Weer remprobleem

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

Weer remprobleem

Bericht door evea » wo 16 mar, 2016 15:42

:cry:
Minder dan 8 maanden en krap 1500 km a het vervangen van hoofdremcylinder en alle vier wielremcylinders (zie eerdere post - geen remdruk meer) lijkt het eerdere probleem weer terug te keren bij mijn '81-er 2cv6 (DOT systeem, trommels rondom). Als de auto een paar dagen stilgestaan heeft, trap je de eerste keer het pedaal helemaal tot de bodem. Na een of twee keer pompen is het wel hard en blijft het pedaal ook hard. Auto remt dan goed en mooi recht. Vanochtend de remafstelling gecontroleerd: allemaal goed en net-niet-slepend.
Remvloeistofniveau blijft ook op pijl, sterker nog het staat hoger dan voorheen (eerst vlak onder maximum, nu vlak erboven ...???). Er lijkt dus iets het remsysteem in (niet uit) te lekken, lucht?

Wat kan dit nu toch zijn. Het kan toch niet dat zo'n hoofdremcylinder (een originele nota bene, geen replica) na 8 maanden alweer de geest begint te geven?

Zou het kunnen zijn dar er een minuscuul lekje in een van de remleidingen zit (ik verdenk de leiding die van de HRC met een paar krullen richting de rechter voorrem loopt, die heeft ook wat oppervlakte roest)? Net groot genoeg om lucht binnen te laten maar te klein om remvloeistof weg te laten lekken. Heeft iemand zoiets ooit eerder meegemaakt?

Alle advies welkom!!

Hartelijke groeten
Arnout-Jan Everts, Shah Alam, Maleisie

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 16 mar, 2016 16:05

het heeft er alle schijn van dat de remmen (remschoenen) afgesteld moeten worden. het lijkt erop dat deze te ver terug naar binnen getrokken worden. vandaar dat het remvloeistof niveau steeds hoger wordt en het twee keer pompen duurt tot de remschoenen tegen de remtrommel komen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

Alleen de allereerste keer remmen vereist pompen, daana niet

Bericht door evea » wo 16 mar, 2016 16:51

Dank je voor de snelle reaktie/tip. Remschoenen stellen was ook het eerste dat door me heen schoot maar dat heb ik net vanochtend gechecked en daar ligt het niet aan: de remschoenen staan perfect afgesteld (net de trommel rakend).
Even voor alle duidelijkheid: het 1-2 keer pompen met het rempedaal is alleen noodzakelijk als je na een aantal dagen /weken stilstand voor de allereerste keer remt. Daarna blijft het pedaal hard, dus een tweede, derde, 100ste keer remmen hoef je niet meer te pompen.
??? Ik heb echt geen idee ...

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 16 mar, 2016 17:02

nee, dan zou ik het zo ook niet weten
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 16 mar, 2016 17:11

moderne stofkapjes op remcylinders \zijn vaak te taai, ze duwen de remzuigers soms terug naar binnen. Dan kan een veertje tussen de 2 zuigertjes helpen, dat hadden ze vroeger standaard, maar niet meer sinds de lhm remmen.
diverse Citroens, wat anders.

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » wo 16 mar, 2016 18:39

Kan het zijn dat er oude remolie in de leiding zit dat kan water aantrekken ,
Dus misschien even de leidingen door spoelen .

Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

dank voor de tips

Bericht door evea » za 19 mar, 2016 03:03

Dank voor de tips! Ik ga binnenkort de remvloeistof wel weer verversen, dat spoelt dan ook de leidingen door.

Dat van die taaie stofkapjes had ik nog niet aan gedacht ... makes sense! Om er veertjes tussen te zetten moet ik helaas dan dus wel de remmen weer openmaken ... :-(

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 19 mar, 2016 15:49

Als veertje heb ik een veertje uit de achterlichten gebruikt. Past prima in de remcilinders.

Ik had ook het probleem dat de zuigertjes bleven terugtrekken bij geen gebruik. Hiermee opgelost en gaat nu ruim 3 jaar zonder dat het probleem terug is gekomen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

Veertjes plaatsen in remcylinders

Bericht door evea » zo 20 mar, 2016 05:41

Wederom dank voor de tip. Heb jij in alle vier de wielremcylinders veertjes geplaatst of heeft jouw 2cv schijven voor. De mijne heeft rondom trommels dus dat zijn vier veertjes ...en ook vier keer trommels openen en cylinder verwijderen ...

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 20 mar, 2016 08:59

Bij mijn eend zat het probleem in de achterste remcilinders. Inderdaad schijven voor.

Anders beginnen met achter. Als het daarmee opgelost is, prima. Hierna kun je altijd nog de voorste doen. Al vraag ik me af of zo een veertje daar afdoende is. Ik dacht namelijk dat de voorste cilinders groter zijn van diameter.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie