Startmotor trekt teveel stroom?

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tejo
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 17:28
Locatie: De bilt

Startmotor trekt teveel stroom?

Bericht door tejo » do 17 dec, 2015 21:52

Hoi Ik heb vaak last met starten van de auto. Vaak slaat hij aan als ik de sleutel loslaat. Ik heb ergens gelezen dat de motor teveel stroom trekt waardoor mijn 123-ignitin te weinig stroom krijgt voor een goed vonk. Ik kan die post niet meer terugvinden...

Wij rijden dagelijks met de eend. Alleen krijgt mijn vriendin hem dus niet altijd aan...

Startmotor draait goed rond naar mijn idee.

Hoe kan ik meten hoeveel stroom de startmotor trekt? Wat is normaal? Zit het probleem dan in de startmotor (lagers, koolborstels) of kan het ook ergens anders in het stroomcircuit zitten? Waar begin ik?

Dank vast voor jullie antwoorden.

Groet
Frank

Gebruikersavatar
tejo
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 17:28
Locatie: De bilt

Bericht door tejo » do 17 dec, 2015 22:05

oh ja. De contactrol ziet er schoon uit? kan ik daar nog iets doormeten oid?

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 17 dec, 2015 23:39

Je kan de spanning over de accu meten tijdens het starten, deze moet niet te ver terug zakken. Wat normaal is weet ik echter niet, maar als de spanning erg ver terug valt dan is er hoogstwaarschijnlijk iets mis met je startmotor of accu.

Wat betreft je contactrol moet deze geen weerstand hebben tussen alle drie de punten tijdens het in de start stand draaien van de sleutel, ik verwacht echter niet dat hier het probleem zit. Maar je kan het even meten!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 18 dec, 2015 09:09

Als je wilt weten of je ontsteking genoeg spanning krijgt, zou ik de spanning op de ontsteking meten:
voltmeter de min aan de voorkant van het motorblok, bij de ontsteking in de buurt.
de plus van de voltmeter bijsteken op de + van de ontsteking (uit mijn hoofd: de rode draad. Dus de rode draad blijft wel met de plus verbonden.
beide bougiekappen van de bougies aftrekken (slaat de motor zeker niet aan)
en dan een paar seconden starten.
De gemeten spanning moet meen ik boven de 10 Volt liggen, anders doet ie het niet.

Is de spanning hoger, dan kan je nog proberen 2 losse bougies in de bougiekappen te steken en de bougies op het blok te laten rusten. Even starten en als het goed is zie je beide vonken. Je moet dit doen met twee bougies gemonteerd in de bougiegaten. Want dan heb je hogere compressie, moet de startmotor harder werken, trek meer stroom en laat de spanning over de ontsteking meer zakken.

laat maar horen wat je meet.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 18 dec, 2015 09:31

Om te kijken of hij vonkt kan je ook een schroevendraaier in de bougiekabel steken en deze net boven het blok houden tijdens het starten. Dan zou er ook een vonk over moeten springen (mocht je geen extra bougies hebben)

Gebruikersavatar
tejo
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 17:28
Locatie: De bilt

Bericht door tejo » za 19 dec, 2015 15:45

Ik heb het voltage gemeten bij de ontsteking:

In rust: 11,8 volt
Met starten zakt het in naar 9,6 volt.

Is dat inderdaad te laag?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4987
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 19 dec, 2015 15:53

11,8 is al laag.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
tejo
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 17:28
Locatie: De bilt

Bericht door tejo » za 19 dec, 2015 16:39

Ja. Ik weet even niet of er alweer mee gestart was. Ik zal hem nog eens op de polen zelf meten. Had ik nog niet gedaan...

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 19 dec, 2015 17:12

elektronische ontsteking werkt niet onder de 10V.
En een rustspanning van 11.8 is te laag, dan is óf de accu óf het laadcirquit overleden.

Eens kijken wat het dan is, meet het volgende eens:


motor uit, lampen uit: spanning op de accu
motor uit, lampen aan; spanning op de accu
motor aan, iets verhoogd toerental: spanning op de accu
motor aan, iets verhoogd toerental, lampen aan; spanning op de accu.

kunnen we iets zeggen over accu, laadcirquit, overgangsweerstand., etc.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
tejo
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 30 nov, 2004 17:28
Locatie: De bilt

Bericht door tejo » zo 20 dec, 2015 13:06

Hi Rob,

Zie onder. Ik heb het volgende gemeten:

motor uit, lampen uit: spanning op de accu 12,75 V
motor uit, lampen aan; spanning op de accu 12,15 V
motor aan, iets verhoogd toerental: spanning op de accu 14,20 V
motor aan, iets verhoogd toerental, lampen aan; spanning op de accu. 13,5 V (met vol gas stijgt hij naar 14,90 V, klopt het dat de spanningsregelaar met lichten aan bij een hoger voltage gaat werken?)

Volgens mij klopt dit allemaal volgens de theorie?

Wel heb ik (met motor uit, lichten uit) maar 12,06 V op de plus van de ontsteking. Een verlies van 0,7 volt.


Groet
Frank

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 20 dec, 2015 14:12

ja accu lijkt goed
en lijkt ook goed op te laden.

alleen die 14,9 Volt bij verhoogd toerental is te hoog. Dat kan je iets lager krijgen door de dynamo te demonteren van het blok en de contaktoppervlakken tussen blok en dynamo iets op te vijlen. Minder weerstand in de min-verbinding.

Door een te hoge accuspanning kan je accu een beetje gaan borrelen en zo vloeistof verliezen. Draai eens een dopje van de accu open en kijk of de platen niet boven de vloeistof uit steken.

Als je bij starten een goede spanning op de accu hebt en niet op de ontsteking, dan is er iets mis met de verbinding tussen die twee. Met de plus of met de min.

Check de verbinding tussen accu en blok: dikke zwarte kabel.
leg eens een losse draad van de plus van de accu naar de plus van de ontsteking. dan even starten.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie