Nieuw Chasis hoe zit dat nou ??

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gesloten
Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Nieuw Chasis hoe zit dat nou ??

Bericht door Maikel » di 10 aug, 2004 21:28

Na een grondige inspectie vorige week woensdag op de brug bij de eendenwacht zijn we tot de conclussie gekomen dat een nieuw chasis niet echt overbodig gaat zijn binnen nu en een paar jaar.
Nu heb ik al het een en ander gelezen / gehoord en nu ben ik eigenlijk een beetje de draad kwijt .. dus hoop dat jullie me hier wat opheldering kunnen geven.

Ik ben nu in de veronderstelling dat :
Als je een nieuw chasis onder je eend wilt stoppen dat ALLEEN een origineel chasis mag zijn .. anders heb je een probleem bij de RDW als je je chasis nummer in het nieuwe chasis wilt laten slaan.

Echter snap ik dan niet waarom er ook compleet gegalvaniseerde en gepoedercoate chasis te krijgen zijn, en waarom je eigenlijk een origineel moet hebben wat waarschijnlijk net zo hard roest.

Dan mocht mijn eerste stelling kloppen wat nou als je gewoon NIET het nummer van je oude chasis in het nieuwe laat slaan door de RDW en gewoon lekker gaat rondcrossen met je nieuwe chasis.
Welk risico loop je dan ? Word bij iedere APK het nummer gechecked ? of heeft het gevolgen als je betrokken raakt bij een ongeluk ( gezeik met de verzekering ? )

Wie o wie kan mij nu vertellen wat te doen .. de voorkeur ( dat moge duidelijk zijn ) gaat uit naar een nieuw goed tegen roest bestand chasis en niet een origineel dus .. Maar wat kunnen daar dan de gevolgen van zijn ?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 10 aug, 2004 22:53

Wil je het legaal houden. Dan mag je alleen een origineel chassis (onverzinkt) monteren. Deze worden tegenwoordig alleen nog gemaakt door Club Cassis in Frankrijk. Deze is verkrijgbaar bij de diverse a-type specialisten, maar misschien ook nog bij Citroen (restpartij). Vraag bij hun even na hoe het zit met de goedkeuring van de RDW. Ik weet dat met name Mark van Boekel uit Schaijk (mehari-specialist) met de papieren rompslomp van de RDW voor deze "Cassis-chassis" bezig is. Hij is ook de importeur van het spul, maar andere specialisten zullen het ook wel weten. (zie alledag voor adressen)

Als je met een imitatie chassis de weg op gaat zonder nummer, met een illegaal ingeslagen nummer of het oude chassisnummer op het nieuwe chassis gelast dan rijdt je met een omgekatte wagen. Deze zal bij een apk door de keuring komen, maar bij een ongeval (verzekering) of een politiefuik kunnen zich problemen voordoen.
Voor de APK moet er wel een nummer aanwezig zijn dus. Deze controleren ze bij de keuring.
Mijn advies is dus om voor een origineel te gaan en deze goed tegen roest te behandelen.

Nu zullen er veel mensen zijn met een imitatie waarbij een oogje wordt dicht geknepen of het niet gezien wordt, maar wettelijk ben je dus NIET legaal bezig. Kortom: je hebt geen poot om op te staan als de politie of de verzekering moeilijk doet. Originele chassis moeten aan diverse eisen voldoen en zijn hier grondig op getest. Imitaties dus niet!!!

Op de vraag waarom deze imitaties wel gemaakt worden kan ik vrij kort zijn. Ze verkopen!!! Voor mensen die er geen problemen mee hebben dat hun wagen niet geheel legaal is. Tevens zijn sommige imitaties in het buitenland wel legaal. Wat je dus kunt doen is je eend op Duitse papieren, zetten hem ombouwen, door de TUV laten keuren en vervolgens invoeren. Dan mag het dus wel, maar heeft een aardig kostenplaatje denk ik zo. :roll:

Voor meer info gebruik dan ff de zoekfunctie van dit forum, want deze topic is al vaker uitvoerig besproken.
Je kunt ook kijken op www.2cvclub.nl Hier staat ook een heel verhaal over chassis.

Kijk ook eens op deze site bij publictaties en dan het stuk over chassis.
Hieronder ff een paar delen uit dat stuk:

Als het chassis gewisselt moeten worden. De Procedure.
Als van de te kopen auto de APK in verband met het chassis niet afgegeven is of je ziet dat het eerdaags toch vervangen zal moeten worden dan zijn de volgende tips en aanbevelingen voor jou. Als de Eend een nieuw chassis krijgt heb je, als je het officieel traject volgt, ook met de RDW te maken. De RDW procedure is door de inzet van Citroen Nederland en enkele clubleden er een heel stuk eenvoudiger op geworden. Met dank aan initiatiefnemer Herman van Nispen van de 2cv4&6club voor de toegestuurde informatie over de “RDW & ChassisWisselProcedure” de volgende samenvatting:

1. Koop een orgineel Citroen chassis. (zwart met citroen onderdeel stikker). Vraag om het originaliteitsbewijs.
2. Neem contact op met de RDW en maak een afspraak. Houd rekening met een wachttijd daar maar plan ook eigen tegenvallers tijdens de ombouw in.
3. Bouw de Eend over op het nieuwe chassis. Gemakkelijker geschreven dan gedaan……
3. Haal van het oude chassis een deel van de rechter voorpoot met het chassis nummer.
4. Op datum van afspraak met het oude chassisnummer, kentekenbewijs, aankoopnota van het chassis waarmee je kunt aantonen dat het een origineel citroen chassis is naar de RDW.
5. Daar wordt het nummer door graveren in het nieuwe chassis gebracht.

Internetters kunnen voor meer uitgebreide informatie surfen naar de site van 2cv4&6club onder Chassis. Daar is de uitgebreide chassis informatie te lezen. Andere links zijn RDW Particulieren en RDW Wetgeving , per telefoon 0900-0739 is voor 10 eurocent p/m de RDW helpdesk te bereiken.


Naast wat je wel moet doen nu de afraders:
Sla zelf geen chassis nummer in, dit is alleen voorbehouden aan de RDW. Een zelf ingeslagen nummer is makkelijk te herkennen.
Las geen chassis nummer over van het oude op een ander chassis.
Koop geen “niet origineel” 2cv chassis. Hier geldt dat de auto dan niet meer aan de fabriekseisen voldoet en dus ook niet meer aan de typegoedkeuren met toelatingseisen.
Ga niet op de snelweg bij een politie en RDW controle met een omgekatte 2cv keren om de fuik te ontlopen en eventuele inbeslag name te voorkomen.
Bij de APK kontroleerd een keurmeester alleen of het nummer overeenkomt met het kentekenbewijs hier zijn waarschijnlijk geen problemen te verwachten maar juridisch gezien rij je met een omgekatte auto. Een verzekeringsmaatschappij kan hierdoor onder zijn aansprakelijkheid uit willen komen bij een schuldvraag en letselschade op de eigenaar verhalen.


Hopende je zo voldoende te hebben ingelicht en dat we niet weer de hele discussie op gaan starten. :wink: Want de meningen zijn nogal verdeeld over dit onderwerp en er is al veel over geschreven. Wie toch wil dat het slotje eraf gaat, kan mij of een andere mod. een pb-tje sturen.

Bij deze sluit ik ook deze topic.

Suc6 bij de overbouw van je 2cv. Voor verdere vragen kun je altijd op dit forum terecht. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gesloten