dyanmo 6vol 2cv

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

dyanmo 6vol 2cv

Bericht door j b » ma 16 jun, 2014 16:02

ik heb het idee dat de dynamo van mijn 12pk 6 volt motor niet goed bijlaad. rijd ik zonder verlichting werk de motor en navi maar de startmotor gaat bij starten zeer traag rond om vervolgens maar net aan te slaan. de accu is een half jaar oud.
Gisteravond zette ik de verlichting aan (het was al nooit veel) en ik kon deze niet zelf zien aan de voorzijde (gelukkig was het nog een redelijk volle maan en helder weer) op een gegeven moment hoorde ik klappen uit de uitlaat vermoed ik en miste gelijk vermogen. hierna ben ik met stadlicht verder naar huis gereden (waarom doen ze ook de lampen op de snelweg tegenwoordig uit :( )

mij is al eens verteld wat de problemen vaak zijn bij deze dynamo's maar ik ben het weer vergeten omdat ie het bij mij gewoon deed. wie kan mij hierin adviseren?

bvd
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 16 jun, 2014 17:15

Heb je een laadstroommetertje in je dashboard?
Kijk eens achter de fan bij de aansluitingen van de stroomdraden op de dynamo. Niks gecorrodeerd? Zitten de moertjes vast, navoelen met passend gereedschap. Geen slijtplek op de draden? Hoe zijn de koolborstels?

Zo loop je het hele circuit af. ZIt alles vast, aansluitingen niet gecorrodeerd. Accu heeft voldoende vloeistof? Accupolen schoon.

Soms vind je een directe oorzaak van een gebrek aan laadstroom, soms is het een optelsom van kleine niet opzien barende dingen. 6 volt gelijkstroom is minder idiotproof als een 12 volt wisselstroomsysteem van een moderne eend.

Succes.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 16 jun, 2014 18:54

marco's tips zijn prima. Eerst maar eens beginnen met de koolborstels. zijn ze nog lang genoeg, zijn de veertjes ok, collector schoon?
Succes
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 16 jun, 2014 19:04

Koolborstels die voor 66% versleten zijn kan je gerust vervangen.
tweeceevees zijn leuk!

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » ma 16 jun, 2014 20:39

thanks voor de reacties. ik zal morgen eens kijken en alles nalopen
J B

just drive like you stole it

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 16 jun, 2014 21:22

Naast eerder genoemde tips ook even meten wat de dynamo afgeeft bij dynamo en na spanningsregelaar.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » di 17 jun, 2014 10:44

Eerst meten alvorens te vervangen!!!! Meten = weten
Citroen 2cv6 special 1986

Plaats reactie