Wijzer accu in grijze gebied
Wijzer accu in grijze gebied
Vanochtend viel mijn oog opeens op de meter van de accu. De wijzer stond de hele tijd in het grijze gebied. Bij richtingaanwijzer aan en rem ingedrukt houden zakte de wijzer nog wat verder richting de min.
Lijkt erop alsof de accu niet meer oplaadt? Paar dagen geleden 123 ontsteking gemonteerd dus zojuist, na de rit, even gecontroleerd of de V-snaar wel goed zit. Yep, dynamo draait vrolijk mee. Ik heb ook een week terug een electronische spanningsregelaar gemonteerd. Kan het daardoor komen dat de wijzer voortaan standaar in het grijze gebied staat of moet ik de conclusie trekken dat de accu idd niet meer oplaadt?
Lijkt erop alsof de accu niet meer oplaadt? Paar dagen geleden 123 ontsteking gemonteerd dus zojuist, na de rit, even gecontroleerd of de V-snaar wel goed zit. Yep, dynamo draait vrolijk mee. Ik heb ook een week terug een electronische spanningsregelaar gemonteerd. Kan het daardoor komen dat de wijzer voortaan standaar in het grijze gebied staat of moet ik de conclusie trekken dat de accu idd niet meer oplaadt?
Hoi,
Ik had een paar weken geleden precies hetzelfde. Bij mij bleken de koolborstels van de dynamo 'op' te zijn.
Ik heb de oude even uit de dynamo gehaald, schoongemaakt en er even flink aan getrokken, zodat ze weer iets verder uitstaken. Sinds de montage werken de oude koolborstels nu alweer ong. 1000 km goed. Ik heb wel direct een nieuwe set gehaald en deze ligt nu op reserve in de auto.
Groet,
Wido
Ik had een paar weken geleden precies hetzelfde. Bij mij bleken de koolborstels van de dynamo 'op' te zijn.
Ik heb de oude even uit de dynamo gehaald, schoongemaakt en er even flink aan getrokken, zodat ze weer iets verder uitstaken. Sinds de montage werken de oude koolborstels nu alweer ong. 1000 km goed. Ik heb wel direct een nieuwe set gehaald en deze ligt nu op reserve in de auto.
Groet,
Wido
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Ik heb twee weken geleden een nieuwe gemonteerd (electronische ivm 123 ontsteking). De oude ligt nog in mn auto dus zou die er sowieso aan kunnen hangen.Bull Frog Bleu schreef:Kan ook aan de spanningsregelaar liggen.
Destijds gehad op de reis naar de Noordkaap en gelukkig een reserve mee.
Zeer domme vraag. Zijn dit de koolborstels uit een dynamo? Als dat zo is heb ik ze - getuige de foto- al eens een keer vervangen. Vreemd, kan me daar niets van herinneren.
Maar goed, paar dagen terug heb ik 123 gemonteerd. Ga dan toch twijfelen of ik niet iets verkeerd met electra heb gedaan.
Zit deze gele draad van de minpool van de accu goed gemonteerd?
nou, ik vind dat zowel de accupool en -klem, het kabelschoentje en het draadeind wel even goed blank gemaakt mogen worden. Kan zomaar een hele volt schelen. En die koolborstelhouder ziet er een beetje vreemd uit; de koolborstels zouden even lang moeten zijn. Ik denk dat die achterste klemt in de houder.
Yep, op die foto zijn oude versleten koolborstels - foto vond ik in mn verzameling. Blijkbaar heb ik ze ooit jaren terug zelf al eens vervangen. Net even gekeken en heb er idd een Iskrad-dynamo in zitten.
Ook handig, als je wat aan je eend wilt doen dat dan net het licht in de parkeergarage het niet meer doet.
Ook handig, als je wat aan je eend wilt doen dat dan net het licht in de parkeergarage het niet meer doet.
Kijk, ideaal zo'n forum. Ik vond het oude topic. Heb in 2009 de koolborstels zelf vervangen.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=8561&start=0
Ik ga sowieso vandaag koolborstels bestellen, heb ik ze morgen in huis.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=8561&start=0
Ik ga sowieso vandaag koolborstels bestellen, heb ik ze morgen in huis.
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
waar je geen verstand van hebt kun je verstand van krijgen. een multimeter kost een tientje ofzo. je zet m op voltage meten en houdt de twee prikkertjes tegen je accu polen. dan geeft de multimeter het voltage van de accu weer. Dit zelfde doe je met draaiende motor en als je gasgeeft. In het laatste geval moet de waarde op de multimeter ruim 14-15 V aangeven.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Ga ik doen (spring zo effe op een fiets naar de bouwmarkt). Alleen als ik de eend nu start is de kans groot dat ik vanavond niet meer wegkom.
Heb de bedrading gecontroleerd, de V-snaar, ga zo de accupolen goed schoonmaken, heb de oude spanningsregelaar teruggezet en dan hopelijk nog voldoende stroom om vanavond aan te slaan en eens zien of dat al geholpen heeft.
Heb de bedrading gecontroleerd, de V-snaar, ga zo de accupolen goed schoonmaken, heb de oude spanningsregelaar teruggezet en dan hopelijk nog voldoende stroom om vanavond aan te slaan en eens zien of dat al geholpen heeft.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
het kan zijn dat als de accu erg leeg is dat je met een flinke dot gas niet de 14,8v meet. bij voorkeur eerst de accu aan de lader en anders moet ie iig meer stroom leveren bij een flinke tik gas dan bij stationair
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction