Motor vastgelopen
Motor vastgelopen
Onlangs is de 602cc motor van een kennis zijn eend vastgelopen. Er was al een tijdje wat geratel te horen. We waren er al van overtuigd dat de krukas zijn beste tijd gehad heeft. Maar hoe lang zou je er nog mee door kunnen rijden? Nou niet lang, want het resultaat was dus een vastloper.
Laatst heb ik voor hem een andere motor ingebouwd (origineel blokje met zo een 35.000 km). Loopt prima! Dus de eend rijdt weer
Nu heb ik vanavond uit nieuwschierigheid het oude blok uit elkaar gehaald. Blijkt dat de drijfstang van de linker zuiger gebroken is. Het gedeelte waarmee de drijfstang om de krukas zit was doormidden. Het afgebroken deel is zo een 1x3 cm groot. Dit deel vond ik terug onder de zuigerbodem.
De zuiger heeft door de gebroken drijfstang de kleppen geraakt. Dit is duidelijk te zien op de bovenkant van de zuiger.
De afgebroken drijfstang heeft zich in het carter vastgeslagen.
Foto's van dit brute geweld zal ik binnenkort maken.
Laatst heb ik voor hem een andere motor ingebouwd (origineel blokje met zo een 35.000 km). Loopt prima! Dus de eend rijdt weer
Nu heb ik vanavond uit nieuwschierigheid het oude blok uit elkaar gehaald. Blijkt dat de drijfstang van de linker zuiger gebroken is. Het gedeelte waarmee de drijfstang om de krukas zit was doormidden. Het afgebroken deel is zo een 1x3 cm groot. Dit deel vond ik terug onder de zuigerbodem.
De zuiger heeft door de gebroken drijfstang de kleppen geraakt. Dit is duidelijk te zien op de bovenkant van de zuiger.
De afgebroken drijfstang heeft zich in het carter vastgeslagen.
Foto's van dit brute geweld zal ik binnenkort maken.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
klinkt als een ramptoerist, maaruh, GAAF, kom maar op met die pix.
Momenteel heb ik zo'n experiment met mijn versnellingsbak, die WIL maar niet stuk, lol
Momenteel heb ik zo'n experiment met mijn versnellingsbak, die WIL maar niet stuk, lol
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Het was niet de bedoeling om het blokje aan puin te draaien hoor. Maar het bleef minder lang heel dan gehoopt.
Uiteindelijk is er nu meer schade. Ik verwacht dat de kleppen ook wel krom zullen zijn en het carter is ook niet meer bruikbaar doordat de drijfstang schade heeft veroorzaakt. Die zit namelijk klem tussen de krukas en de linker carterhelft.
Uiteindelijk is er nu meer schade. Ik verwacht dat de kleppen ook wel krom zullen zijn en het carter is ook niet meer bruikbaar doordat de drijfstang schade heeft veroorzaakt. Die zit namelijk klem tussen de krukas en de linker carterhelft.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 352
- Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
- Locatie: Hilversum
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
hoe zit het eigenlijk? Er was geratel, je vermoede lager (krukas/drijfstang?) maar omdat er een zuiger echt los van de drijfstang is..........
Als ik terug ga naar mijn brommertijd, gebroken drijfstang was dan meestal resultaat van zuiger VAST in de cylinder, krukas draait door, drijfstang is minst sterk (op dat moment) en knalt overmidden.
Gewoon nieuwsgierig........
Als ik terug ga naar mijn brommertijd, gebroken drijfstang was dan meestal resultaat van zuiger VAST in de cylinder, krukas draait door, drijfstang is minst sterk (op dat moment) en knalt overmidden.
Gewoon nieuwsgierig........
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Dan moet het goed geklapt hebben. Want een krukas breekt niet zomaar. Ik weet van de abarth 4 cylinder-lijn dat de krukas knakte/verbogen werd precies bij de 2 binnenste cylinders. Is dan de krukas hier dan ook niet krom? Dan kan je ook geratel horen. Maar dan denk ik ook aan dat bij een vaste zuiger - de drijfstang breekt.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
-
- Addicted user
- Berichten: 5832
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Krukas bij de visa wilde ook wel eens in 2en breken, omdat de motor zo fijn liep dat er te weinig onderhoudt gedaan werd en olie bijvullen al helemaal vergeten werd.
Ik heb zelfs een Ural gezien, met een gebroken krukas en die liep zelfs nog. Hij liep alleen niet mooi en omdat hij niet mooi liep hebben ze toen het blok open gemaakt, om er achter te komen dat de krukas gebroken was.
Ik heb zelfs een Ural gezien, met een gebroken krukas en die liep zelfs nog. Hij liep alleen niet mooi en omdat hij niet mooi liep hebben ze toen het blok open gemaakt, om er achter te komen dat de krukas gebroken was.
Wij hebben bij een dyane eens een zuiger gehad die door de cylinderwand naar buiten kwam.!!! Andere cylinder gemonteerd, bleek de drijfstang scheef te zijn. Een zuigerpen op een stang gelast en de drijfstang op het oog rechtgebogen. Laat nou alles weer mooi lopen
En dat al enige jaren.....
En dat al enige jaren.....
diverse Citroens, wat anders.
Het heeft even geduurd, maar hier zijn dan de foto's. Ik heb het blok helemaal uit elkaar gehaald en de onderdelen schoongemaakt.
http://www.pixum.nl/viewalbum/id/4471981
http://www.pixum.nl/viewalbum/id/4471981
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987