een paar vragen
- Erwin 110TD5
- Beginner
- Berichten: 32
- Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
- Locatie: Waalre
- Contacteer:
een paar vragen
Ik ben mijn 2cv6 opnieuw aan het opbouwen.... Nu zitten de beide helften weer in elkaar en wil ik dus verder gaan brouwen... Ik loop tegen een paar vragen aan :
1) De zuigercylinders zitten vast aan de kop. Ik krijg die niet van elkaar.. Is daar een truuc voor buiten geweld gebruiken ?? Of heb ik echt een boutje gemist ??
2) Ik snap niets van de 120 graden regel mbt. de zuigerveertjes ??
3) Kun je zonder extra tools de zuigers in de cylinders krijgen ... Zodat het allemaal ook goed zit ?? (of is het dan gewoon heeel veel p**len ??)
Alvast bedankt voor de reactie(s)
1) De zuigercylinders zitten vast aan de kop. Ik krijg die niet van elkaar.. Is daar een truuc voor buiten geweld gebruiken ?? Of heb ik echt een boutje gemist ??
2) Ik snap niets van de 120 graden regel mbt. de zuigerveertjes ??
3) Kun je zonder extra tools de zuigers in de cylinders krijgen ... Zodat het allemaal ook goed zit ?? (of is het dan gewoon heeel veel p**len ??)
Alvast bedankt voor de reactie(s)
- Erwin 110TD5
- Beginner
- Berichten: 32
- Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
- Locatie: Waalre
- Contacteer:
Misschien niet duidelijk gevraagd
maar bij 1) bedoel ik dus dat de cylinders en de cylinderkop niet van elkaar te krijgen zijn....
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 609
- Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 23:32
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: Misschien niet duidelijk gevraagd
Dat zou normaal geen probleem mogen zijn! De kop tussen de bankschroef en met een rubber hamer tegen de cilinder slaan ofzo? Je zuigers krijg je normaal gezien makkelijk weer in je cilinders. Er is een speciaal gereedschap om de zuigerveren bij mekaar te knijpen. Zonder lukt het ook, maar dan ben je uren bezig (ik spreek uit ervaring )
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik zou voorzichtig zijn met slaan. Ben zo laatst ook bezig geweest met een cilinder en een cilinderkop, maar de koelribben sla je al snel krom (met een kunsstof hamer). Ik zou eerder het zaakje goed inspuiten met kruipolie en dit een nachtje laten staan en dan voorzichtig proberen te wrikken/tikken.
Ze zitten trouwens vat met 3 moeren per kop. Je ziet de draadeinden lopen aan de buitenkant van de cilinders. 1 onder en 2 boven.
Er is gereedschap verkrijgbaar om de zuigers en de cilinders te monteren. Deze kosten iets van 10,-. Maakt het een stuk makkelijker. 2 extra handen is ook een pre.
120 graden regel:
Je moet zorgen dat de openingen van de zuigerveren niet overal op hetzelfde punt zitten. Maar op andere plekken. Verdeel ze in 3 delen over de hele cirkel gezien zeg maar, zoals bij een mercedes-ster.
Ze zitten trouwens vat met 3 moeren per kop. Je ziet de draadeinden lopen aan de buitenkant van de cilinders. 1 onder en 2 boven.
Er is gereedschap verkrijgbaar om de zuigers en de cilinders te monteren. Deze kosten iets van 10,-. Maakt het een stuk makkelijker. 2 extra handen is ook een pre.
120 graden regel:
Je moet zorgen dat de openingen van de zuigerveren niet overal op hetzelfde punt zitten. Maar op andere plekken. Verdeel ze in 3 delen over de hele cirkel gezien zeg maar, zoals bij een mercedes-ster.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Van de zuigerveren moeten de sloten zo ver mogelijk van elkaar afzitten om compressieverlies tegen te gaan. Dus met 3 zuigerveren 120 graden gedraait. MAAR een eend heeft 2 compressieveren en 1 olieschraapveer. Die olieschraapveer houd de druk niet tegen. Dus de sloten van de 2 compressieveren 180 graden gedraait monteren is ook een optie.
Een tooltje om de zuigerveren te comprimeren maakt het leven een heel stuk makkelijker. Zijn idd niet zo duur. Maar als je wilt kun je evt ook even langskomen met je zuigers en bussen en gebruik je de mijne even.
Een tooltje om de zuigerveren te comprimeren maakt het leven een heel stuk makkelijker. Zijn idd niet zo duur. Maar als je wilt kun je evt ook even langskomen met je zuigers en bussen en gebruik je de mijne even.
Die kop bleef bij mij ook aan de cilinder zitten. Kwam door t stilstaan. Lekker insoppen met wd40. En dan voorzichtig heen en weer tikken met kunststof hamer. Niet op de koelribben slaan uiteraard. Uiteindelijk komt ie wel los.
Ik monteer eerst de zuigers en dan de cilinders, maar je kan ook de zuigers in de cilinders doen voordat je de zuigers bevestigd. Wat jij t makkelijkste vindt.
Heb je wel een vloeibare pakking gebruikt tussen beide motorhuishelften?
Ik monteer eerst de zuigers en dan de cilinders, maar je kan ook de zuigers in de cilinders doen voordat je de zuigers bevestigd. Wat jij t makkelijkste vindt.
Heb je wel een vloeibare pakking gebruikt tussen beide motorhuishelften?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Erwin 110TD5
- Beginner
- Berichten: 32
- Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
- Locatie: Waalre
- Contacteer:
Ja er zit pakking tussen de beide helften... Ik heb goed gespiekt op jou fotosite
Ik weet alleen niet meer zo goed hoe de stoterstangen geplaatst moeten worden. In het boek wordt gesproken over de verkoperde/vernikkelde kan aan de klepzijde.... Maar ik zie weinig verschil in materiaal.... alleen in de vorm...
Ik weet alleen niet meer zo goed hoe de stoterstangen geplaatst moeten worden. In het boek wordt gesproken over de verkoperde/vernikkelde kan aan de klepzijde.... Maar ik zie weinig verschil in materiaal.... alleen in de vorm...
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Re: Misschien niet duidelijk gevraagd
je hebt, de 3 kop moeren los neem ik aan. dan kan het zijn, dat er een blikken plaatje aan de kop geschroeft zit, die de cilinder en kop bij elkaar houden. deze zit mket een paar parkertjes vast. maar dat zou je heel makkelijk moeten zien.Erwin 110TD schreef:maar bij 1) bedoel ik dus dat de cylinders en de cylinderkop niet van elkaar te krijgen zijn....
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Erwin 110TD5
- Beginner
- Berichten: 32
- Lid geworden op: do 4 okt, 2007 20:30
- Locatie: Waalre
- Contacteer: