V-snaar?

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
Gertia
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 30 jan, 2008 18:04

V-snaar?

Bericht door Gertia » wo 30 jan, 2008 18:11

Hoi, ik heb een 2cv6 uit 1986, ze heeft nu sinds enige tijd wat problemen met starten en bijladen. Ik heb er een nieuwe accu ingezet (de oude was ook echt al heel oud) ik heb de koolborsteltjes vervangen (ook duidelijk nodig) maar nu laadt ze nog steeds niet goed bij, sterker nog, als ik op de snelweg rijd gaat het metertje zelfs hard naar leeg toe. Ik heb gehoord dat dit aan de v-snaar kan liggen. Er zit inderdaad ook wel wat speling in de v-snaar, maar ik weet niet hoeveel speling erin mag zitten, kan iemand mij dat vertellen? En ook zou ik graag willen weten hoe ik het op moet lossen als de v-snaar inderdaad het probleem is...
Alvast bedankt :)

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » wo 30 jan, 2008 18:17

De v-snaar mag wel wat speling vertonen,beter als te strak gespannen natuurlijk. Kunt m ong 1 cm bewegen,zo stel ik m tenminste af. Met een multimeter kun je t beste ook even de opbrengst meten,dan weet je zeker of alles werkt. Probeer bv ook eens een andere spanningsregelaar.
~:-)~

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » wo 30 jan, 2008 18:32

Ik had laatst m'n v-snaar er wel omzitten met de juiste speling (even met een schroevendraaier door de ventilatorbescherming heengevoeld), maar hij draaide niet omdat ie helemaal rot was. Het is me een raadsel hoe het kwam maar hij zat ook nog eens binnenstebuiten gedraaid :?
Ennieweej, voor 8,50 een nieuwe gekocht. Ze zijn ook makkelijk te vervangen.
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 30 jan, 2008 21:18

Zitten de stekkertjes en kabeloogjes op de dynamo goed vast? Ook aan de kant van de startmotor? Ze breken soms maar blijven door de rubberomhulling op hun plaats hangen.
diverse Citroens, wat anders.

Hyja
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 16:30
Locatie: Teteringen
Contacteer:

Bericht door Hyja » ma 10 sep, 2012 13:21

Tim Rozendaal schreef:Ik had laatst m'n v-snaar er wel omzitten met de juiste speling (even met een schroevendraaier door de ventilatorbescherming heengevoeld), maar hij draaide niet omdat ie helemaal rot was. Het is me een raadsel hoe het kwam maar hij zat ook nog eens binnenstebuiten gedraaid :?
Ennieweej, voor 8,50 een nieuwe gekocht. Ze zijn ook makkelijk te vervangen.
Vanmorgen zag ik dat de v-snaar van mijn eend (heb onlangs na jaren afwezigheid weer een eendje gekocht) begint te scheuren. Natuurlijk gelijk een nieuwe besteld. Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik deze het beste vervang?

Alvast bedankt!

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 10 sep, 2012 15:11

Als hij bijlaadt dan moet de accuspanning ongeveer 13,5 volt zijn of iets meer/minder. Maar voordat je gaat meten schroef even het kapje dat over het einde van de V snaar loopt eraf en kijk als de motor stationair draait of de V snaar de dynamo ook daarwerkelijk aandrijft. Zo ja meet de spanning. Als die zo'n 13,5 V aangeeft is er niets aan de hand, maar dat zal wel niet zo zijn.

Als de dynamo gewoon draait is of de dynamo of de spanningsregelaar kapot. Maak een spanningskabel van dynamo los en meet de spanning bij een draaiende motor op de dynamo.

Als die een spanning van meer dan 12 V afgeeft doet de dynamo het gewoon en moet de spanningregelaar vervangen worden. Als er geen of nauwelijks spanning uit de dynamo komt zijn of de (nieuwe) koolborstel niet goed of is de dynamo defect.

Stel zonodig gelijk de V snaar en sluit de losgemaakte dynamokabel weer aan en vergeet na afloop niet het kapje er weer op te schroeven.

P.S. Alle metingen doe je met de multimeter op gelijkspanningsbereik.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 11 sep, 2012 18:02

Hyja schreef: Vanmorgen zag ik dat de v-snaar van mijn eend (heb onlangs na jaren afwezigheid weer een eendje gekocht) begint te scheuren. Natuurlijk gelijk een nieuwe besteld. Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik deze het beste vervang?

Alvast bedankt!
Als je om wat voor reden dan ook de ventilator eraf hebt, is het makkelijk. Je zet de dynamo in de laagste stand, hangt de riem om de dynamopully, je leidt de riem in het ventilatorhuis, hangt de ventilator in de afhangende lus van de riem, zet de ventilator op zijn plaats (en vast) en spant daarna de riem door de ventilator hoger vast te zetten.Als je de ventilator laat zitten, kun je de riem met je vingers achter de ventilatorbladen wringen, en daarna omhoog werken richting dynamo. Dat gaat nèt, maar je krijgt er geheid zere vingers van.

Hyja
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 16:30
Locatie: Teteringen
Contacteer:

Bericht door Hyja » do 13 sep, 2012 10:59

achtpeter schreef:
Hyja schreef: Vanmorgen zag ik dat de v-snaar van mijn eend (heb onlangs na jaren afwezigheid weer een eendje gekocht) begint te scheuren. Natuurlijk gelijk een nieuwe besteld. Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik deze het beste vervang?

Alvast bedankt!
Als je om wat voor reden dan ook de ventilator eraf hebt, is het makkelijk. Je zet de dynamo in de laagste stand, hangt de riem om de dynamopully, je leidt de riem in het ventilatorhuis, hangt de ventilator in de afhangende lus van de riem, zet de ventilator op zijn plaats (en vast) en spant daarna de riem door de ventilator hoger vast te zetten.Als je de ventilator laat zitten, kun je de riem met je vingers achter de ventilatorbladen wringen, en daarna omhoog werken richting dynamo. Dat gaat nèt, maar je krijgt er geheid zere vingers van.
Peter bedankt. Zo te horen klinkt het do-able. Bedoel je trouwens niet dat je de riem spant door de dynamo (ipv ventilator) hoger vast te zetten? Heeft iemand trouwens zo paraat wat voor een maat sleutel je nodig hebt om de ventilator los te krijgen?
Zaterdag droog weer dus dan ga ik even aan de slag.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » do 13 sep, 2012 11:19

Voor de ventilator heb je een dopsleutel/pijpsleutel van 14 nodig.
Als deze nog nooit los geweest is kan deze goed vast zitten. Ik vind het makkelijkst om de bout los te draaien maar deze er nog niet uit te halen. en dan met een hamer een goede slag op de dop/pijpsleutel geven.
Indien de ventilator dan nog niet los is, deze een kwart slag draaien en herhalen totdat deze los is.

Bij het monteren van de ventilator niet vergeten een beetje olie op de bout te smeren, vb van de pijlstok.

Je kan de V-snaar inderdaad afstellen dmv de hoogte van de Altornator (dynamo) aan te passen. deze zit links aan een steun waar deze omhoog en omlaag kan bewegen. Wel moet je dan rechts de bout bij het spruitstuk iets losdraaien

Hyja
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 16:30
Locatie: Teteringen
Contacteer:

Bericht door Hyja » do 13 sep, 2012 11:21

Okay bedankt jongens. Gaat lukken, en zo niet, dan meld ik mezelf hier wel weer :-)

Gebruikersavatar
maar2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 jun, 2013 11:07

Bericht door maar2cv » vr 21 jun, 2013 10:04

handige jongens hier, ben blij dit te zien! :D
2cv 06 rood met wit schatje

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » vr 21 jun, 2013 14:04

TimVS schreef:en dan met een hamer een goede slag op de dop/pijpsleutel geven.
Indien de ventilator dan nog niet los is, deze een kwart slag draaien en herhalen totdat deze los is.
Wel aan de zijkant van de sleutel en niet op de kop.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Plaats reactie