Waarom start hij niet?

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » ma 4 apr, 2016 07:30

Kulio schreef:Benzine 95 of 98 is niet het probleem, je kan gewoon 95 gebruiken in een 602 motor zonder loodvervanger.
Helaas niet. Een 2cv moet een iets hoger octaangetal hebben: RON97. Dat wordt dan 98 aan de pomp. Hoger mag, bij lager octaangetal kan je motor gaan pingelen.

Loodvrij inderdaad altijd (602-motoren).

Maar per ongeluk 95 tanken levert geen startproblemen op. En hij rijdt er wel op.
La vie est belle.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 4 apr, 2016 08:02

Ik rij al jaren met 95 benzine en heb geen enkel verschil in motorprestatie ontdekt tussen de twee soorten. Ik tank dus de goedkoopste.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » ma 4 apr, 2016 09:40

Kulio schreef:Ik rij al jaren met 95 benzine en heb geen enkel verschil in motorprestatie ontdekt tussen de twee soorten. Ik tank dus de goedkoopste.
Valt eigenlijk buiten dit onderwerp, maar toch even een reactie.

Je merkt geen verschil in vermogen tussen 95 en 98. Pingelen is alleen voor een geoefend oor hoorbaar.

Je mag natuurlijk 'eigenwijs' zijn, maar Citroën schrijft minimaal RON97 voor. Dat staat in elk instructieboekje en werkplaatshandboek. Dat heeft te maken met de wat hoge compressie van onze motoren.

Het enige blok dat op Euro95 mag is de A06/664. Die zijn in de laatste jaren in sommige A-typen leverbaar geweest. Sterker nog, die mag op RON91: normaalbenzine.

Eén kanttekening: het kan zijn dat je blok wat versleten is en daardoor een mindere compressie heeft. Daarmee is hij eigenlijk geschikt 'gemaakt' voor RON95.

Een hoger octaangetal mag dus altijd. Ik zou lekker je 2CV verwennen en niet in de marge rijden.

Nog een reden om geen Euro95 te tanken: er zit ethanol in (5%, wordt vanwege regelgeving opgevoerd de komende jaren). Ethanol is funest voor pakkingen, aluminium, koper, rubbers, kunststof (je tank!), etc. Moderne motoren kunnen wel tegen ethanol. Veel van die 'premium' benzines bevatten geen ethanol: V-Power (=97), BP Ultimate, Competition 102, etc.
La vie est belle.

De offroad eend
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 20 mar, 2016 22:12
Locatie: Antwerpen

Bericht door De offroad eend » wo 20 apr, 2016 13:55

Bedankt voor de reacties, vraagstuk 95 of 98 is hierbij van de baan! Nu heeft het een tijdje geduurd maar de stukken zijn gearriveerd. Ik heb de contactpuntjes vervangen en de inlaatpakking ook want die lekte blijkbaar.

Hij start, maar niet al te vlot en rookt langs een cilinder heel erg, de uitlaat en bougie vertonen ook sporen van zwarte olie en hij lekt ook wat olie onderaan die cilinder... Ik snap niet vanwaar dit opeens komt want daarvoor rookte hij enkel een beetje bij het starten. Het lijkt me dus dat ik de cilinder zal moeten openhalen maar ik zou dit liefst zo voorbereid mogelijk doen. Ligt het probleem bij de brilrubbers, zuiger-ringen, koppakking, kleppen...?

Wat denken jullie en alvast bedankt voor de hulp allen!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 20 apr, 2016 14:00

Handjes schreef:
Nog een reden om geen Euro95 te tanken: er zit ethanol in (5%, wordt vanwege regelgeving opgevoerd de komende jaren). Ethanol is funest voor pakkingen, aluminium, koper, rubbers, kunststof (je tank!), etc. Moderne motoren kunnen wel tegen ethanol. Veel van die 'premium' benzines bevatten geen ethanol: V-Power (=97), BP Ultimate, Competition 102, etc.
ik hoor dit vaker en vraag me af of dit uit eerste hand komt. ik heb jarenlang, zonder verdere aanpassingen buiten mn sproeiers om, op E85 bio ethanol gereden (en zou het zo weer doen als ik een mogelijkheid had het in de buurt te tanken) zonder enige problemen. ik trek dit toch ernstig in twijfel. maar goed dat is weer een hele andere discussie
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » wo 20 apr, 2016 16:54

Dit 'verhaal' is inderdaad bekend. Onder andere de Fehac heeft zich er druk over gemaakt.

Maar het lijkt inderdaad wel of onze 2CV's ook hier - net als rijden op Euro95 - weer wat eigenwijs mee omgaan en er niet zoveel last van lijken te hebben.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 20 apr, 2016 16:58

een duits oldtimerblad heeft een duurtest gedaan met biobrandstof in diverse oldtimers en op een of ander slangetje na was er helemaal niets te merken... Ik rijd al 33 jaar 95 en de auto doet het al die tijd prima. 204.000 km motor nooit open geweest.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 21 apr, 2016 19:24

correctie 207.776 km... net weer gestart na 5,5 maand stilstand... :P
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie