olieverbruik aanpakken
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 241
- Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
- Locatie: Scherpenzeel
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Ik las ergens op een eendenforum een verhaal over inrijden. Rustig inrijden is helemaal niet zo goed voor een blok. De beste manier schijnt te zijn het blok starten. Contoleren of de olieflow goed op gang komt en dan 5 minuten laten draaien met 3500t/min. Je hebt dan 80% van je inrijden achter de rug. Daarna ga je rijden zoals je gewend was, dus gewoon vlot.
Het verschil zo staat bij deze expert beschreven, is dat er minder vervuiling op de zuiger ontstaat. Deze is zelfs schoon aan de bovenkant. Dit in tegenstellng tot een rustig ingereden blok waar zuigers vaak donkere verkleuring en krasjes boven de bovenste veer laten zien. Ook is de afdichting van de veren op de zuiger veel beter.
Dit voor wat het waard is. Helaas weet ik niet meer waar ik het heb gelezen nu, zal nog ff googelen.
Ernst-Jan
http://www.ntnoa.org/enginebreakin.htm (niet het artikel wat ik bedoel maar de procedure is een beetje vergelijkbaar)
Hier wel de tekst uit het artikel:
How to break in engines
Oil circuit priming:
Make sure that your car battery is well charged.
Before you start, your engine must be pre-lubricated; to achieve this, the oil circuit
must be primed. Remove the plugs or spark plugs. Give a few squirt of engine oil in
the cylinder trough the spark plug bore. Disconnect the positive wire from the coil.
(When you have the STP thermostatically controlled oil cooling system, remove the
hollow bolt and the thermostat sandwich plate).
Fill the engine with a minimum of 2 litres of engine oil or break-in oil, remove the oil
filter, and fill it with oil (approx. 0,5 Lt.).
Let the starter drive your engine up to the moment oil come out of the oil filter
bracket. Then stop and rebolt your filled oil filter.
Continue to turn your engine with the starter up to the moment the oil pressure
light (idiot light) is off. Turn ignition key back and soon on to see what do the oil
pressure light. When it come on after just 1 or 2 second, repeat the procedure so
often as necessary up to the moment that after switching off the starter the light
come on after 5 or more seconds .
Your engine oil circuit is now primed and no air (or a little) is present in the oil
circuit.
Bolt in your sparks, start your engine and let it run for 15 minutes at 3.500 RPM.
This way your cam and followers are break in to 80 %. The last 20 % are done by
moving your engine in daily driving.
For customers having the STP thermostatically controlled oil cooling system:
Remove your oil filter, bolt on the thermostat sandwich plate with his hollow bolt,
rebolt the oil filter and start your engine and let it run at idle or with 1.500 to 2.000
RPM for a few minutes. This will purge your oil lines and oil cooler. Stop the engine
and fill oil to maximum level.
Now your must break in your engine on a road or highway:
This can easily be done following this procedure.
Look for a road that allow you to do the following: For fast and safe break in of
pistons, rings and cylinder we recommend to accelerate your car with floored
accelerator from 40 Km/hr in the greatest gear (Fourth or fifth gear) to maximum
speed the engine will reach. Never force the engine to rev up more than it´s
willing to do ! Reaching the speed of around 90/100 Km/H remove your foot and let
the car (without disengaging the gear or clutch) decelerate and slow down to
approx. 40 Km/hr. Then reaccelerate with flooring your accelerator to repeat this.
Do that 15 times and drive 50 Km “normally”.
When accomplished your engine is really break in to 80%. The last 20% of engine
break in is done during daily driving but don’t force your engine to RPM levels that
it will not reach or too high RPM or to high load with a long gear during hills
climbing!
Don’t forget to change your oil filter and engine oil after 50 Km!
When above is done, drive your engine daily normally for the next 3 to 5000 Km.
Follow the manufacturer recommendations for breaking in.
Don’t forget oil and filter change after 1.000 Km and check your valve lash.
After this second oil change, drive your engine as usual.
Next oil and filter change after 3.000 Km, then all 5.000 Km.
Het verschil zo staat bij deze expert beschreven, is dat er minder vervuiling op de zuiger ontstaat. Deze is zelfs schoon aan de bovenkant. Dit in tegenstellng tot een rustig ingereden blok waar zuigers vaak donkere verkleuring en krasjes boven de bovenste veer laten zien. Ook is de afdichting van de veren op de zuiger veel beter.
Dit voor wat het waard is. Helaas weet ik niet meer waar ik het heb gelezen nu, zal nog ff googelen.
Ernst-Jan
http://www.ntnoa.org/enginebreakin.htm (niet het artikel wat ik bedoel maar de procedure is een beetje vergelijkbaar)
Hier wel de tekst uit het artikel:
How to break in engines
Oil circuit priming:
Make sure that your car battery is well charged.
Before you start, your engine must be pre-lubricated; to achieve this, the oil circuit
must be primed. Remove the plugs or spark plugs. Give a few squirt of engine oil in
the cylinder trough the spark plug bore. Disconnect the positive wire from the coil.
(When you have the STP thermostatically controlled oil cooling system, remove the
hollow bolt and the thermostat sandwich plate).
Fill the engine with a minimum of 2 litres of engine oil or break-in oil, remove the oil
filter, and fill it with oil (approx. 0,5 Lt.).
Let the starter drive your engine up to the moment oil come out of the oil filter
bracket. Then stop and rebolt your filled oil filter.
Continue to turn your engine with the starter up to the moment the oil pressure
light (idiot light) is off. Turn ignition key back and soon on to see what do the oil
pressure light. When it come on after just 1 or 2 second, repeat the procedure so
often as necessary up to the moment that after switching off the starter the light
come on after 5 or more seconds .
Your engine oil circuit is now primed and no air (or a little) is present in the oil
circuit.
Bolt in your sparks, start your engine and let it run for 15 minutes at 3.500 RPM.
This way your cam and followers are break in to 80 %. The last 20 % are done by
moving your engine in daily driving.
For customers having the STP thermostatically controlled oil cooling system:
Remove your oil filter, bolt on the thermostat sandwich plate with his hollow bolt,
rebolt the oil filter and start your engine and let it run at idle or with 1.500 to 2.000
RPM for a few minutes. This will purge your oil lines and oil cooler. Stop the engine
and fill oil to maximum level.
Now your must break in your engine on a road or highway:
This can easily be done following this procedure.
Look for a road that allow you to do the following: For fast and safe break in of
pistons, rings and cylinder we recommend to accelerate your car with floored
accelerator from 40 Km/hr in the greatest gear (Fourth or fifth gear) to maximum
speed the engine will reach. Never force the engine to rev up more than it´s
willing to do ! Reaching the speed of around 90/100 Km/H remove your foot and let
the car (without disengaging the gear or clutch) decelerate and slow down to
approx. 40 Km/hr. Then reaccelerate with flooring your accelerator to repeat this.
Do that 15 times and drive 50 Km “normally”.
When accomplished your engine is really break in to 80%. The last 20% of engine
break in is done during daily driving but don’t force your engine to RPM levels that
it will not reach or too high RPM or to high load with a long gear during hills
climbing!
Don’t forget to change your oil filter and engine oil after 50 Km!
When above is done, drive your engine daily normally for the next 3 to 5000 Km.
Follow the manufacturer recommendations for breaking in.
Don’t forget oil and filter change after 1.000 Km and check your valve lash.
After this second oil change, drive your engine as usual.
Next oil and filter change after 3.000 Km, then all 5.000 Km.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1065
- Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Bedankt voor je verhaal EJ. Dat is wel een héél grondige manier van je nieuwe blok in'rijden'. Voor een blok waar zo'n beetje alles is vervangen is dit misschien wel een goede manier, maar in mijn geval waarin ik maar een paar kleine dingen heb vervangen vind ik het een beetje overdreven.
Ik heb zojuist wat spullen besteld en ben nog op zoek naar een momentsleutel zodat ik volgend weekend de boel kan aandraaien en de puntjes op de i kan zetten om met een gerust hart te kunnen planken naar de Wereldmeeting!
Ik heb zojuist wat spullen besteld en ben nog op zoek naar een momentsleutel zodat ik volgend weekend de boel kan aandraaien en de puntjes op de i kan zetten om met een gerust hart te kunnen planken naar de Wereldmeeting!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Hoi,
Het is een grondige manier idd. Let wel, jij hebt nieuwe zuigerveren dan is dit dus de menier om die snel en goed in te lopen. Dus geld zeker ook voor jou. Het mooie is ook dat je heel snel klaar bent en niet erg rustig hoeft te rijden. dat past volgens mij ook helemaal bij jou toch?!
Ernst-Jan
Het is een grondige manier idd. Let wel, jij hebt nieuwe zuigerveren dan is dit dus de menier om die snel en goed in te lopen. Dus geld zeker ook voor jou. Het mooie is ook dat je heel snel klaar bent en niet erg rustig hoeft te rijden. dat past volgens mij ook helemaal bij jou toch?!
Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1065
- Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Afgelopen zaterdag kleppen rechts opnieuw gesteld, want ik hoorde een tik. Maar bij de Betuwerit (zondag) hoorde ik 'm weer. Klonk niet gezond, dus vandaag eens grondig gecheckt. De inlaatklep rechts zat weer erg ruim (0.35) en het brilrubber lekte ook in het verlengde van die klep. Dus: kop eraf, alles nakijken en weer goed in elkaar zetten. Deze keer voelde ik goed ik dat de stoterstangbuisjes in het blok gleden; de vorige keer ging dat allemaal niet zo soepel. Dus ik ben bang dat ik de vorige keer de stoterstangbuisjes TEGEN het blok heb gezet, ipv deels ERIN. Gelukkig is er niks kapot gegaan. Leermomentje, zullen we maar zeggen!
Volgende probleem: ik hoor een beetje schrapende rammel, vooral bij stationair draaien, maar het is over als ik de koppeling intrap. Wat is dàt nou weer?! Koppeling? Koppelingskabel? Het lijkt ergens tussen de motor en de versnellingsbak vandaan te komen. Ik ga nu even zoeken op het forum, maar als iemand het weet, dan hoor ik het graag.
Edit: heb twee topics gevonden waar ik misschien wat mee kan:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=104 ... +koppeling
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=760 ... +koppeling
Volgende probleem: ik hoor een beetje schrapende rammel, vooral bij stationair draaien, maar het is over als ik de koppeling intrap. Wat is dàt nou weer?! Koppeling? Koppelingskabel? Het lijkt ergens tussen de motor en de versnellingsbak vandaan te komen. Ik ga nu even zoeken op het forum, maar als iemand het weet, dan hoor ik het graag.
Edit: heb twee topics gevonden waar ik misschien wat mee kan:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=104 ... +koppeling
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=760 ... +koppeling
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1065
- Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Die koelkapjes heb ik niet (en de blokjes om m'n spatborden in vast te zetten trouwens ook niet; ik heb zeker een 'light'-versie van de Transat? )
Druklager? Hm, dan rij ik toch even langs m'n vaste garage. Koppeling en drukgroep zijn 5 of 6 jaar geleden vervangen.
Trouwens: die rubberblokjes in je chassispoten om je spatborden in vast te klemmen, hoe zet je die in godesnaam in je chassis?! Teflonspray geprobeerd en zo, maar dat gaat toch nooit passen?
Druklager? Hm, dan rij ik toch even langs m'n vaste garage. Koppeling en drukgroep zijn 5 of 6 jaar geleden vervangen.
Trouwens: die rubberblokjes in je chassispoten om je spatborden in vast te klemmen, hoe zet je die in godesnaam in je chassis?! Teflonspray geprobeerd en zo, maar dat gaat toch nooit passen?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 241
- Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
- Locatie: Scherpenzeel