big bore of niet??

Peter 424
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 12:03

Bericht door Peter 424 » do 8 dec, 2011 17:50

Das een aanname. Ik herhaal het nog 1x en dan stop ik er mee. De testbank gaf voor een standaard 2cv dezelfde waarde als de opgave van Citroen. De rest is te zien op de vermogensbank uitdraaien.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 29 nov, 2012 16:36

Ik heb nu 400km gereden met de big bore cilinders. Het bevalt me erg goed lekker veel koppel, bij minder toeren schakelen.

Heb nog niet geprobeerd wat de top is. Ben nog aan het inrijden. Maar 100km/h doet hij met gemak ik de 1e trap. Met de oude cilinders was 100 de top door de lange eind overbrenging in mijn versnellingsbak.

De eerste 250km heb ik alleen binnen door maximaal 60km/h gereden. Daarna ook op de snelweg tussen de vrachtwagens en af en toe een stuk je iets harder maar nog niet boven de 100km/h dat gaat pas gebeuren na 1000km kleppenstellen en olie / filter verversen. Zal ergens rond nieuwjaar zijn gok ik.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 5 feb, 2013 23:39

Heb er nu ruim 2000 km op zitten met de bigbore.
Het is nogsteeds super. Het optrekken is gewoon leuk geworden.


De top is van 100 naar 119 gegaan gemeten met de gps.
Dat komt waarschijnlijk vooral om dat het standaard blok de lange eindoverbrenging niet aan kon.

Over 2 weken gaat hij op de test bank ben benieuwd wat er uit komt.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 6 feb, 2013 17:27

Heb nog nooit mijn (turbo)eend op de dynobank gehad, heb nog niet de behoefte eraan gehad, het voelt als 60 tot 65 pk aan mijn kont en dat zegt mij meer dan een uitdraai.

Waarom ik mij hier even meld is het volgende....... mij werd verteld dat bij zo'n uitdraai
de koppelkromme met de vermogenskromme mogen kruisen bij 7000 toeren en niet bij
4000 of 5000 toeren zoals hier te zien.... Mij werd verteld (door Phillipe van VGS volgens mij niet de minste) dat als de kruising onder de 7000 toeren is er "gerotzooid" is met waardes, waardoor er meer vermogen aangegeven wordt dan het in werkelijkheid is..


Nou laat maar komen die verhalen!!!!

P.s. met mijn per laptop instelbare electronische ontsteking kun je het verschil direct en mooi voelen als je de onder het rijden meer vervroeging geeft (via laptop) of via de 3voudige schakelaar op het dashboard van vervroegingstabel wijzigt, alleen op deze manier kun je het onderste uit de (vermogens) kan halen, vooral met bigbore en of turbo/compressor.!!!!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 6 feb, 2013 18:12

Ach ja de eeuwige discussie over verschillende testbanken en instellingen en meet methoden.

Ik ga naar die testbank om de juiste sproeiers te monteren. Jij hebt thuis waarschijnlijk de apparatuur om het co te meten e.d. ik niet. En ik heb al eerder op de zelfde bank gestaan voor mij is het dus geen appels met peren vergelijken ik kan gewoon zien wat ik meer heb als met het standaard blok. Of er dan een paar % verschil zit tussen de werkelijkheid en de uitdraai maak weinig uit. Daarbij vind ik het gewoon leuk om te doen z'n vermogensbank dag.

65pk is leuk maar ik ben al prima tevreden met de trekkracht van de bigbore kit.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 6 feb, 2013 18:45

Heb zo'n beetje alles geprobeerd, 65 pk is leuk maar om eerlijk te zijn valt het ook wel tegen......

Ik heb een turbo uit een Smart gebruikt deze is ook 600cc en toch heb ik al last van een turbogat tot zo'n 2500 toeren heb ik zelfs minder vermogen dan een gewone 2cv, daarna begint het feest natuurlijk..... Op zich is het natuurlijk kikke maar je moet het op toeren houden.

Alle andere turbo's inclusief die van BCC zijn alleen maar groter dus je turbogat wordt nog groter.

Heb laatst het genoegen gehad om mee te rijden in de supercharger visa van VGS (motor zit ondertussen in een Burton) hierbij heb je dus instant power van stationair tot volgas, hierbij is totaal geen sprake van een gat.... Vermeld moet wel worden dat de standaard motor al opgeboord is naar 760 cc (uitgefraisde visa cilinders voorzien van cilinderbussen en natuurlijk aangepaste cilinders, lijkt mij zo uit de keverscene te komen).....

Big bore goed genoeg daar geef ik je helemaal gelijk in....
Je wilt niet weten wat ik allemaal heb moeten aanpassen aan mijn turbo eend....


Grootste oliefilter van MAN, externe oliekoeler, waterkoeling voor turbo, intercooler van Smart, aangepast in en uitlaatspruitstuk, dumpvalve uiteraard injectie gaten waar de nummerplaat zit, luchthapper in de motorkap voor de intercooler driehoekjes eruit en ga zo maar door...

en dan nog warm willen lopen.........



Maar het geeft je natuurlijk een enorme kik als je achter golfjes e.d. aanrijdt met 2 petjes erin, die je kunt bijhouden.... nee het waren natuurlijk geen gti'tjes...

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 6 feb, 2013 22:56

Ik krijg net door dat de vermogensbankdag niet doorgaat ivm te weinig aanmeldingen #@$%^%#$%

Ik had er echt zin in, maar helaas.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 6 feb, 2013 23:40

LPGo schreef:de koppelkromme met de vermogenskromme mogen kruisen bij 7000 toeren en niet bij 4000 of 5000 toeren zoals hier te zien.... Mij werd verteld (door Phillipe van VGS volgens mij niet de minste) dat als de kruising onder de 7000 toeren is er "gerotzooid" is met waardes, waardoor er meer vermogen aangegeven wordt dan het in werkelijkheid is..
Sorry jongens, met alle respect!, maar dit is klinkklare onzin.
Waar de kurves elkaar kruisen is alleen afhankelijk van de schaalverdeling op de beide y assen van het grafiekje.
Verder is vermogen in (k)W het produkt van koppel in Nm mal toerental (omgerekent in hoeksnelheid rad/s).
Hoeveel pk dat is hangt af van de omreken faktor kW<->pk

last but not least, hoeveel mensen hebben om wat voor reden dan ook problemen gehad met BB kits? en dus hoe robust is deze modificatie? Ik ben van mening dat 600cc ongeveer het maximale is wat met conventionele techniek in een eende motor kan draaien.

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 409
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » wo 6 feb, 2013 23:52

Heb laatst het genoegen gehad om mee te rijden in de supercharger visa van VGS (motor zit ondertussen in een Burton) hierbij heb je dus instant power van stationair tot volgas, hierbij is totaal geen sprake van een gat...

Ik kan dit helemaal bevestigen, het is een heerlijke motor met steeds koppel voorhanden om te kunnen versnellen. [/quote]
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 409
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » wo 6 feb, 2013 23:53

dubbel post.
Laatst gewijzigd door Peter v G op do 7 feb, 2013 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 7 feb, 2013 00:12

Bart geweldig wat je allemaal schrijft maar ik ga het toch maar eens zelf onderzoeken, in elke bank kun je correctiefactors aangeven, die het verlies van afrollen van de banden, aandrijfassen, versnellingsbak moeten compenseren, als je hier dus mee speelt, speel je ook met de vermogens-waardes.... hoeveel verlies heb je dan zeg het maar, er wordt dus gewoon maar iets aangenomen..... Beter zijn al de banken waarbij de banden eraf worden gehaald en de wielnaven rechtstreeks worden aangesloten, op de testbank (hubdyno) hier speelt in elk geval het afrolverlies van je banden geen rol....

Trouwens de factor is 1,359623 en deze staat vast.

last but not least, hoeveel mensen hebben om wat voor reden dan ook problemen gehad met BB kits? en dus hoe robust is deze modificatie? Ik ben van mening dat 600cc ongeveer het maximale is wat met conventionele techniek in een eende motor kan draaien


Er rijden zat conversies rond die wel werken (tot 850cc), je moet alleen niet van orginele 2cv6 cilinders uitgaan (mijn persoonlijke) mening!!!

Het probleem is meestal dat er de nodige dingen vergeten worden mee aan te passen aan het grotere vermogen (koeling van lucht en olie, benzine huishouding, timing van ontsteking en nokkenas) en daardoor kan/gaat het dus mis (gaan......)

Nog een punt is dat er uitgegaan wordt van onderdelen die al 100.000km+ erop hebben zitten krukas, tandwielen enz. die hebben al een heel leven achter zich. Door deze nu nog eens hoger te gaan belasten gaat het dus mis...... en de eerste echte revisie van een krukas (uit elkaarpersen, nieuwe lagers/bussen/pennen of hoe je het ook wilt noemen erin en weer samenpersen moet ik nog zien)!!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 7 feb, 2013 08:57

Ook op de naven heb je nog verlies, in de versnellingsbak aandrijfassen enz.

Het lijkt mij juist nuttiger om te weten wat er uit eindelijk overblijft en door de banden op de weg wordt over gedragen dan wat er aan het begin van de aandrijflijn wordt geproduceerd. Maar zelfs daar voor ga je niet naar een testbank. Het gaat om de afstelling die wordt gecontroleerd en aangepast waardoor het blokje optimaal presteert. En of dat dan uiteindelijk 27 of 27.6 pk oplevert zal me een zorg zijn. Het is geen wedstrijd van kijk ik heb 1 pk meer dan jij.

De discussie over het verschil tussen verschillende testbanken is al meerdere malen gevoerd en daar gaan we nooit uitkomen.

Maar ik vergelijk gewoon mijn meeting met de vorige meting op de zelfde bank. Dan heb je de zelfde omstandigheden en kun je gewoon bepalen wat je winst is met de big bore. En het gaat er niet om dat je weet hoeveel pk er uit het motortje komt maar of de juiste sproeiers zijn gemonteerd en het blokje optimaal presteert.

Je kan het natuurlijk allemaal op gevoel afstellen maar ik heb altijd geleerd meten is weten. En daar ik zelf niet de apparatuur heb ben ik daarvoor afhankelijk van iemand die dat wel heeft.

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » do 7 feb, 2013 19:35

ik ben zodra ik mijn motorblok klaar heb, wel van plan naar een dyno bank te gaan. om het allemaal goed te kunnen afstellen. dat is voor mij vooral de reden dat ik op de bank wil gaan.

misschien als ik een plek kan vinden waar ik mn motorblok los kan draaien op een dyno, ga ik daarvoor, om wat betrouwbaardere waarders te krijgen,
hopelijk ga ik over de 150pk heen met mn gsa motorblok.

ik ben verder erg voor het tunen van een motor onderandere bigbore, maar er komt toch wel meer bij kijken als de meeste mensen doen helaas, en daardoor krijgt heel het big bore gebeuren nogal een slechte naam =[

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » do 7 feb, 2013 23:08

andere optie voor wat meer vermogen : ik heb een BMW R1100 motorfietsblok staan als toekomstig project - heeft standaard 90pk, electronische ontsteking & brandstofinjectie, is zeer betrouwbaar, hoeft niet getuned te worden, geen aangepaste spoeierbezettingen etc, geen koelingsproblemen, alle benodigde sensoren voor de aansturing van motormanagement zitten er al op/bij - in combinatie met een GSA 5-bak relaxed cruisen tussen het overige snelwegverkeer en de mogelijkheid om een keer erg hard te gaan. Ik denk dat dit harder kan als dat je durft met een eend ?

Dit is uiteraard geen "citroen" motorblok en is niets voor de puristen en er zijn zeker nadelen aan verbonden ; passing motorblok op GSA-bak, ruimte voor inbouwen GSA-bak op en rond het stuurhuis, custom-made uitlaat, draadboom, plaatsing electronica en ga zo nog maar even door. Kost uiteraard de nodige centjes, maar dan heb je ook wat. Veel werk, maar als je daar eenmaal een keer in gereden hebt ... whauwwww ....

pluspunt : is wel een 2-cylinder boxer ..... :lol:

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » do 7 feb, 2013 23:35

azuiper schreef:andere optie voor wat meer vermogen : ik heb een BMW R1100 motorfietsblok staan als toekomstig project - heeft standaard 90pk, electronische ontsteking & brandstofinjectie, is zeer betrouwbaar, hoeft niet getuned te worden, geen aangepaste spoeierbezettingen etc, geen koelingsproblemen, alle benodigde sensoren voor de aansturing van motormanagement zitten er al op/bij - in combinatie met een GSA 5-bak relaxed cruisen tussen het overige snelwegverkeer en de mogelijkheid om een keer erg hard te gaan. Ik denk dat dit harder kan als dat je durft met een eend ?

Dit is uiteraard geen "citroen" motorblok en is niets voor de puristen en er zijn zeker nadelen aan verbonden ; passing motorblok op GSA-bak, ruimte voor inbouwen GSA-bak op en rond het stuurhuis, custom-made uitlaat, draadboom, plaatsing electronica en ga zo nog maar even door. Kost uiteraard de nodige centjes, maar dan heb je ook wat. Veel werk, maar als je daar eenmaal een keer in gereden hebt ... whauwwww ....

pluspunt : is wel een 2-cylinder boxer ..... :lol:
k heb nog wel zo'n blok eventueel, pm maar bij intresse

Plaats reactie