een paar vragen

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin 110TD5
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
Locatie: Waalre
Contacteer:

een paar vragen

Bericht door Erwin 110TD5 » zo 20 jan, 2008 23:45

Ik ben mijn 2cv6 opnieuw aan het opbouwen.... Nu zitten de beide helften weer in elkaar en wil ik dus verder gaan brouwen... Ik loop tegen een paar vragen aan :

1) De zuigercylinders zitten vast aan de kop. Ik krijg die niet van elkaar.. Is daar een truuc voor buiten geweld gebruiken ?? Of heb ik echt een boutje gemist ??

2) Ik snap niets van de 120 graden regel mbt. de zuigerveertjes ??

3) Kun je zonder extra tools de zuigers in de cylinders krijgen ... Zodat het allemaal ook goed zit ?? (of is het dan gewoon heeel veel p**len ??)

Alvast bedankt voor de reactie(s)
Erwin
Land Rover 110 SW TD5
Mehari '69

http://home.wanadoo.nl/eterriet
http://mehari.fotopic.net

Gebruikersavatar
Erwin 110TD5
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
Locatie: Waalre
Contacteer:

Misschien niet duidelijk gevraagd

Bericht door Erwin 110TD5 » ma 21 jan, 2008 00:17

maar bij 1) bedoel ik dus dat de cylinders en de cylinderkop niet van elkaar te krijgen zijn....
Erwin
Land Rover 110 SW TD5
Mehari '69

http://home.wanadoo.nl/eterriet
http://mehari.fotopic.net

SamClukkers
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
Locatie: België
Contacteer:

Re: Misschien niet duidelijk gevraagd

Bericht door SamClukkers » ma 21 jan, 2008 00:22

Dat zou normaal geen probleem mogen zijn! De kop tussen de bankschroef en met een rubber hamer tegen de cilinder slaan ofzo? Je zuigers krijg je normaal gezien makkelijk weer in je cilinders. Er is een speciaal gereedschap om de zuigerveren bij mekaar te knijpen. Zonder lukt het ook, maar dan ben je uren bezig (ik spreek uit ervaring :roll: )

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 21 jan, 2008 02:52

Ik zou voorzichtig zijn met slaan. Ben zo laatst ook bezig geweest met een cilinder en een cilinderkop, maar de koelribben sla je al snel krom (met een kunsstof hamer). Ik zou eerder het zaakje goed inspuiten met kruipolie en dit een nachtje laten staan en dan voorzichtig proberen te wrikken/tikken.
Ze zitten trouwens vat met 3 moeren per kop. Je ziet de draadeinden lopen aan de buitenkant van de cilinders. 1 onder en 2 boven.

Er is gereedschap verkrijgbaar om de zuigers en de cilinders te monteren. Deze kosten iets van 10,-. Maakt het een stuk makkelijker. 2 extra handen is ook een pre. :wink:

120 graden regel:
Je moet zorgen dat de openingen van de zuigerveren niet overal op hetzelfde punt zitten. Maar op andere plekken. Verdeel ze in 3 delen over de hele cirkel gezien zeg maar, zoals bij een mercedes-ster. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » ma 21 jan, 2008 09:52

Van de zuigerveren moeten de sloten zo ver mogelijk van elkaar afzitten om compressieverlies tegen te gaan. Dus met 3 zuigerveren 120 graden gedraait. MAAR een eend heeft 2 compressieveren en 1 olieschraapveer. Die olieschraapveer houd de druk niet tegen. Dus de sloten van de 2 compressieveren 180 graden gedraait monteren is ook een optie.

Een tooltje om de zuigerveren te comprimeren maakt het leven een heel stuk makkelijker. Zijn idd niet zo duur. Maar als je wilt kun je evt ook even langskomen met je zuigers en bussen en gebruik je de mijne even.

Afbeelding

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » ma 21 jan, 2008 09:53

ik vind het persoonlijk altijd handig om eerst de zuiger met de veren in de cilinder te stoppen en daarna pas de zuiger aan de krukas te bevestigen.
AZ A2 '70
AK400 '76

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 21 jan, 2008 10:23

Die kop bleef bij mij ook aan de cilinder zitten. Kwam door t stilstaan. Lekker insoppen met wd40. En dan voorzichtig heen en weer tikken met kunststof hamer. Niet op de koelribben slaan uiteraard. Uiteindelijk komt ie wel los.

Ik monteer eerst de zuigers en dan de cilinders, maar je kan ook de zuigers in de cilinders doen voordat je de zuigers bevestigd. Wat jij t makkelijkste vindt.

Heb je wel een vloeibare pakking gebruikt tussen beide motorhuishelften?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » ma 21 jan, 2008 10:26

met een breede tie-rip kom je ook een end..
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Gebruikersavatar
Erwin 110TD5
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
Locatie: Waalre
Contacteer:

Bericht door Erwin 110TD5 » ma 21 jan, 2008 10:30

Ja er zit pakking tussen de beide helften... Ik heb goed gespiekt op jou fotosite :P :P

Ik weet alleen niet meer zo goed hoe de stoterstangen geplaatst moeten worden. In het boek wordt gesproken over de verkoperde/vernikkelde kan aan de klepzijde.... Maar ik zie weinig verschil in materiaal.... alleen in de vorm...
Erwin
Land Rover 110 SW TD5
Mehari '69

http://home.wanadoo.nl/eterriet
http://mehari.fotopic.net

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » ma 21 jan, 2008 10:52

Die passen maar op een manier. Even een stang in de kom van een tuimelaar doen en je voelt meteen of het goed zit.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 21 jan, 2008 12:30

De rondere naar de tuimelaar dus.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 21 jan, 2008 12:43

Brede kant het motorbok in, de dunne kanten naar de cilinderkoppen.

De vorm in de nokvolgers is precies pas. Dus op het moment dat jij de stoterstang erin doet, dan voel je meteen dat ie goed past. Kleeft een beetje door de vorm.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Re: Misschien niet duidelijk gevraagd

Bericht door dyane_maniac » ma 21 jan, 2008 13:01

Erwin 110TD schreef:maar bij 1) bedoel ik dus dat de cylinders en de cylinderkop niet van elkaar te krijgen zijn....
je hebt, de 3 kop moeren los neem ik aan. dan kan het zijn, dat er een blikken plaatje aan de kop geschroeft zit, die de cilinder en kop bij elkaar houden. deze zit mket een paar parkertjes vast. maar dat zou je heel makkelijk moeten zien.

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Erwin 110TD5
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
Locatie: Waalre
Contacteer:

Bericht door Erwin 110TD5 » ma 21 jan, 2008 13:37

Ik heb de kop en cylinders eraf..gemarkeerd welke links en rechts zaten....

Op de werkbank liggen dus nu 2 kop/cylinder combinaties... Zonder zo'n blikken plaatje. Ik heb het hele spul in de WD gezet.... Eens kijken of ik ze kan scheiden....
Erwin
Land Rover 110 SW TD5
Mehari '69

http://home.wanadoo.nl/eterriet
http://mehari.fotopic.net

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 21 jan, 2008 14:52

Trek een paar werkhandschoenen aan. Houd met 1 hand de kop in bedwang en in de andere hand hou je een plastic hamer. En dan rustig rondom tikken op de rand van de cilinder.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie