beste forumers,
Ik he3b een eend met een visa blok.
hij reed altijd heerlijk maar na de laatste apk rijdt ie aardig beroerd. hij hield n beetje in en na de wintermeeting (lees veel in de modder gereden en dus veel van t motortje gevraagd) reed ie helemaal belabberd. hij ging snel stotteren en stonk naar benzine. de laatste keer heeft ie me laten staan en na ff wachten wou die wel weer starten maar reed dus nog slechter.
nu na 3 weken ofzo eidelijk tijd en zin gevonden om weer ff te gaan sleutelen. dus met wat geklets met eendenvrienden al t een en ander nieuw dr opgezet...zoals bobine en bougies en bougiekabels...en kleppen gesteld...maar nu is de vraag of die wel met de juiste voellermaatjes is gedaan. maar goed daarna geen verschil en dacht ik eens ff naar mn ontsteking te kijken.
Nu heb ik dus een visa LP ontsteking (van le patron) dr op...maar tis nogal een gedoe om die goed af te stellen...helaas heb ik in mn enthousiasme de ontsteking dr al afgedraaid en nu zit ik dus ff in de shit ik moet een nokje op mn vliegwiel hebben...maar die kan ik heel niet vinden...wel n streepje...maar je kan er amper bij ivm de startmotor...
WIE O WIE heeft hier ECHT verstand van en kan mij uit de brand helpen???
Alvast bedankt voor jullie reacties...ik hoop dat ik/we dr uit komen anders kan ik niet naar de waggel
eend met visablok,maar wel met eend bobine en eend vliegwiel
eend met visablok,maar wel met eend bobine en eend vliegwiel
Eendje uit '70
I LUV EEND RIJDEN!
I LUV EEND RIJDEN!
Stom dingetje misschien, maar......
Toevallig niet het rubber slangetje bovenop de tank, waardoor ie af en toe slecht aanzuigt.
(Redelijk vaak voorkomend kwaaltje, waarnaar je je een breuk zoekt.)
Omdat het niet constant slecht gaat lijkt het vaak in eerste instantie iets anders te zijn.....
Even goed ruiken bij benzine tank aan onderkant en kijken of je wellicht natte plekken ziet van de brandstof aan de tank...
Succes.
Toevallig niet het rubber slangetje bovenop de tank, waardoor ie af en toe slecht aanzuigt.
(Redelijk vaak voorkomend kwaaltje, waarnaar je je een breuk zoekt.)
Omdat het niet constant slecht gaat lijkt het vaak in eerste instantie iets anders te zijn.....
Even goed ruiken bij benzine tank aan onderkant en kijken of je wellicht natte plekken ziet van de brandstof aan de tank...
Succes.
Heren, lees even goed de vraag, inez wil de ontsteking weer in elkaar zetten en afstellen. Dat het probleem eventueel bij de carburateur zit (wat ik ook vermoed, even goed schoonmaken en doorblazen) doete r nu niet toe, zonder de ontsteking gebeurt er helemaal niks.
De ontsteking afstellen klinkt moeilijk en ziet er lastiger uit dan bij een eend, maar ik heb het nu al een paar keer gedaan en het valt echt mee.
Ik neem aan dat je alleen het ontstekingshuis hebt losgehaald en dat je het vlindertje mat de magneetjes hebt laten zitten.
je wilt dus de elektronische ontsteking weer op tijd zetten, bij de eend doe je dat door de tijdpen in je vliegwiel te steken zodat je vliegwiel vaststaat in de juiste stand. Dan draai je aan je elektronische ontsteking totdat de ledjes aanspringen, ik neem even aan dat je dat wel weet.
Maar een visa heeft geen gat voor de tijdpen en je moet dus zelf je vliegwiel goed zetten. Daar zijn meerdere manieren voor.
de makkelijkste manier is inderdaad om de nok op het vliegwiel op te zoeken, waar zit die dan?
Haal eerst je luchtfilter en startmotor eraf, dan kun je tenminste wat zien, vrij belangrijk en klusje van niks.
De nok, zie foto.
Rechtsboven zie je de nok waar we het over hebben.
Het nokje moet als je voor de motor staat 17 tanden van je starterkrans naar links worden gedraaid (Visa!! starterkrans, een eend heeft een andere vertanding)
Dus zoek de nok en maak tandje nummer een wit (met verf of een krijtje ofzo) en dan langzaam je vliegwiel draaien en tot 17 tellen.
Hierboven is tandje 1 wit.
Hierboven zie je dan drie witte strepen op het vliegwiel, tandje 1 bij de nok, het tweede streepje naar links is bovendste dode punt, het derde streepje is tandje 17.
Tandje 17 moet dan net na de scheidingslijn van je 2 carterhelften vallen, hieronder met een lineaal aangegeven.
Als je vliegwiel in die stand staat kun je de ontsteking erop schroeven en gewoon afstellen met de ledjes op de ontsteking.
Op deze manier staat je ontsteking vrij nauwkeurig op tijd.
2 Kun je de nok echt niet vinden (wat zonder startmotor en luchtfilter toch wel moet lukken) dan is er nog een manier.
Zoek eerst het bovendste dode punt op (bougie eruit stokje door het gat en draaien totdat je voelt dat je zuiger op zijn hoogste punt staat)
Wanneer je motor op BDP staat draai je de starterkrans 3 tanden naar terug (Vanaf een vast punt, de scheidingslijn van je carterhelften is ook hierbij een goed punt).
Nu staat je vliegwiel ook op de juiste stand, deze methode is wat onnauwkeuriger, het hangt ervan af hoe goed je het BDP kan bepalen.
Maaaarrrr, waarschijnlijk heeft iemand (le patron??) al dat voorwerk al voor je gedaan en op je vliegwiel dat streepje gezet. Waarschijnlijk moet je het streepje dat op je vliegwiel staat gelijk zetten met de scheidingslijn van je carterhelften en klaar is kees. Maarja dat kan ik je vanaf heir niet garanderen.
Het klinkt allemaal erg moeilijk, maar in feite is het niet meer dan tot 17 tellen en dan je ontsteking afstellen, zoals alle gewone elektronische ontstekingen.
Op de site van le patron kun je naar zijn webshop gaan, als je dan ze visa lp ontsteking opzoekt kun je bij de onsteking op een button drukken, bezoek de webpagina, daar staan ook nog wat tekeningen en uitleg bij het varhaal dat ik hier heb gegeven.
Veel succes en tot waggel.
En inderdaad, wanneer dit allemaal gelukt is even je carb goed schoonmaken zou het eerste probleem nog wel eens kunnen verhelpen.
De ontsteking afstellen klinkt moeilijk en ziet er lastiger uit dan bij een eend, maar ik heb het nu al een paar keer gedaan en het valt echt mee.
Ik neem aan dat je alleen het ontstekingshuis hebt losgehaald en dat je het vlindertje mat de magneetjes hebt laten zitten.
je wilt dus de elektronische ontsteking weer op tijd zetten, bij de eend doe je dat door de tijdpen in je vliegwiel te steken zodat je vliegwiel vaststaat in de juiste stand. Dan draai je aan je elektronische ontsteking totdat de ledjes aanspringen, ik neem even aan dat je dat wel weet.
Maar een visa heeft geen gat voor de tijdpen en je moet dus zelf je vliegwiel goed zetten. Daar zijn meerdere manieren voor.
de makkelijkste manier is inderdaad om de nok op het vliegwiel op te zoeken, waar zit die dan?
Haal eerst je luchtfilter en startmotor eraf, dan kun je tenminste wat zien, vrij belangrijk en klusje van niks.
De nok, zie foto.
Rechtsboven zie je de nok waar we het over hebben.
Het nokje moet als je voor de motor staat 17 tanden van je starterkrans naar links worden gedraaid (Visa!! starterkrans, een eend heeft een andere vertanding)
Dus zoek de nok en maak tandje nummer een wit (met verf of een krijtje ofzo) en dan langzaam je vliegwiel draaien en tot 17 tellen.
Hierboven is tandje 1 wit.
Hierboven zie je dan drie witte strepen op het vliegwiel, tandje 1 bij de nok, het tweede streepje naar links is bovendste dode punt, het derde streepje is tandje 17.
Tandje 17 moet dan net na de scheidingslijn van je 2 carterhelften vallen, hieronder met een lineaal aangegeven.
Als je vliegwiel in die stand staat kun je de ontsteking erop schroeven en gewoon afstellen met de ledjes op de ontsteking.
Op deze manier staat je ontsteking vrij nauwkeurig op tijd.
2 Kun je de nok echt niet vinden (wat zonder startmotor en luchtfilter toch wel moet lukken) dan is er nog een manier.
Zoek eerst het bovendste dode punt op (bougie eruit stokje door het gat en draaien totdat je voelt dat je zuiger op zijn hoogste punt staat)
Wanneer je motor op BDP staat draai je de starterkrans 3 tanden naar terug (Vanaf een vast punt, de scheidingslijn van je carterhelften is ook hierbij een goed punt).
Nu staat je vliegwiel ook op de juiste stand, deze methode is wat onnauwkeuriger, het hangt ervan af hoe goed je het BDP kan bepalen.
Maaaarrrr, waarschijnlijk heeft iemand (le patron??) al dat voorwerk al voor je gedaan en op je vliegwiel dat streepje gezet. Waarschijnlijk moet je het streepje dat op je vliegwiel staat gelijk zetten met de scheidingslijn van je carterhelften en klaar is kees. Maarja dat kan ik je vanaf heir niet garanderen.
Het klinkt allemaal erg moeilijk, maar in feite is het niet meer dan tot 17 tellen en dan je ontsteking afstellen, zoals alle gewone elektronische ontstekingen.
Op de site van le patron kun je naar zijn webshop gaan, als je dan ze visa lp ontsteking opzoekt kun je bij de onsteking op een button drukken, bezoek de webpagina, daar staan ook nog wat tekeningen en uitleg bij het varhaal dat ik hier heb gegeven.
Veel succes en tot waggel.
En inderdaad, wanneer dit allemaal gelukt is even je carb goed schoonmaken zou het eerste probleem nog wel eens kunnen verhelpen.
hey mannen...
Super bedankt...ik heb um die bewuste keer maar zo goed mogelijk dr op gezet...maar hij reed nog steeds beroerd. Met de waggel ben ik opgehaald en zijn we in colone naar t terrein gereden. onderweg moest ik deeend n stuk of 8 keer starten onderweg...zwaar irritant en vast niet goed voor mn eendje. Daar met de jongens gesleuteld en met wat hulp zijn we n heel eind gekomen. maar nog rijdt ie niet helemaal zoals ie altijd deed. Mssn is dr idd wel iets heel anders aan de hand. Ik had wel n paar foto's om hiero te plaatsen...maar ik weet niet meer hoe dat moet
Ik ga binnenkort weer aan de slag met mn eendje....en daarna mag ik met de pick up eend aan de slag...maar gelukkig heeft die niet zo'n frankenstein blok...haha....
nogmaals thanx!!
Super bedankt...ik heb um die bewuste keer maar zo goed mogelijk dr op gezet...maar hij reed nog steeds beroerd. Met de waggel ben ik opgehaald en zijn we in colone naar t terrein gereden. onderweg moest ik deeend n stuk of 8 keer starten onderweg...zwaar irritant en vast niet goed voor mn eendje. Daar met de jongens gesleuteld en met wat hulp zijn we n heel eind gekomen. maar nog rijdt ie niet helemaal zoals ie altijd deed. Mssn is dr idd wel iets heel anders aan de hand. Ik had wel n paar foto's om hiero te plaatsen...maar ik weet niet meer hoe dat moet
Ik ga binnenkort weer aan de slag met mn eendje....en daarna mag ik met de pick up eend aan de slag...maar gelukkig heeft die niet zo'n frankenstein blok...haha....
nogmaals thanx!!
Eendje uit '70
I LUV EEND RIJDEN!
I LUV EEND RIJDEN!