Wat is de bedoeling van dit forum

Stel hier je vragen of opmerkingen over het forum.
Plaats reactie
ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Wat is de bedoeling van dit forum

Bericht door ejfrolich » zo 19 jun, 2011 10:28

Zo dat is een grote vraag. Ik zal uitleggen wat ik bedoel.

Het 2CV forum is het enige waar ik lid van ben waar ervaringen met leveranciers en bedrijven niet kunnen worden uitgewisseld.
Ook verbaasd het me dat een topic over een bepaald eend gerelateerd onderwerp wordt verwijderd omdat een moderator vind dat het de leesbaarheid niet te goede komt. Lees er is al een onderwerp wat een andere vraag behandeld dus deze mag niet.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

Een forum is in mijn ogen een plek waar we ervaringen uitwisselen en elkaar proberen te helpen met de problemen die we tegen komen met onze bolides. Alles wat daar mee te maken heeft is belangrijk. Welke leverancier kun je beter mijden, welke is juist heel goed of heeft iets heel specifieks in zijn assortiment. Welke garage heeft prettige service of waar kun je naar toe met een specifiek probleem.

Allemaal voor ons belangrijke zaken. Er zijn op internet heel veel vergelijkingssites waar dat ook gebeurt. Het levert op dat een bedrijf of leverancier zijn stinkende best doet om zo goed mogelijk zijn klanten, ons dus, te bedienen. Verder kunnen bedrijven en leveranciers er ook uithalen wat wij als klanten nou belangrijk vinden. Dat is dus voor beide partijen winst lijkt me.

Ik begrijp best dat er regels moeten zijn om te zorgen dat alles een beetje in het nette blijft en bijvoorbeeld persoonlijke frustratie niet wordt omgezet in lelijke dingen over iemand. Mijn ervaring is echter dat in een actief forum en dat is 2CV in mijn ogen wel gezien de reacties die ik in korte tijd heb gekregen, heel goed in staat is om dat zelf te reguleren. Staat er iets onzinnigs ergens of doet iemand onterecht lelijk dan wordt dat wel gezegd door anderen. Als dat niet helpt kan een moderator ingrijpen.

Hier heb ik nu het gevoel dat ik een klein jongetje ben met een erg dominante pa die alleen dat toestaat wat hij als 'normaal of wenselijk" beschouwd. Jij bent dom dus ik zal wel bepalen wat goed of fout is...

Wij zijn over het algemeen toch nette mensen die best zelf kunnen nadenken en aan reguleren kunnen doen? Dat zie ik ook terug in het forum. Aannames worden gecorrigeerd of bijgesteld, Soms wordt om verduidelijking gevraagd of wordt duidelijk dat het een beetje ver gaat misschien. Soms ook staan dingen er wat onhandig en komt daar weer feedback op. Allemaal heel gewoon en ook goed.

Enfin dit wil ik even kwijt. Gisteren is mijn toppic met Pol over welke banden je nu echt onder je eend hebt weggehaald omdat een moderator vind dat het de leesbaarheid van het forum niet ten goede komt. Ook vond hij dat het toppic "banden" al antwoord gaf op de vraag die ik stelde. Er werd echter meteen op het onderwerp gereageerd door mede leden en met een leuke uitkomst. Ik begrijp dus niet zo goed waar deze actie nou voor nodig is. Als de forum leden het een ongepast toppic hadden gevonden hadden ze dat toch zelf wel kunnen zeggen?

Ernst-Jan (die graag in een vrije en respectvolle wereld leeft)
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 19 jun, 2011 11:56

Om te beginnen is hierover in het verleden al menig discussie gevoerd. Zowel onder leden als onder de beheerders. Ik probeer in hier in het kort nog eenmaal te herhalen. Al merk ik wel dat dit topic bij mij persoonlijk weer de nodige frustratie oplevert. We mogen ons weer gaan verantwoorden!!!

Om te beginnen zijn wij niet het enigste forum die dit beleid heeft. Ik kan er zo nog een paar opnoemen namelijk.

In het verleden is gebleken dat leden onderling uiteindelijk niet het volledige respect voor mekaar hebben, zoals je zelf wel benoemd. Vanachter je computer lijk je iedereen openlijk zwart te mogen maken. Hetgeen in het verleden toch ruzies heeft geleid.

Daarnaast is een Frans forum ooit aangeklaagd voor negatieve uitingen van een van de forumleden en dit heeft uiteindelijk de beheerder de kop gekost, omdat hij eindverandwoordelijk wordt geacht hetgeen op zijn forum staat.

Hier op ons forum zijn er in het verleden een aantal maal dergelijke voorvallen geweest, die hiernaar leken te neigen. Het geen ons als beheerder veel werk en frustratie kost. Let wel, wij zijn vrijwilligers!!!

Als laatste zijn de meningen over de diverse leveranciers wisselend en zorgt dat ook voor onnodige discussies tussen de vaste klanten. Leuk voor meetings, maar niet op forums. Tekst wordt toch altijd nog op meerdere manieren gelezen, dan een gesprek face-to-face.

Daarnaast gaat je vergelijking met verkoopsites in mijn ogen mank. Het is appels met peren vergelijken. De 2cv-wereld is stukken kleiner. Er zijn dus ook minder aanbieders. En volgens mij zijn die vergelijksites ook winstgevende commerciele websites.

We proberen een zo soepel mogelijke policy te hebben, maar ontkomen door bovenstaande niet aan regels die we moeten hanteren. Geloof me ik ken forums waar ze berichten wissen als de titel niet aan hun lay-out voldoet. Dus het kan nog veel erger!!!

Je bent vrij om dit forum te gebruiken, maar accepteer dan wel de voorwaarden. Ben je het er niet mee eens, voel je vrij om ergens anders je informatie te halen of een eigen forum te openen.
Laatst gewijzigd door Punky op zo 19 jun, 2011 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 19 jun, 2011 12:19

Dolf, die laatste zin komt erg negatief over, die zou ik er niet neer zetten. ;)

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 19 jun, 2011 12:25

Voorbeeld van tekst en interpreteren.

Laatste zin is niet negatief bedoeld, maar moet gezien worden als een rieele opmerking of mogelijke oplossing op het probleem dat door sommige forumleden in het verleden is aangehaald. Het is ook niet persoonlijk bedoeld naar de starter van dit topic.
Deze zin gaat overal voor op volgens mij. Als je je bij een voetbalclub aanmeld of iets dergelijks zul je ook te maken krijgen met hun regels, waar je je misschien niet geheel in kunt vinden. Het is aan jou dan om de keuze te maken wat je ermee wilt doen.

Maar bedankt voor de kritische noot. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Wammes Waggel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 266
Lid geworden op: do 30 jul, 2009 14:33
Locatie: Vierlingsbeek

Bericht door Wammes Waggel » zo 19 jun, 2011 12:32

Als er iets lastig is is het het moddertorren ;-) van een forum. Voor je het weet ben je als kleuterjuf op de speelplaats bezig.
Ik wil dan ook mijn complimenten overbrengen aan de moddereters ;-) en gebruikers van dit forum voor de leesbaarheid en het respect voor elkaars mening!
Eindelijk een ACA ;-) (Roestoratie tijdelijk on hold)

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » zo 19 jun, 2011 13:18

Hallo,

Ik begrijp je verhaal. Ik kan me voorstellen dat je als moderator het niet altijd makkelijk hebt.

Ik kan leven met dat we het niet hebben over bedrijven enz. Dat is een keus en die kan ik best respecteren en heb dat ook gedaan. Het weghalen van een toppic omdat je als individu vind dat het de leesbaarheid niet bevorderd gaat in mijn ogen wat ver. Daar kunnen de gebruikers best zelf mee overweg lijkt me. Of iets wel of niet relevant is kan gewoon benoemd worden in het toppic. Het onderwerp van 2CV specifiek, niet ongepast en niet in strijd met enige regel volgens mij.

Ik vind je laatste zin ook niet helemaal fijn over komen, een soort slikken of stikken lijkt het. Ik heb geprobeerd een genuanceerd verhaal op te schrijven. Buiten dat vind ik ook je opmerking over dat je je weer zou moeten verantwoorden een beetje jammer. Er zal vast eerder van alles gebeurd zijn waardoor jullie een bepaalde koers zijn gaan varen. De vraag die ik stel is of die koers wel helemaal zo moet als nu blijkt. Verder ben ik niet betrokken geweest bij eerdere zaken, ik ben hier vrij nieuw.

Dus ik hoop dat ook in je antwoord de nuance mag blijven en we allemaal bij ons zelf mogen nagaan of de regels zoals ze nu worden gehanteerd wel zo moeten blijven. Soms schieten dingen wat door. Het is goed om daar open mee om te gaan lijkt me. Ook dit forum zou wat dat betreft kunnen winnen aan dynamiek als dingen gewoon gezegd kunnen worden zonder dat anderen dat meteen als ongepast binnen halen.

Mijn verhaal is bedoeld om aan te zetten tot nadenken over, meer niet.

Ik waardeer jullie vrijwillige werk als moderator ook, zonder zou niet kunnen, misschien soms wat anders!

Ernst-Jan (die vind dat de leden van dit forum best kritisch mogen zijn)
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 19 jun, 2011 14:20

Vertrouw ons erop dat het beleid zoals het er nu is al meerdere malen onder de loep is genomen en dit voor iedereen de meest gangbare en werkbare middenweg is. Dit door meerdere discussies van forumleden en ook door incidenten. Naar mijn mening valt er dus niet veel meer aan te sleutelen. Kortom: Ik kan je kritiek waarderen, maar verwacht niet dat het anders gaat lopen in de toekomst. Door er de nadruk op te gaan leggen, zullen we alleen maar strenger moeten gaan modereren. Iets waar ik geen voorstander van ben.

Verder zijn dit ook de laatse woorden die ik erover zeg in dit topic. Als je ooit op een meeting bent, wil ik er best nog een keer op terugkomen. Maar dan in persoon, niet via tekst, want schijnbaar kom ik dan te kritisch over.

Heb je kritiek over een besluit van een van de moderators, dan zou ik je graag naar de betreffende moderator willen verwijzen en dit via pb verhelderen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » zo 19 jun, 2011 16:34

Ha Punky,

vwb het weghalen van een door mij aangemaakt toppic heb ik dat gedaan. Ik ga er van uit dat dat ook buiten de nu besproken regels valt aangezien er geen onvertogen woord in staat. Ik kan ook nergens vinden dat hier regels voor zouden zijn maar misschien kijk ik dan niet goed.

We spreken elkaar vast!

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » wo 22 jun, 2011 10:08

Forumleden mogen kritisch zijn, misschien wel 'moeten'. Maar je schrijft zelf al dat je nieuw bent. De mores op dit forum worden bij meer gebruik helderder. Je zult zien dat de moderators hier helemaal niet zo streng of actief zijn.
De geen-reclame-regel is (helaas) een moetje. Daarover valt (opnieuw: helaas) weinig te discussiëren.

Wat betreft een nieuw topic over een onderwerp waarover al (veel) geschreven is, die worden wel eens gewist. Óók als er toch goede reacties komen. Want die reacties komen vanzelf, het is een actief forum, met veel leden die veel weten. Helaas krijg je dan al snel 10 topics over een onderwerp, met daarin veel herhaling.
Als een user eerst kijkt wat er al geschreven is en dáár weer op reageert, blijft het forum iets overzichtelijker, dan als bij elke vraag die bij hem opkomt een nieuw topic geopend wordt.

Dat heeft m.i. weinig met strenge papa's of censuur van doen, dat lijkt meer op opruimen. ;)
Als ik dat in m'n schuur ook wat vaker zou doen, zou ik alles makkelijker vinden (stukken makkelijker!). Liever één doos met ruitenwissermotors, dan in elke kast en plank een paar losse exemplaren.

We modereren zo weinig mogelijk, eigenlijk 'voornamelijk op reclame en dubbele posts. En die laatste nog niet altijd. Er komen namelijk altijd weer nieuwe vragen.
Meestal is er dan een user die een linkje plaatst naar een ouder topic. Liefst gaat dáár dan de discussie verder. We streven naar zoveel mogelijk zelfregulatie. En dat werkt. Geloof ik.

2cv.nl is gezellig (zonder scheldpartijen die je helaas op andere fora vaak wel ziet), je krijgt reacties op je vragen -en meestal ook nog goede! hulde aan de users!- en weet men het even niet, dan zoekt men vaak zde juiste plek op het www. voor je op en plaatst men een link.

Voor vragen, stuur een PM, of kom eens een pint pakken op een meeting, spreken we daar verder.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » wo 22 jun, 2011 11:33

the Nosepicker schreef:2cv.nl is gezellig (zonder scheldpartijen die je helaas op andere fora vaak wel ziet), je krijgt reacties op je vragen -en meestal ook nog goede! hulde aan de users!- en weet men het even niet, dan zoekt men vaak zde juiste plek op het www. voor je op en plaatst men een link.
Eens :!:
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » wo 22 jun, 2011 11:35

Absoluut mee eens, en erg behulpzaam ook!
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Plaats reactie