Hoeveel graden voorontsteking?

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Hoeveel graden voorontsteking?

Bericht door CitroënAZAM » do 15 okt, 2015 11:38

Hoeveel graden, of hoeveel tandjes voorontsteking is wenselijk bij stationair toerental? Is er ook verschil tussen 2cv6, 2cv4, 18 pk, 12 pk etc.?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: Hoeveel graden voorontsteking?

Bericht door LPGo » do 15 okt, 2015 20:55

Lars Faber schreef:Hoeveel graden, of hoeveel tandjes voorontsteking is wenselijk bij stationair toerental? Is er ook verschil tussen 2cv6, 2cv4, 18 pk, 12 pk etc.?
Deze vraag is irrelevant, de ontsteking van bovengenoemde types wordt afgesteld d.m.v. een pen door het motorcarter in een gat in het vliegwiel... dan staat je ontsteking vanzelf goed...

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » do 15 okt, 2015 21:40

Is geprobeerd. Auto loopt wel met die methode, echter bij gas geven vervroegt hij zodanig dat hij begint te ploffen/knallen.
En trouwens met pen-in-gat methode kom je nooit op een 'perfecte' afstelling uit.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » do 15 okt, 2015 21:49

Heb genoeg fora gelezen waar deze informatie voor de stroboscoop-aanpak best handig is.. Echter nog niets op 2cv.nl o.i.d. kunnen vinden...

Jan2cvservice
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
Locatie: Zwiggelte

Bericht door Jan2cvservice » do 15 okt, 2015 22:11

Lars, is je condensator niet stuk?
Blij dat ik eend.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4987
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 15 okt, 2015 22:27

is je onderbrekernok goed gemonteerd?
diverse Citroens, wat anders.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 15 okt, 2015 22:32

Lars Faber schreef: En trouwens met pen-in-gat methode kom je nooit op een 'perfecte' afstelling uit.

Klopt, daarvoor zou je een ontsteking moeten hebben waarbij je b.v. via de laptop de vervroeging zelf kunt aanpassen naar behoefte van je motor... afhankelijk van de temperatuur van motor, druk in je inlaatspruitstuk, toerental, octaangehalte van de benzine enz...

Gebruikersavatar
Bartjes2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 20 sep, 2013 22:58
Locatie: Uithoorn

Bericht door Bartjes2cv » do 15 okt, 2015 23:28

Grappig, ik weet er eendje
Citröen 2cv 1984(vrouw blij!)
Citröen 2cv 1973 te koop
AK400 1974 (project 1)
Citroën 2cv 1988 verkocht (vrouw boos!)
Citröen 2cv 1984 (project 2)

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » do 15 okt, 2015 23:59

Hoi Jan,
Ja ben voor Polen nog bij W geweest,wel drie verschillende condensatoren geprobeerd, allen hetzelfde resultaat.

Onderbrekernok heb ik vorige week ook al vervangen. Gemonteerd zoals het zat. (Zoals het hoort)

Heb vandaag al wat gepoogd met de stroboscooplamp. Heb m iets 'verlaat' ten opzichte van het pen-in-gat methode.
Volgens die oude afstelling is de vervroeging meer dan 4 tandjes oftewel +/- 13 graden voorontsteking stationair. Heb de markering iets dichter bij de markering op het blok zelf gesteld. Ongeveer 2,5 a 3 tand vervroeging
Het ploffen is nu al weg.........

Jan2cvservice
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
Locatie: Zwiggelte

Bericht door Jan2cvservice » vr 16 okt, 2015 18:23

De pen gat met lampje afstel methode staat de ontsteking bijna altijd te vroeg. Kijk ook even goed of je contactpunten vergenoeg open gaan,
Blij dat ik eend.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 16 okt, 2015 19:19

De vervroeging kan je afstellen door de "eindstopjes" van de vervroeger te buigen.
Mogelijk is dat jouw probleem.
Statische afstelling is dan goed dmv de pen in gat methode maar zodra de motor meer toeren gaat maken vervroegt het systeem te veel.
Dit is goed te controleren met een stroboscoop en markeringen met typex op het vliegwiel.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » za 17 okt, 2015 17:26

hij ploft nog wel... Met de stroboscooplamp zie ik dat het streepje bij gas geven te lang op dezelfde plek blijft, en dan met meer gas, eerst plofplof en dan naar beneden schiet...

ligt wel aan het centrifugaal mechanisme dus. Voordat ik ga buigen, hoeveel speling mag zo'n centrifugaalvervroeging hebben? Ze leken me een beetje te ruim zodra ik aan de nok draaide.
misschien nieuwe gewichtjes/veertjes monteren?
Laatst gewijzigd door CitroënAZAM op za 17 okt, 2015 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » za 17 okt, 2015 18:15

Gebruik je wel een vervroeging van de 18pk?
------------------------------
Traction 11 BL 1950

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » za 17 okt, 2015 19:04


Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 18 okt, 2015 21:25

Volgens mij een gevalletje "sjoemelsoftware"! :-) :-)

Plaats reactie