Motor kan oliedruk niet kwijt

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Sunfield
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 09:08
Locatie: Heemskerk

Motor kan oliedruk niet kwijt

Bericht door Sunfield » wo 17 mar, 2010 09:41

Hallo,

Zal me even kort voorstellen, Jur Zonneveld, 18 jaar jong, uit heemskerk. Ik heb van mijn vader voor mijn 18e verjaardag een charleston gekregen met een nieuw chassis, remleidingen etc etc.

Het blok van mijn eend starte enorm slecht, op het laatst zelfs niet (zonder 3 flessen startpilot). Dus na het opbouwen van mijn nieuwe chassis besloot ik het blok onderhanden te nemen. Ik heb alle keerringen en pakkingen vervangen, de carburateur gereviseerd, vlotterhoogte afgesteld kleppen ingeslepen, klepseals vervangen, cilinders licht gehoond en zuigerveren vervangen. Er zit een nieuwe olievulpijp op en oliekoeler.

Nu heb ik hem 2 keer gestart (op tafel). Na het korte lopen van de motor lag er een grote plas olie onder en bleek de rubberring van het oliefilter er tussenuit gespuugd te zijn. Ik dacht dat dit een probleem met het oliefilter was. Volgende dag nieuw oliefilter erop maar toch op het moment dat ik de choke eraf haal en hij bijna afslaat geeft ie een straal olie langs mn broek. Of dit met het afslaan te maken heeft, of dat hij dit ook doet als ik hem langer laat lopen weet ik niet. De oliedruk buigt dus het oliefilter krom en dan gooit hij de o-ring er tussenuit.

Hoop dat jullie misschien een idee hebben wat het probleem is.

Bij voorbaat dank.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 17 mar, 2010 10:12

Olieoverdrukklep die niet open gaat? Weet t niet zeker maar zo klinkt t.
Zit achter deze bout geloof ik
Afbeelding
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Sunfield
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 09:08
Locatie: Heemskerk

Bericht door Sunfield » wo 17 mar, 2010 10:31

oke dan ga ik die controleren, en ik denk dat ik meteen mn oliekoeler eraf haal, en even controleer of daar geen propje in zit. bedankt!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 17 mar, 2010 16:52

Bij de oliekoeler moet ook een bypass zitten zodat je met een vervuild oliefilter geen olietekort krijgt. Het kanaaltje hiervan kan ook verstopt zijn.
diverse Citroens, wat anders.

Sunfield
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 09:08
Locatie: Heemskerk

Bericht door Sunfield » wo 17 mar, 2010 18:00

Ik heb de ontlast klep er zojuist even uitgedraaid. Neem aan dat het plunjertje niet muurvast hoort te zitten. Dus ik hoop dat hiermee het probleem is opgelost. Nu moet ik alleen dat plunjertje eruit zien te krijgen. iemand misschien een idee? punttangetje werkt niet

Sunfield
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 09:08
Locatie: Heemskerk

Bericht door Sunfield » wo 17 mar, 2010 18:12

plunjertje is eruit met wat moeite. Kan ik er van uitgaan dat dit het probleem was?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 17 mar, 2010 19:21

vermoedelijk wel. Kan ie nu wel bewegen?
diverse Citroens, wat anders.

Sunfield
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 09:08
Locatie: Heemskerk

Bericht door Sunfield » do 18 mar, 2010 07:29

super! gister plunjertje voorzichtig schoon gemaakt met korrel 600. daarna 2 keer zonder problemen gestart. Hartelijk bedankt!

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 18 mar, 2010 10:33

Doet ie t goed nu ja? Mooi zo! Je kunt ook nog ff de holte van het plunjertje schoonmaken en met oliekoeler eraf doorblazen want misschien zijn er meer olieleidingen vies of verstopt!!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » za 10 apr, 2010 14:13

Na m'n revisie had ik hetzelfde probleem, alleen ik kwam erachter dat ik wat verkeerd om in elkaar had gezet. Zo stom, alleen daarvan had ik geen foto's o.i.d. en juist die ging verkeerd. Maargoed, grote lekkage maar snel weer verholpen.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Plaats reactie