Project Z - restauratie van een 2CV Spécial 1977

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » ma 30 dec, 2013 15:01

RobM schreef:Jesper,

ik heb dezelfde ervaring bij de RDW;

(...)

Gr Rob
Goed, uitgebreid met de technische helpdesk van de RDW gebeld en ja, het hoge woord is
eruit: er moet dus wel vooraf geschouwd worden. De informatie die ik eerder kreeg bleek niet juist te
zijn. Ik heb de excuses aanvaard. ;-) Ik wordt nog teruggebeld voor het maken van een
afspraak voor de schouw/het vooronderzoek. Ik ben blij dat de koets nog niet van het
chassis af is...

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 30 dec, 2013 15:06

Ik ben blij dat je ons hebt geloofd en zelf alsnog op onderzoek uit bent gegaan.... :D

Weer een Eend gered.....

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 30 dec, 2013 16:38

Ik ben blij voor jou dat je de adviezen van de forummers niet in de wind hebt geslagen.
Had ik na die 2 telefoontjes met de RDW waarschijnlijk wel gedaan :cry:
Het is duidelijk dat er bij de RDW dus duidelijk iets mis is, dit had heel vervelend kunnen aflopen, hoewel je wel van plan bent om alles op de foto te zetten!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » ma 30 dec, 2013 17:23

Lang leve het 2cv-forum! ;-)

Nee, serieus, ik ben blij dat jullie hierop gereageerd hebben. Ik wilde echt niets aan deze
auto doen voor ik zeker wist dat de RDW later niet moeilijk ging doen. Daarom heb ik twee
keer gebeld. Maar vanmiddag met het nodige doorvragen, verwijzing naar de brochure
"Samengestelde voertuigen en het kenteken:" was de eerste medewerker overvraagd en
bleek de medewerker van de technische helpdesk wel degelijk op de hoogte van de regels.
Die heeft dan ook excuses aangeboden voor wat zijn collega drie weken eerder aan mij
vertelde. Geen man overboord, ik regel een schouw en dan zien we weer verder.

Wordt vervolgd.

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » ma 30 dec, 2013 17:27

En gewoon omdat het leuk is, nog een foto van het stuur. ;-)

Afbeelding

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 30 dec, 2013 18:17

Bertje Beige schreef:
Het is duidelijk dat er bij de RDW dus duidelijk iets mis is, dit had heel vervelend kunnen aflopen, hoewel je wel van plan bent om alles op de foto te zetten!
Ik had met de AZ ook vragen of deze geschouwd diende te worden. Een schouwing is in feite een identiteitsonderzoek en dit was al uitgevoerd bij import van de auto dus had ik simpel de vraag bij de RDW neergelegd of er i.v.m. chassis wissel weer een onderzoek gedaan moest worden. Nu wilde ik alles zwart op wit hebben, dus alle correspondentie met de RDW via mail gedaan. Dan krijg je eerst een mail van de service desk dat zij het niet weten en je vraag is door gestuurd naar de technische afdeling. Dan krijg je een stuk wettekst opgestuurd dat niets met je vraag te maken heeft. Een mail terug gestuurd, dat komt dan weer bij de service desk dan krijg je weer een mail dat ze het niet weten en door zullen sturen, dan krijg je weer een onzinnige mail, enz. enz.

Er is dus zeker iets mis bij de RDW. Ik kreeg later nog een enquête van ze toegestuurd over de tevredenheid van het klant contact. Ik heb ze dus de grond in geboord.
Tijdens de keuring echter zeer vriendelijke mensen en de keurmeester gaf duidelijk aan wat wel en niet mocht bij een chassis wissel.
Ik denk dat de RDW met dezelfde problemen kampt als andere bedrijven, een directie die alleen naar de cijfers kijkt en vakkrachten vervangt door callcenter medewerkers om zo meer winst te kunnen maken.

Ik ben blij dat het met deze auto nu goed gaat komen. De ZDZ modellen zijn nog altijd de mooiste eenden. Ik heb zelf een 2cv6 speciaal uit 1977 gehad. Dus ZDZ en in het rood.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 31 dec, 2013 10:18

Wat ik doe als ik de RDW nodig heb: bellen na 12 uur en vragen of ze je kunnen doorverbinden met een keurmeester. Aan die persoon voorleggen en diens naam noteren. Dan komt het bijna altijd goed :)

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 31 dec, 2013 17:29

binnenkort de eend voor herinslag chassinummer en de keuring. Wat is nu de goede volgorde: ontschorsen, VIN, APK, belasting betalen, wel of niet een ééndagskenteken.
Even langs de RDW gereden en kreeg een heel duidelijk antwoord, plus alle begrip dat je het maar moet weten allemaal. Maar ja, ik woon er om de hoek, dat maakt het wel makkelijk.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » zo 12 jan, 2014 12:20

Goed nieuws!

Eergisteren is de Eend geschouwd en goed bevonden! De koets is gewaarmerkt en zo
ook het haast onleesbare chassisnummer, dat ik voor herinslag na de restauratie bij de
RDW moet inleveren. Het was een vriendelijke keurmeester die netjes z'n werk deed,
maar vooral ook een liefhebber bleek te zijn.

Afbeelding

Het loodje aan de koets.

Afbeelding

Ter plekke hebben we het haast onleesbare chassisnummer uitgeslepen.

Afbeelding

Bij het identiteitsonderzoek vloeide bloed. Dus ik heb de keurmeester nog van een
pleister moeten voorzien. ;-)

Mijn dank voor jullie tip om toch een schouw te laten doen! :-)

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 12 jan, 2014 12:24

Top, gewoon goed geregeld zo.

Wijze les inderdaad... Niet iedereen bij de rdw weet waar men het over heeft.

En het mooie van alles, die tips op 2cv.nl zijn nog gratis ook!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » zo 12 jan, 2014 21:08

Vandaag de versnellingsbak verwijderd, dus de motorruimte is leeg. Ook is de uitlaat
eronderuit. De voorste demper had in ieder geval geen onderkant meer: volledig vergaan.
De stuurstang liet met een paar ferme tikken ook los. De kabelboom en het dashboard
moeten er nog uit. Dan kan later deze week de koets van het chassis.

Afbeelding

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » zo 12 jan, 2014 23:04

Mooi dat het identiteitsonderzoek goed afgelopen is!
Leuke wagen trouwens!
Toch lijkt het mij dat er iets niet klopt. Een eend met productiedatum september 1976 (dus model 1977) heeft af fabriek toch schokbrekers voor en niet de oude vooras met frotteurs en batteurs? De motor hoort er 100 procent zeker niet in. Een gele 2cv spécial heeft altijd een 2cv4 motor.
Wat opvalt is dat de motorruimte en de rest van het chassis trouwens nog opvallend geel zijn, is de eend ooit overgespoten?

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » ma 13 jan, 2014 00:52

Hans B schreef:Mooi dat het identiteitsonderzoek goed afgelopen is!
Leuke wagen trouwens!
Toch lijkt het mij dat er iets niet klopt. Een eend met productiedatum september 1976 (dus model 1977) heeft af fabriek toch schokbrekers voor en niet de oude vooras met frotteurs en batteurs? De motor hoort er 100 procent zeker niet in. Een gele 2cv spécial heeft altijd een 2cv4 motor.
Wat opvalt is dat de motorruimte en de rest van het chassis trouwens nog opvallend geel zijn, is de eend ooit overgespoten?
Dank u! ;-)

Zoals ik al eerder schreef, zijn de gele modellen vanaf januari 1977 geleverd met een
6-motor. Dat wil trouwens niet zeggen dat deze motor (stammend uit dezelfde periode,
nl. 1970-1978) origineel is. Sterker nog: dit is niet de originele motor, omdat de
motorcode die op de bouwjaarverklaring van Citroën Frankrijk staat een andere is dan
die van het huidige AK2-blokje met enkeltrapscarburateur. Dus wellicht heeft een eerste
eigenaar na een of twee jaar de motor laten vervangen door de sterkere variant. Ik weet
het niet.

Wat de vooras betreft, ja hij heeft voor geen schokbrekers maar frotteurs/batteurs. Dat
is tot en met 1975 zo gebouwd en geleverd. Mijn zdz is van september 1976. Hoe dat zit?
Weet iemand dat?

http://2cv-legende.com/mecanique-genera ... nsions-2cv

Mij viel ook op dat het voorste stuk van het chassis erg jaune cédrat is. Op de bodemplaat
van het chassis zie je een gele spuitrand. Maar vooraan lijkt alles geel te zijn. Hij lijkt me
niet overgespoten. Op de foto zie je een aantal koetsen voorgemonteerd op chassis met
exact dezelfde spuitranden die mijn zdz ook heeft. Vreemd natuurlijk, omdat de gespoten
carrosserie pas later in het productieproces op het rollende chassis met motor werd gemonteerd.

Afbeelding

bron: http://artois2cvclub.free.fr/fabrication2cv.html

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » ma 13 jan, 2014 09:42

Sorry, maar gele zdz specials hebben nooit een 6 motor gehad af fabriek.
De enige uitvoering die wel (speciaal voor de benelux) een 6 motor hadden waren de rode zdz specials.

En de voortrien van deze auto is ook echt ouder. (maar wel comfortabel :) )
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » ma 13 jan, 2014 16:11

Dank Eng Bo! Dat probeerde ik al een tijdje duidelijk te maken.

Ze hebben ook nooit de oude vooras gehad, maar wel comfortabel inderdaad!
Motorcode voor de originele (2cv4)motor is A 79/1, AYA2.

Plaats reactie