maxi cosi in eend/dyane

Alles in, over, rond en op de koets.
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

maxi cosi in eend/dyane

Bericht door dyane_maniac » do 27 dec, 2007 20:15

Beste mensen,

Ik zit met het volgende: als alles goed gaat moet er vanaf eind juni een klein baby-tje vervoerd kunnen worden in de eend. 8)

Nu heb ik al eens gezocht op het forum wat de mogelijkheden zijn. Dit zijn eigenlijk alleen het zitje (in dit geval waarsch. maxi cosi) op de voorstoel plaatsen met gordel verlengers. Dit vind ik eigenlijk geen optie omdat michelle dan altijd op de achterbank moet zitten. En het lijkt me dat het zitje met de slapheid van een eenden bank, niet stevig vast zit. Zeker bij een zijdelingse aanrijding. Het stoeltje moet dus het liefste op de achterbank en nog liever midden op de achterbank. Nu is dit niet te doen met gordels. Dus blijven er 2 opties over: met spanbanden vast zetten of een isofix bevestiging (of nog een derde andere oplossing??).

Volgens mij is een isofix aansluiting niet echt moeilijk te maken (mag natuurlijk weer niet, maar wat mag nog wel in NL?) heeft iemand hier ervaring mee??? En/of heeft er iemand foto's/tips van een andere deugdelijke bevestiging van een maxicosi in een eend???

douwe

edit:

ik lees dit topic nu weer door omdat ik zelf op zoek ben naar info over het wel of niet verplicht hebben van een zitverhoger nu mn dochter 4 is en bijna niet meer in het zitje past.) en moest zelf ook hele lappen text doorwerken. ik zal in de komende tijd even proberen een samenvatting te maken en de belangrijkste tip in dit starttopic te verzamelen zodat het voor mensen makkelijker zoeken is.

bij deze alvast even een pdf met de regels omtrend kinderzitjes/gordels etc:

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... ochure.pdf
Laatst gewijzigd door dyane_maniac op di 23 okt, 2012 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » do 27 dec, 2007 20:24

ik heb voor men studie es een ontwerp opdracht gehad voor maxi-cosi, en bij de analyse fase kwam ik er ook achter dat een standaard passing van een zitje niet mogelijk is idd..
helaas ging de ontwerp opdracht niet over het ontwerpen van een oplossing daar voor : P

maar ik zou zeggen.. koop een maxi cosi, en een 2de achterbank, en bouw een constructie vastgelast aan (het midden van) de achterbank waar je dat specifieke zitje aan kan bevestigen

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » do 27 dec, 2007 20:26

Hee Douwe & Michelle,

Te gek zeg !!! Gefeliciteerd !!!!!

Meestal zie je dat ze achter een gordel plaatsen en dan die maxicosi's ook met spanbanden e.d op de achterbank vast zetten.

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » do 27 dec, 2007 20:32

Vind je de achterbank zelf wel veilig vast staan ?? Ik heb daar zo mijn twijfels bij als je een maxi cosi aan de bank bevestigd.

Zomaar een gedachte sprong: Is een isofix achtig systeem niet aan het chassis te bevestigen ?
Vraag me niet hoe maar het lijkt me wel het stevigste.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 27 dec, 2007 20:33

Je kunt een driepuntsgordel achterin maken maar dan moet het kindje weer aan één kant van de achterbank zitten... das idd minder veilig ja...

maar je zou een extra gordelbevestigingspunt kunnen lassen achte je derde zijraam, staat ergens op internet een handleiding voor, maar ik weet zo niet meer waar :( Ik kan me indenken dat je zo'n bevestiginspunt ook kunt lassen op het balkje boven de achterruit, waardoor het zitje weer in het midden kan. Anyhow, Ronv/d Berg heeftdit een paar keeer gedaan, hij heeft die handleiding ook in zn werkplaats hangen ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 27 dec, 2007 20:37

de achterbank sluiting met 2 van die palletjes aan de zijkanten zijn wel stevig hoor. en uiteraard zou een dergelijk constructie nog 3 keer zo stevig gemaakt worden. dus de achterbalk van de bank zelf verstevigen EN een extra "sluiting" voor de achterbank, of idd een bevestiging aan de koets zelf. hoewel me dit weer lastiger lijkt dan een bevestiging aan de achterbalk van de bank en dan weer een extra "sluiting" voor de achterbank.

@ steffan: kopen? komop zeg weet je wat kost :D (in bruikleen) krijgen dat is het motto! gewoon niet als eerste in de familie aan de kidz :D
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 27 dec, 2007 20:44

@ thomaas: het liefst wil ik geen gordels achterin omdat je dan dus het stoeltje aan 1 van de zijden moet plaatsen en je dan voortaan achterin ook een gordel moet dragen :( de bevestiging in het midden zie ik niet zitten. veels te slap. ik zit ook evt te denken aan een min of meer permanentere bevestiging van de MC. op dezelfde manier waarop je de MC op een isofix (heet bij MC easyfix) onderstel klikt. Ik hoop binnenkort de MC (helaas zonder isofix) op te halen en ga dan wel eens kijken wat ik (veilig) in elkaar kan fabrieken. Ik hoop uberhaupt dat zo'n ongekeerde MC tussen de achterbank en voorbank in past, want als ik dat zo in de winkel zie....
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » do 27 dec, 2007 20:44

Nabij het midden van de bank kun je vanuit de kofferbak ook 2 extra grendels maken van 2 binnensluiter (dak) sluitingen. Staat de bank in ieder geval goed vast. Beste is dan om de maxi cosi niet alleen op de middenstang te zetten dat wordt niet stabiel. Misschien een paar extra latjes er tussen lassen zodat het stoeltje al zijdelings lekker stabiel staat ?
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 27 dec, 2007 20:48

hangt er vanaf, k denk idd niet dat het past als je zoeen hebt die omgekeerd gemonteerd wordt... Achterin gordel dragen vindt ik helemal niet erg hoor, zelfs heel veilig maaarja...

Balkje kun je natuurlijk ook sterker maken, of aan bijde kanten een gordel [4-punts systeem]... k noem maar wat ;)

Iig veel succes dan!! en anders moet jevrouw toch maar achterin, ben k bang... :lol:
of jijzelf natuurlijk, dat je vrouw rijdt
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 27 dec, 2007 20:52

Jeroen-citroen schreef:Nabij het midden van de bank kun je vanuit de kofferbak ook 2 extra grendels maken van 2 binnensluiter (dak) sluitingen. Staat de bank in ieder geval goed vast. Beste is dan om de maxi cosi niet alleen op de middenstang te zetten dat wordt niet stabiel. Misschien een paar extra latjes er tussen lassen zodat het stoeltje al zijdelings lekker stabiel staat ?
opklapbank heeft geen middenstang gelukkig
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » do 27 dec, 2007 20:54

dyane_maniac schreef:
Jeroen-citroen schreef:Nabij het midden van de bank kun je vanuit de kofferbak ook 2 extra grendels maken van 2 binnensluiter (dak) sluitingen. Staat de bank in ieder geval goed vast. Beste is dan om de maxi cosi niet alleen op de middenstang te zetten dat wordt niet stabiel. Misschien een paar extra latjes er tussen lassen zodat het stoeltje al zijdelings lekker stabiel staat ?
opklapbank heeft geen middenstang gelukkig
:D Hey dat is een luxe 8)
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 27 dec, 2007 20:58

thomaaas schreef: Iig veel succes dan!! en anders moet jevrouw toch maar achterin, ben k bang... :lol:
vriendin
thomaaas schreef: of jijzelf natuurlijk, dat je vrouw rijdt
ja daar is het nu juist ter voorkoming van haha.

kijk, als het niet anders is, is het niet anders. maar ik vind het ook zo lullig om straks het route boek aan de kleine te moeten geven.

anders dan fix ik wel een subframe op een kaal bank frame of zoiets dergelijks. (uiteraard alles wel dermate stevig en veilig)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 27 dec, 2007 21:04

Jeroen-citroen schreef:
dyane_maniac schreef:
Jeroen-citroen schreef:Nabij het midden van de bank kun je vanuit de kofferbak ook 2 extra grendels maken van 2 binnensluiter (dak) sluitingen. Staat de bank in ieder geval goed vast. Beste is dan om de maxi cosi niet alleen op de middenstang te zetten dat wordt niet stabiel. Misschien een paar extra latjes er tussen lassen zodat het stoeltje al zijdelings lekker stabiel staat ?
opklapbank heeft geen middenstang gelukkig
:D Hey dat is een luxe 8)
ja en dat is een verademing als je 3 kinderen hebt (of als je 2 broertjes hebt en je ouders dyane rijden) mijn ouders hadden geen opklapbank (en ja ik had 2 broertjes)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 27 dec, 2007 22:38

Douwe, gefeliciteerd! Spannende tijden. :D

Ik heb voor mijn in november geboren dochtertje een andere auto om de maxi cosi heen gekocht :lol: :lol: :lol:
Een Volvo 240 2.3 Estate. Super-papa-en-mama-kar! Kan de babyzooi ook zonder problemen in mee. Mama heeft hem zelf uitgezocht. :wink:

In de eend, die deze papa nog steeds voor woonwerkverkeer gebruikt, heb ik het nog niet uitgeprobeerd, maar ik denk dat het omgekeerd wel past op de achterbank. Ik heb er al twee 2-puntsgordels zitten, maar dat zal wel niet voldoende zijn. Ik vrees dat de kleine dus gezellig naast me komt te zitten op de rechter voorstoel (2CV Club) en vriendin naar achteren verhuist.

Zo´n maxi cosi is handig als die ook UIT de auto kan. Dus een constructie met spanbanden lijkt me onwenselijk, en het mag niet.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 27 dec, 2007 23:00

hanzzl schreef:Douwe, gefeliciteerd! Spannende tijden. :D

Ik heb voor mijn in november geboren dochtertje een andere auto om de maxi cosi heen gekocht :lol: :lol: :lol:
Een Volvo 240 2.3 Estate. Super-papa-en-mama-kar! Kan de babyzooi ook zonder problemen in mee. Mama heeft hem zelf uitgezocht. :wink:
haha ik zit net te kijken naar een ubercoole zilveren cx break op gas voor 1000 euro. maar mama gaat daar zekers geen toestemming voor geven helaas. nuja helaas... ik heb gewoon geen mogelijkheid om heel veel auto's te hebben. zeker niet voor de deur want das 1 max. basta. dus tja het wordt of een eend of iets anders... en dan is de keus toch makkelijk.

(tja of toch een lange afstanden auto erbij.... hmmm :roll: )
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie