Project Z - restauratie van een 2CV Spécial 1977
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
OK, om op jullie vragen een antwoord te geven: volgens kenteken is dit een 2CV4 van 1977.Jeroen-citroen schreef:Jesper zal ons wat betreft deze gele wel uitsluitsel kunnen geven
Jan de Lange schrijft dat in feb. '77 de 6 special kwam alleen in het rood.
Maar het zou mij niet verbazen als citroen nog wat gele ZDZjes heeft geleverd met een 6 blokje.
Volgens de bouwjaarverklaring van Citroën Frankrijk is deze gebouwd in september 1976.
De weg van fabriek via dealer naar klant heeft dus schijnbaar meer dan drie maanden
geduurd. Er zit een origineel AK2-blokje, dus 602 cc, met enkeltraps carburateur en een
versnellingsbak met trommelremmen in.
Gele zdz'jes met 6-blokje schijnen speciaal voor de Nederlandse markt geleverd te zijn.
Ik meen dat ik dat ook bij Jan de Lange heb gelezen.
Bij de weg, ik heb twee keer contact gehad met de RDW en die hebben mij verzekerd dat
een schouw vooraf niet nodig was. Restaureren en vervolgens aanbieden ter keuring en
heractivering van het origineel Nederlands kenteken. Uiteraard tegen een geldelijke
vergoeding. Desalniettemin maak ik voldoende foto's. Niet alleen voor de RDW, maar
ook voor jullie.
Groet van
Jesper
Laatst gewijzigd door Jesper op di 31 dec, 2013 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
Bedankt voor de verduidelijking. Blijkbaar is het toch allemaal origineel zo.
Toen ik mijn chassiswissel ging doen heb ik ook gebeld met de RDW. Stukje chassisnr uit het oude chassis was voldoende. Een tijd later kom ik bij een ander keurstation voor de herinslag omdat die als enige op korte termijn tijd had hiervoor. Ik moest behoorlijk wat uitleggen. De eend had wel geschouwd moeten worden. Ik had foto's bij me en gelukkig een origineel aankoopbewijs en sleutelkaartje. En uiteindelijk kon ik de keurmeester overtuigen dat het klopte. Maar hij zei wel: volgende keer echt laten schouwen want ik weet nog niet zeker of het wel dezelfde auto is als op de foto's. Gelukkig bleek de beste man een liefhebber van oldtimers.
Wat ik wil aangeven: neem geen risico. Per keuringsstation wordt weleens anders omgegaan met dit soort zaken. Ik weet niet wanneer je contact heb gehad met de RDW, maar de afgelopen jaren is dit wel aangescherpt.
Dit is geen kritiek, maar ik zou het zonde vinden als je na veel moeite en kosten met een prachtig gerestaureerde eend bij de RDW aankomt en je wordt weggestuurd.
Toen ik mijn chassiswissel ging doen heb ik ook gebeld met de RDW. Stukje chassisnr uit het oude chassis was voldoende. Een tijd later kom ik bij een ander keurstation voor de herinslag omdat die als enige op korte termijn tijd had hiervoor. Ik moest behoorlijk wat uitleggen. De eend had wel geschouwd moeten worden. Ik had foto's bij me en gelukkig een origineel aankoopbewijs en sleutelkaartje. En uiteindelijk kon ik de keurmeester overtuigen dat het klopte. Maar hij zei wel: volgende keer echt laten schouwen want ik weet nog niet zeker of het wel dezelfde auto is als op de foto's. Gelukkig bleek de beste man een liefhebber van oldtimers.
Wat ik wil aangeven: neem geen risico. Per keuringsstation wordt weleens anders omgegaan met dit soort zaken. Ik weet niet wanneer je contact heb gehad met de RDW, maar de afgelopen jaren is dit wel aangescherpt.
Dit is geen kritiek, maar ik zou het zonde vinden als je na veel moeite en kosten met een prachtig gerestaureerde eend bij de RDW aankomt en je wordt weggestuurd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: do 13 mar, 2003 16:13
- Locatie: Citroville
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Je hebt volkomen gelijk. Ik heb drie weken geleden nogmaals gebeld: ik heb explicietTB schreef:Bedankt voor de verduidelijking. Blijkbaar is het toch allemaal origineel zo.
Toen ik mijn chassiswissel ging doen heb ik ook gebeld met de RDW. Stukje chassisnr uit het oude chassis was voldoende. Een tijd later kom ik bij een ander keurstation voor de herinslag omdat die als enige op korte termijn tijd had hiervoor. Ik moest behoorlijk wat uitleggen. De eend had wel geschouwd moeten worden. Ik had foto's bij me en gelukkig een origineel aankoopbewijs en sleutelkaartje. En uiteindelijk kon ik de keurmeester overtuigen dat het klopte. Maar hij zei wel: volgende keer echt laten schouwen want ik weet nog niet zeker of het wel dezelfde auto is als op de foto's. Gelukkig bleek de beste man een liefhebber van oldtimers.
Wat ik wil aangeven: neem geen risico. Per keuringsstation wordt weleens anders omgegaan met dit soort zaken. Ik weet niet wanneer je contact heb gehad met de RDW, maar de afgelopen jaren is dit wel aangescherpt.
Dit is geen kritiek, maar ik zou het zonde vinden als je na veel moeite en kosten met een prachtig gerestaureerde eend bij de RDW aankomt en je wordt weggestuurd.
naar de schouw gevraagd en mij werd verzekerd dat een schouw niet nodig was. Daar
moet ik het dan maar mee doen.
En over de originaliteit: in "Citroën in Nederland" van Wouter en Rob Janssen staat er
dit over:
"De eerder geïntroduceerde - uitsluitend in geel leverbare - 2CV Spécial werd in januari
1977 vervangen door een eenzelfde model met 602 cc-motor; nog steeds geen derde
zijruit, ronde koplampen, voorbank in plaats van stoelen en een prijs van f 7400,-."
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Heavy user
- Berichten: 3023
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Bellen met de 'Technische Helpdesk' is totaal nutteloos. Die lui zwetsen maar wat in de rondte weet ik uit ervaring.Ik heb drie weken geleden nogmaals gebeld: ik heb expliciet
naar de schouw gevraagd en mij werd verzekerd dat een schouw niet nodig was. Daar
moet ik het dan maar mee doen.
Je moet 100% zeker wel schouwen van te voren.
Straks kom je bij een keurmeester die wel weet hoe de wettelijke regels nu liggen en ben de je de sigaar. Dan heb je een dure plantenbak.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Kan ik een schouw aanvragen, zodat er iemand van de RDW ter plekke langskomt?Thijs schreef:Je moet 100% zeker wel schouwen van te voren.
Straks kom je bij een keurmeester die wel weet hoe de wettelijke regels nu liggen en ben de je de sigaar. Dan heb je een dure plantenbak.
Ik zie me zelf namelijk niet dat hele ding naar de RDW verplaatsen...
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Heavy user
- Berichten: 3023
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Ja, kan.Kan ik een schouw aanvragen, zodat er iemand van de RDW ter plekke langskomt?
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... nteken.pdf
Zie blz. 7 bij 4.1.
Bij de vierde regel van onderaf staat dat het gewoon een vereiste is.
Bron: RDW.nl
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Thijs, bedankt voor de tip. Toch vreemd dat mij twee keer is uitgelegd dat het niet nodigThijs schreef:Ja, kan.Kan ik een schouw aanvragen, zodat er iemand van de RDW ter plekke langskomt?
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... nteken.pdf
Zie blz. 7 bij 4.1.
Bij de vierde regel van onderaf staat dat het gewoon een vereiste is.
Bron: RDW.nl
was. Ik wilde namelijk graag zeker zijn van mijn zaak. Ik ga maar een derde keer met de
RDW bellen. Een gele plantenbak past niet op mijn balkon.
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Jesper,
ik heb dezelfde ervaring bij de RDW; de informatie die door de telefoon gegeven wordt komt niet overeen met de eisen die de keurmeesters stellen. Ik heb dat eens opgelost door gewoon bij de RDW langs te gaan, vriendelijk naar de keurmeester te vragen en goed naar zijn verhaal te luisteren.
Als de wetgeving niet veranderd is de afgelopen twee jaar dan is het echt: langs de RDW (of ze laten komen) voor VIN, labelen, chassis wisselen en na de wissel terug voor herinslag van de nummers.
Dat geldt natuurlijk alleen als het nummer in je chassis is geslagen. Zit het in je koets dan hoeft dit allemaal niet. Bij een Mini zit het bv in de regengoot van de motorkap.
Ben nu met de tweede chassiswissel bezig, dus bovenstaande is geen theorieverhaal.
succes!
ps: een heel voorruitframe vervangen is een middagje werk. Het oogt dramatisch, maar is één van de makkelijkere klussen bij het plaatwerk. Wel opletten: je moet het nieuwe frame uitrichten naar het ruitenwissermechaniek, en dan zo hoog mogelijk vastzetten anders kan je dak niet dicht.
Gr Rob
ik heb dezelfde ervaring bij de RDW; de informatie die door de telefoon gegeven wordt komt niet overeen met de eisen die de keurmeesters stellen. Ik heb dat eens opgelost door gewoon bij de RDW langs te gaan, vriendelijk naar de keurmeester te vragen en goed naar zijn verhaal te luisteren.
Als de wetgeving niet veranderd is de afgelopen twee jaar dan is het echt: langs de RDW (of ze laten komen) voor VIN, labelen, chassis wisselen en na de wissel terug voor herinslag van de nummers.
Dat geldt natuurlijk alleen als het nummer in je chassis is geslagen. Zit het in je koets dan hoeft dit allemaal niet. Bij een Mini zit het bv in de regengoot van de motorkap.
Ben nu met de tweede chassiswissel bezig, dus bovenstaande is geen theorieverhaal.
succes!
ps: een heel voorruitframe vervangen is een middagje werk. Het oogt dramatisch, maar is één van de makkelijkere klussen bij het plaatwerk. Wel opletten: je moet het nieuwe frame uitrichten naar het ruitenwissermechaniek, en dan zo hoog mogelijk vastzetten anders kan je dak niet dicht.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht