bandenspanning Mabor

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

bandenspanning Mabor

Bericht door gelemotor » wo 20 okt, 2010 20:49

Hai,

Michelin banden hebben genoeg aan 1.4 en 1.8 bar, zeer laag normaal gesproken.
Maar wat nou als je met Mabor in de rondte rijdt, die hebben toch al behoorlijk stuggere wangen.
Wat doet dan zo'n lage banden spanning, of moeten de Mabors maar gewoon op een barretje of 2 a 2,2?? :?

Graag uw ervaringen danwel echte kennis... :wink:

Dank u, Luc
Duck your life

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 20 okt, 2010 21:01

Ik heb de Mehari op 1.6 voor en 1.8/1.9 achter.
Voor mij het beste compromis tussen comfort en weggedrag.
Nu is een Mehari lichter dan een eend of dat anders reageert weet ik niet.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 20 okt, 2010 21:45

ik heb bij mijn eend op mabors de bandenspanning op 1.9 voor en 2.1 achter. maar dit is redelijk hard. persoonlijk hou ik hier wel fijn. ik vind de wegligging dan het lekkerste, maar rijden over een klinkerweg is dan weer minder comfortabel, maar ik rij met name over asfalt. michelins had ik trouwens altijd op 1,7 / 1,9 voor en achter om dezelfde reden.

rij je rustig(er) en vaker over klinker weggetjes zou ik iets minder bar gebruiken. maar experimenteer hier mee en vind uit wat je zelf het fijnste vind. hoewel ik mabors niet onder een 1,6 a 1,7 bar laten komen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

bandenspanning

Bericht door Roadrunner » do 21 okt, 2010 07:32

Mabor 0.2 Bar hoger dan Michelin, 1.6 voor en 2.0 Bar achter als je per sé op Mabors rond wilt rijden natuurlijk. Er gaat niets boven echte Michelin's.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 21 okt, 2010 10:37

zolang er een dikke 60 a 70 euro verschil tussen mabor en michelin zit...
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 21 okt, 2010 12:01

Als je ze al kan kopen, vaak niet leverbaar.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 21 okt, 2010 12:36

Ja daar zijn ze bij michelin de laatste tijd goed in, ook het zich uit de markt prijzen. Toch vreemd dat je zoveel markt aandeel verloren laat gaan. Tenzij mabor etc ook in michelin handen is. ???
diverse Citroens, wat anders.

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

wielophanging

Bericht door Roadrunner » do 21 okt, 2010 12:57

Ik zweer bij Michelin. OK ze zijn duur, maar heel goed leverbaar. Michelin banden gaan ook gewoon twee keer langer mee dan een Mabor en dan is het prijsverschil nog maar 30 euro. Michelin kost ongeveer 130 en een Mabor 50 bij de garage in de buurt. In de winter rij ik op Michelin 135 R 15 X M&S 100, dat is een echte winterband met lamelletjes en als ik extreem ga rij ik op Michelin 135 R 15 X M&S 89, dat is een grove terrein/ sneeuwband. Als het echt erg wordt heb ik ook nog een setje van deze Michelins met spikes...

Wat betreft de bandenspanning, gewoon zoveel mogelijk de spanningsadviezen van de fabrikant aan houden. Zij hebben jarenlange ervaringen en geven jaarlijks miljarden uit aan research. Zij zullen het toch wel het beste weten.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Re: wielophanging

Bericht door dyane_maniac » do 21 okt, 2010 13:55

Roadrunner schreef:Ik zweer bij Michelin. OK ze zijn duur, maar heel goed leverbaar. Michelin banden gaan ook gewoon twee keer langer mee dan een Mabor en dan is het prijsverschil nog maar 30 euro. Michelin kost ongeveer 130 en een Mabor 50 bij de garage in de buurt.


waarmee dan het prijsverschil dan op 40 uitkomt. ALS je met michelins 2x zo lang kan rijden. dat is niet mijn ervaring iig. bij mij is die verhouding ongeveer 50.000 om 60.000.

Roadrunner schreef:Wat betreft de bandenspanning, gewoon zoveel mogelijk de spanningsadviezen van de fabrikant aan houden. Zij hebben jarenlange ervaringen en geven jaarlijks miljarden uit aan research. Zij zullen het toch wel het beste weten.
citroen heeft destijds echt geen miljoenen daaraan uitgegeven :wink: Dit is gewoon mijn ervaring qua wegligging. en ik rij zeker niet rustig.

maar goed, je hebt gelijk in de zin dat een michelin de beste band is. maar naar mijn mening mabor een hele goede tweede voor een hele scherpe prijs/kwaliteit verhouding.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 21 okt, 2010 16:43

Ik heb altijd geleerd dat de spanning is om het loopvlak vlak op de grond te laten dragen en niet voor het comfort. Dan lijk het me niet logisch om een stuggere band harder op te pompen

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 21 okt, 2010 18:33

dyane_maniac schreef:ik heb bij mijn eend op mabors de bandenspanning op 1.9 voor en 2.1 achter.
ik ook, en ik rij dagelijks goed hard over de slechtste klinkerweg van nederland. boven de 90 gaan de banden klapperen en stuiteren en gaat het sturen wat minder goed omdat ik dan de helft van de tijd geen wegcontacct heb (scheelt weer slijtage), maar met 80 gaat ut prima.

en met hogere bandenspanning rij je een stuk zuiniger en dat levert heel wat meer eurootjes op dan de fabrieksspanning aanhouden en wat kilometers meer met je banden doen.

ik kies ook niet voor michelin vanwege de prijs... zelfde geldt voor de cx, die heeft voor nu banden van het merk wanli, nooit van gehoord, maar twee nieuwe voorbanden inclusief balanseren en montage voor 120 euro gaat niet lukken met michelin's en de wegligging is perfect.

dat was met de vorige wat minder:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door supercees op do 21 okt, 2010 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 21 okt, 2010 18:37

Mag ik er even op wijzen dat het hier gaat over welke bandenspanning het fijnste is om te rijden met Mabor en niet welke band het beste is onder een eend, of welke er (volgens sommige) per se onder moet.

Dus meer over de bandenspanning praten en minder het woord michelin laten vallen in dit topic.
Topics over welke banden onder de eend moeten zijn er al genoeg.


Ik heb mabors gehad, en deze had ik staan op 1,8-2,0 (alleen voor, achter brede velgen en banden)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 21 okt, 2010 22:25

Onjuiste bandenspanning zal de levensduur van de band zeker beinvloeden.

Afbeelding
Afbeelding

Aan de voorzijde slijten de banden nog extra hard aan de zijkant omdat de wielen in de bocht meekantelen.
Achterbanden rollen enkel mee.
Naar mijn mening maakt het niet veel uit welk merk band achter licht, voor de voorband zijn zachte wangen goed voor langere levensduur.[
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 22 okt, 2010 00:29

Vandaag naar aanleiding van dit topic mijn Mabors van de Ami eens gecontroleerd, na meer dan een half jaar. Ging voldoende lucht in en zijn topsnelheid is ook weer iets omhoog gegaan, ook stuurt het allemaal wat strakker.

Ze staan op 1.6 voor en 2.0 achter. dus 0.2 meer als voorgeschreven. Krijg nu wel iets meer trillingen door.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » vr 22 okt, 2010 07:48

@ supercees
volgens mij (ooit ergens meegekregen) slijten de banden juist harder als je geen wegcontact maakt. op het moment dat je contact maakt zal je band nooit de snelheid hebben van het voortbewegen (nagenoeg onmogelijk) sneller = doorslippen en langzamer is een geblokkeerd wiel.
het is allemaal minimaal maar het is er wel
J B

just drive like you stole it

Plaats reactie