Motorrevisie Dyane

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Motorrevisie Dyane

Bericht door Michiel van G. » ma 4 mei, 2015 17:50

Zoals de topictitel al zegt ga ik voor mijn Dyane een blokje reviseren. Ik heb een goed am2 blok met weinig km's en zonder speling op de kop weten te tikken waar ik veel aan wil doen.
In de eerste plaats waren zuigers en cilinders niet gepland, maar omdat ik toch met de brilrubbers bezig moest de hele boel maar even gedemonteerd. In de cilinderwand en op de zuiger zitten helaas wat krassen. Klein beetje te voelen, vooral ook te zien. Zie ook de foto's.

Wat zeggen jullie, nieuwe zuigers/cilinders plaatsen of lekker deze laten zitten?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verder denk ik dat het slim is de kleppen te laten inslijpen. Met name de uitlaatklep stond m.i. wel erg los van z'n zitting, en gezien de massa koolaanslag op de kop lijkt het me geen overbodige luxe...

Afbeelding
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 4 mei, 2015 19:10

Dat vind ik lastig in te schatten zo. Die krassen lijken me niet zo diep. De hoonsporen zijn nog goed zichtbaar in de cilinder dus heb het idee dat het allemaal wel ok is.

Vind de cilinderkop wel behoorlijk zwart dus vermoed wel wat olieverbruik.

Wat weet je van dit blok verder? Heb je t bijvoorbeeld horen draaien?

Kun je de cilinders niet opnieuw laten honen? Overmaat zuigerveren en dan is t weer als nieuw. Weet niet wat dit bij elkaar kost, maar een nieuwe set zuigers en cilinders kost ook niet echt de hoofdprijs.

Kleppen kun je zelf met klepslijppasta inslijpen. Maar deze kleppen moet je wel eruit halen en goed (laten) beoordelen. Klepgeleiders moet je ook bekijken en de klepseals zoiezo vervangen.

Je kunt t ook aanzien, het blok schoonmaken, splitsen en daar de goede dingen doen. Gaat ie toch olie verbruiken of duidelijk compressie verliezen, dan kun je alsnog de cilinders vervangen. Dat kan gewoon als het blok in de auto zit.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 4 mei, 2015 19:18

Testje: Scheutje benzine beurtelings in de inlaatpoort en de uitlaatpoort. Als je vochtplekken krijgt rond de klepzetels, moet de klep ingeslepen worden.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 4 mei, 2015 19:43

Ik weet niet veel van het blokje.
Het heeft sinds '99 stil gelegen maar was wel regelmatig even gedraaid, met wat olie op de zuigers etc. Het ziet er in ieder geval allemaal nog erg netjes uit.

Ik denk dan dat ik deze zuigers/cilinders volgens de juiste volgorde weer monteer, kleppen wel inslijp, en dan ga rijden.
Bij nieuwe zuigers/cilinders zit ik met mijn max van 2000 km/j een paar jaar te wachten tot het inrijden klaar is :P

Dank voor de tip over de klepzetels! Dat binnenkort dus maar even testen.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 4 mei, 2015 20:11

Het kan dat een van de kleppen wat omhoog lijkt te staan doordat er vuil/ roest tussen zit dat uit het spruitstuk komt. Kan bij rondraaien van het blok gebeurd zijn. In dat geval moet je de klep er wel uithalen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 4 mei, 2015 20:15

het spruitstuk was eraf, in- en uitlaat afgeplakt.
er zat wel wat vuil in de kop, dus dat zou mogelijk kunnen.
Ik ga in ieder geval de lektest even doen en dan zie ik wat ik moet doen.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 4 mei, 2015 21:43

Iemand nog tips voor de koperen ringetjes bij de banjobouten? Bij de welbekende kitcarleverancier hebben ze alleen een soort koperen plaatjes in het assortiment, maar dit is gewoon een ringetje... Ik heb geen zin in lekkage straks.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op ma 4 mei, 2015 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Verbruik: Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 4 mei, 2015 21:49

Ik gebruik ze gewoon uit die complete sets moet die gele kaart er achter.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 4 mei, 2015 21:50

tsja, maar ik heb hier een pakkingset waar ze niet bij zitten...
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 4 mei, 2015 22:18

Die koperen ringetjes werken volgens mij ook prima hoor, die zaten in ieder geval bij de pakkingset van mijn visa motor. Tot nu toe geen problemen. Volgens mij zijn deze dingetjes wel iets gemakkelijket te monteren. Je kunt het onderste ringetje niet meer laten vallen :wink:

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 4 mei, 2015 22:36

nee, precies.
Ik had deze dingen nog nooit gezien, en kende alleen de losse ringetjes. Gaan we gewoon hiervoor :P

Morgen de cilinder/zuiger nog eens losmaken, nog even de zuigerveren controleren (ook of ze ten opzichte van elkaar 180 graden gedraaid zitten - dat weet ik natuurlijk niet meer...moet dit echt exact 180 graden zijn?) en dan weer in elkaar zetten.

Volgende stap is dan de kopjes onder handen nemen. Nieuwe klepseals erin, kleppen inslijpen en klepgeleiders controleren.

Dan bouw ik het blokje lekker op met de huidige zuiger/cilinders. Mochten het dan toch oliestokers zijn kan ik ze altijd nog vervangen.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » di 5 mei, 2015 09:18

Die plaatjes werken perfect alleen maar makkelijk kan je er nooit 1 vergeten. Maar je kan ook prima die oude weer gebruiken als je deze niet vertrouw hoewel daar geen rede voor is. Als je de oude ringen rood gloeiend stookt word koper weer zacht en kan je ze opnieuw gebruiken.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 5 mei, 2015 10:03

De zuigerveren hoeven niet precies 180 graden van elkaar te staan hoor. Ze moeten alleen niet met de opening te dicht bij elkaar staan, dan verlies je compressie.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 5 mei, 2015 12:52

mooi, dan zitten de zuigerveren goed.

Wat die koperen plaatjes betreft, ik wil de schroefdraad niet beschadigen. Dus dan inderdaad opgloeien of nieuwe plaatsen.
Aangezien ik toch nieuwe klepseals kopen wil, neem ik die pakkingen meteen mee. Ook weer opgelost.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » di 5 mei, 2015 19:03

Waar om zou je het schroefdraad beschadigen met deze plaatjes? Gebruik ze al jaren niks geen last.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Plaats reactie