Project Z - restauratie van een 2CV Spécial 1977

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » za 28 dec, 2013 14:58

Het is heel simpel: een gele special zdz is altijd een 2cv4, een rode special zdz altijd een 2cv6.

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » za 28 dec, 2013 16:55

Lekker bezig jesper ;-)
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » za 28 dec, 2013 17:00

Die fabriek stickers van bandenspanning en die grijze aan de binnenkant van de achterklep hebben wij een computer tekening van. kan zo als identieke sticker worden afgedrukt.
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » zo 29 dec, 2013 00:19

Jeroen-citroen schreef:Jesper zal ons wat betreft deze gele wel uitsluitsel kunnen geven :wink:

Jan de Lange schrijft dat in feb. '77 de 6 special kwam alleen in het rood.
Maar het zou mij niet verbazen als citroen nog wat gele ZDZjes heeft geleverd met een 6 blokje.
OK, om op jullie vragen een antwoord te geven: volgens kenteken is dit een 2CV4 van 1977.
Volgens de bouwjaarverklaring van Citroën Frankrijk is deze gebouwd in september 1976.
De weg van fabriek via dealer naar klant heeft dus schijnbaar meer dan drie maanden
geduurd. Er zit een origineel AK2-blokje, dus 602 cc, met enkeltraps carburateur en een
versnellingsbak met trommelremmen in.

Gele zdz'jes met 6-blokje schijnen speciaal voor de Nederlandse markt geleverd te zijn.
Ik meen dat ik dat ook bij Jan de Lange heb gelezen.

Bij de weg, ik heb twee keer contact gehad met de RDW en die hebben mij verzekerd dat
een schouw vooraf niet nodig was. Restaureren en vervolgens aanbieden ter keuring en
heractivering van het origineel Nederlands kenteken. Uiteraard tegen een geldelijke
vergoeding. Desalniettemin maak ik voldoende foto's. Niet alleen voor de RDW, maar
ook voor jullie. ;-)

Groet van
Jesper
Laatst gewijzigd door Jesper op di 31 dec, 2013 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 29 dec, 2013 10:04

Bedankt voor de verduidelijking. Blijkbaar is het toch allemaal origineel zo.

Toen ik mijn chassiswissel ging doen heb ik ook gebeld met de RDW. Stukje chassisnr uit het oude chassis was voldoende. Een tijd later kom ik bij een ander keurstation voor de herinslag omdat die als enige op korte termijn tijd had hiervoor. Ik moest behoorlijk wat uitleggen. De eend had wel geschouwd moeten worden. Ik had foto's bij me en gelukkig een origineel aankoopbewijs en sleutelkaartje. En uiteindelijk kon ik de keurmeester overtuigen dat het klopte. Maar hij zei wel: volgende keer echt laten schouwen want ik weet nog niet zeker of het wel dezelfde auto is als op de foto's. Gelukkig bleek de beste man een liefhebber van oldtimers.

Wat ik wil aangeven: neem geen risico. Per keuringsstation wordt weleens anders omgegaan met dit soort zaken. Ik weet niet wanneer je contact heb gehad met de RDW, maar de afgelopen jaren is dit wel aangescherpt.

Dit is geen kritiek, maar ik zou het zonde vinden als je na veel moeite en kosten met een prachtig gerestaureerde eend bij de RDW aankomt en je wordt weggestuurd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 29 dec, 2013 10:29

Gele zdz'jes met 6-blokje schijnen speciaal voor de Nederlandse markt geleverd te zijn.
Ik meen dat ik dat ook bij Jan de Lange heb gelezen.
Weer wat geleerd :D
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

CitroenAZU
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 16:13
Locatie: Citroville
Contacteer:

Bericht door CitroenAZU » zo 29 dec, 2013 10:35

Haha, daar is ie dan eindelijk!

Leuk man dit ga ik volgen, veel plezier!
Citrogroeten,
Martijn

Het besteleendregister:
www.citroenazu.nl

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 29 dec, 2013 12:27

Leuk project. Succes. Ga deze zeker volgen. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 29 dec, 2013 12:47

mijn gele 75er 6je heeft gewoon een ak2 blok met normale 6 trommelbak.
behalve dat de koets en interieur anders lijkt me redelijk de zelfde techniek, foteurs bateurs etc.

alleen wel alles omgebouwd.... tja

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » zo 29 dec, 2013 13:52

TB schreef:Bedankt voor de verduidelijking. Blijkbaar is het toch allemaal origineel zo.

Toen ik mijn chassiswissel ging doen heb ik ook gebeld met de RDW. Stukje chassisnr uit het oude chassis was voldoende. Een tijd later kom ik bij een ander keurstation voor de herinslag omdat die als enige op korte termijn tijd had hiervoor. Ik moest behoorlijk wat uitleggen. De eend had wel geschouwd moeten worden. Ik had foto's bij me en gelukkig een origineel aankoopbewijs en sleutelkaartje. En uiteindelijk kon ik de keurmeester overtuigen dat het klopte. Maar hij zei wel: volgende keer echt laten schouwen want ik weet nog niet zeker of het wel dezelfde auto is als op de foto's. Gelukkig bleek de beste man een liefhebber van oldtimers.

Wat ik wil aangeven: neem geen risico. Per keuringsstation wordt weleens anders omgegaan met dit soort zaken. Ik weet niet wanneer je contact heb gehad met de RDW, maar de afgelopen jaren is dit wel aangescherpt.

Dit is geen kritiek, maar ik zou het zonde vinden als je na veel moeite en kosten met een prachtig gerestaureerde eend bij de RDW aankomt en je wordt weggestuurd.
Je hebt volkomen gelijk. Ik heb drie weken geleden nogmaals gebeld: ik heb expliciet
naar de schouw gevraagd en mij werd verzekerd dat een schouw niet nodig was. Daar
moet ik het dan maar mee doen. ;-)

En over de originaliteit: in "Citroën in Nederland" van Wouter en Rob Janssen staat er
dit over:

"De eerder geïntroduceerde - uitsluitend in geel leverbare - 2CV Spécial werd in januari
1977 vervangen door een eenzelfde model met 602 cc-motor; nog steeds geen derde
zijruit, ronde koplampen, voorbank in plaats van stoelen en een prijs van f 7400,-."

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 29 dec, 2013 16:46

Ik heb drie weken geleden nogmaals gebeld: ik heb expliciet
naar de schouw gevraagd en mij werd verzekerd dat een schouw niet nodig was. Daar
moet ik het dan maar mee doen.
Bellen met de 'Technische Helpdesk' is totaal nutteloos. Die lui zwetsen maar wat in de rondte weet ik uit ervaring.

Je moet 100% zeker wel schouwen van te voren.
Straks kom je bij een keurmeester die wel weet hoe de wettelijke regels nu liggen en ben de je de sigaar. Dan heb je een dure plantenbak.

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » ma 30 dec, 2013 10:38

Thijs schreef:Je moet 100% zeker wel schouwen van te voren.
Straks kom je bij een keurmeester die wel weet hoe de wettelijke regels nu liggen en ben de je de sigaar. Dan heb je een dure plantenbak.
Kan ik een schouw aanvragen, zodat er iemand van de RDW ter plekke langskomt?
Ik zie me zelf namelijk niet dat hele ding naar de RDW verplaatsen...

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 30 dec, 2013 12:12

Kan ik een schouw aanvragen, zodat er iemand van de RDW ter plekke langskomt?
Ja, kan.

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... nteken.pdf

Zie blz. 7 bij 4.1.

Bij de vierde regel van onderaf staat dat het gewoon een vereiste is.

Bron: RDW.nl

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » ma 30 dec, 2013 12:43

Thijs schreef:
Kan ik een schouw aanvragen, zodat er iemand van de RDW ter plekke langskomt?
Ja, kan.

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... nteken.pdf

Zie blz. 7 bij 4.1.

Bij de vierde regel van onderaf staat dat het gewoon een vereiste is.

Bron: RDW.nl
Thijs, bedankt voor de tip. Toch vreemd dat mij twee keer is uitgelegd dat het niet nodig
was. Ik wilde namelijk graag zeker zijn van mijn zaak. Ik ga maar een derde keer met de
RDW bellen. Een gele plantenbak past niet op mijn balkon.

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 30 dec, 2013 13:44

Jesper,

ik heb dezelfde ervaring bij de RDW; de informatie die door de telefoon gegeven wordt komt niet overeen met de eisen die de keurmeesters stellen. Ik heb dat eens opgelost door gewoon bij de RDW langs te gaan, vriendelijk naar de keurmeester te vragen en goed naar zijn verhaal te luisteren.
Als de wetgeving niet veranderd is de afgelopen twee jaar dan is het echt: langs de RDW (of ze laten komen) voor VIN, labelen, chassis wisselen en na de wissel terug voor herinslag van de nummers.
Dat geldt natuurlijk alleen als het nummer in je chassis is geslagen. Zit het in je koets dan hoeft dit allemaal niet. Bij een Mini zit het bv in de regengoot van de motorkap.

Ben nu met de tweede chassiswissel bezig, dus bovenstaande is geen theorieverhaal.

succes!

ps: een heel voorruitframe vervangen is een middagje werk. Het oogt dramatisch, maar is één van de makkelijkere klussen bij het plaatwerk. Wel opletten: je moet het nieuwe frame uitrichten naar het ruitenwissermechaniek, en dan zo hoog mogelijk vastzetten anders kan je dak niet dicht.


Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie