie kan je in een dyane 130 kmh halen met de juiste afstelling

Gebruikersavatar
hertog jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 3 okt, 2011 22:30
Locatie: zeewolde

Bericht door hertog jan » vr 1 mar, 2013 20:53

Precies Ramon, afstelling is zo belangrijk.

Ga eerst je kleppen op de juiste manier afstellen!
Daarna elk half jaar opnieuw kleppen controleren en compressie meten.
Ik heb 4x een eend gehad die toen ik ze kocht heel beroerd liepen en een compressie van 6 of een groot verschil tussen links en rechts hadden.
2 van hen heb ik nog steeds en hebben inmiddels 2 en 4 ton op de klok! De compressie is nog steeds 8.5 of 9 en ze rijden allemaal net zo makkelijk 130. Goed en regelmatig onderhoud is gewoon heel belangrijk en wat eigenlijk nog veel belangrijker is is je blokje goed op temperatuur laten komen voordat je ermee gaat trappen!!!
dyane 1969 (verzonken koets), ami8 break 1975, dyane 1973 (verkocht), dyane 1975, 2cv 1978 (verkocht), 2cv 1986, acadiana pickup 1986 (verkocht)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 2 mar, 2013 00:30

Charleston 88 schreef:Pak maar eens grofweg 25 procent.
Kom ik op ongeveer 10 bar uit. Binnenkort eens meten!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

HansV
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 14 mar, 2014 20:50
Locatie: Berkel Enschot

Bericht door HansV » do 24 apr, 2014 20:01

Mijn blok net voorzien van nieuwe 9.1 zuigers. Ik meet bij koude motor zowel links als rechts 10 bar.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » do 24 apr, 2014 20:32

10 bar ? ... en bij warme motor en gasklep helemaal open ?? (ofwel de correcte meetmethode)
BARE METAL CAR

Plaats reactie