Zelf nokkenas en krukas opmeten

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 8 aug, 2011 19:33

op het ongeslepen ronde gedeelte zitten natuurlijk ook giet of smeed oneffenheden.
diverse Citroens, wat anders.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » wo 10 aug, 2011 09:25

Nu ik de nokkenas heb opgemeten en deze volgens mij nog redelijk goed is en niet krom, wil ik aan de slag gaan met de krukas.

Iemand tips hoe ik de krukas kan opmeten, controleren? Of kan hier niet veel aan mis zijn?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 10 aug, 2011 16:44

zelfde manier in carter leggen en kijken of er een slag in zit. Verder zou je de uitslag kunnen meten van de drijfstang en je zou ook de uitslag moeten kunnen meten van de krukaslagers.

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Bericht door Pistachke » wo 10 aug, 2011 17:03

Herrschaften,

bij 't nakijken van de krukas is vooral van belang :

*slijtage op krukaslagertap/krukaslager (geen overmatige groeven,markeringen etc.),
slijtage kan je meten door Plastigauge te gebruiken.

*Voelbare speling op big end of small end : neem de krukas met één drijfstang vast in je
hand en sla met je andere vrije hand flink op de hand die de krukas vasthoudt. Bij speling
hoor je een lichte metaalachtige "klak"...bij geen speling hoor je niets (oefening baart
kunst).

*Axiale speling op de krukas (zeer belangrijk) : tussen de voorste krukaslager en de
krukastapwang mag geen voelermaatje van 0.10mm gaan, anders moet je er een nieuwe
lager op laten persen.

cheerio
Werner
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 10 aug, 2011 17:20

kan je meten door Plastigauge te gebruiken
Hoe had je dit willen doen bij ronde lagers?

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » vr 12 aug, 2011 18:53

@ Pistachke
Bedankt voor de uitleg, zal dit dit weekend eens uit proberen

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » ma 15 aug, 2011 10:58

Dit weekend eens de krukas van dichtbij bekeken.
Ik zie geen slijtage sporen met het blote oog.

Voelbare speling door een drijfstang vast te nemen en op je hand te slaan heb ik ook niet. Ik hoor toch geen metaal achtige klak. Enkel het geluid van op mijn hand te slaan :lol:

Axiale speling door met een voelermaatje te voelen tussen de voorste lager en de wang. Hier krijg ik geen voelermaatje van 0.1mm tussen dus dit zit ook nog goed.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » ma 5 sep, 2011 21:08

//sander// schreef:Dit weekend eens de krukas van dichtbij bekeken.
Ik zie geen slijtage sporen met het blote oog.

Voelbare speling door een drijfstang vast te nemen en op je hand te slaan heb ik ook niet. Ik hoor toch geen metaal achtige klak. Enkel het geluid van op mijn hand te slaan :lol:

Axiale speling door met een voelermaatje te voelen tussen de voorste lager en de wang. Hier krijg ik geen voelermaatje van 0.1mm tussen dus dit zit ook nog goed.
He Sander, is het moeilijk een blokje uit elkaar te halen? Ik ben ook met een restauratie begonnen en het blok is erg vies, veel olie. ik zit te denken om het hele blok uit elkaar te halen en te reviseren. Lijkt mij een leuke uitdaging. Ben een beginnen met een beetje autokennis.Afbeelding

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » di 6 sep, 2011 17:36

He Sander, is het moeilijk een blokje uit elkaar te halen?
Nee moeilijk is het niet. Ik ben ook een beginner en heb weinig ervaring in het sleutelen. Maar na het lezen van de vraagbaak ben ik aan de slag gegaan. Mijn blok zag er net zo vettig en vuil uit als dat van u.

Gewoon voorzichtig te werk gaan, en alle bouten die je losmaakt mooi labelen om het in elkaar plaatsen vlot te laten verlopen. :D

Zelf ben ik nu verschillende onderdelen aan het bekijken, en onderdelen welke ik wil vervangen. Daarna ga ik alles terug samenbouwen. Zal misschien iets moeilijker zijn dan alles uit elkaar te halen. Maar ik reken dat ik er met behulp van dit forum wel in zal slagen.

De vraagbaak kan je trouwens vinden op volgende link:
http://www.lapsis.nl/wordpress/wp-conte ... 2cv6-1.pdf

Succes ermee, tegen dat je klaar bent met je blok ben je direct ook een ervaren sleutelaar :)

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » di 6 sep, 2011 18:11

//sander// schreef:
He Sander, is het moeilijk een blokje uit elkaar te halen?
Nee moeilijk is het niet. Ik ben ook een beginner en heb weinig ervaring in het sleutelen. Maar na het lezen van de vraagbaak ben ik aan de slag gegaan. Mijn blok zag er net zo vettig en vuil uit als dat van u.

Gewoon voorzichtig te werk gaan, en alle bouten die je losmaakt mooi labelen om het in elkaar plaatsen vlot te laten verlopen. :D

Zelf ben ik nu verschillende onderdelen aan het bekijken, en onderdelen welke ik wil vervangen. Daarna ga ik alles terug samenbouwen. Zal misschien iets moeilijker zijn dan alles uit elkaar te halen. Maar ik reken dat ik er met behulp van dit forum wel in zal slagen.

De vraagbaak kan je trouwens vinden op volgende link:
http://www.lapsis.nl/wordpress/wp-conte ... 2cv6-1.pdf

Succes ermee, tegen dat je klaar bent met je blok ben je direct ook een ervaren sleutelaar :)
Bedankt Sander. De printer loopt al!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 7 sep, 2011 06:51

Hallo Theo,
Ik zag in Lapsis een foutje.Als je de motor demonteert moet je de zuigers er af halen voordat je de motorheften demonteert.Je krijg de zuigers nooit door het gat in de carterhelft.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » wo 7 sep, 2011 10:22

Gerard2cv schreef:kan je meten door Plastigauge te gebruiken
Hoe had je dit willen doen bij ronde lagers?
Kan het ook met pruisisch blauw?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 7 sep, 2011 11:21

met pruisisch blauw kun je niets meten alleen zien of je pasvlakken mooi aansluiten.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » vr 28 okt, 2011 17:12

Al een tijdje geleden dat ik nog verder gedaan heb aan het motortje.

Heb de nokkenas toch nog iets beter bestudeerd voor dat ik de motor terug ging samenbouwen.
Maar voelde nu op 1 plaats in het lager een licht schurend gevoel.
Kan je dit lager zelf vervangen, of begin je daar beter niet aan.
Ja kan dit natuurlijk ook laten vervangen, maar kost dan ook weer een boel geld. Mensen die ervaring hebben met adressen waar ze dit hebben laten vervangen mogen altijd pm sturen met adres.
Zou dit schuren in de lager als oorzaak kunnen hebben dat motor lang heeft stil gestaan en daar vuil zich heeft verzameld? Ga in ieder geval proberen met voldoende olie door lager te pompen en zien of dit schuren verbeterd.
Wat denken jullie, niet achter kijken en risico lopen dat motor na revisie terug open mag omdat lager breekt, of geld sparen en lager laten vervangen of lager zelf proberen te vervangen.

Krukas is nu volledig in orde.
hoofdlagers, small end lagers en toplager zijn vervangen geweest.
best prijzig om te laten doen

Afbeelding

Plaats reactie