Probleem met een scheve Méhari

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 22 feb, 2010 10:45
Locatie: Nijkerk

Probleem met een scheve Méhari

Bericht door Sjon1991 » di 26 jul, 2016 22:35

Vraagje over een probleem waar de Mehari ineens last van heeft. Helaas binnen het forum nog geen antwoord op kunnen vinden. Het betreft een Mehari uit 1974 met frotteurs, batteurs en schokbrekers aan de achterkant.

Sinds we de Mehari hebben staat hij netjes recht op zijn wielen. De achterkant is na 40 jaar wat uitgezakt, maar verder geen problemen. Een maandje geleden moesten er wat remleidingen vervangen worden en heeft hij een tijd met alle wielen van de vloer gestaan. Daarbij zijn de schokbrekers achter gedemonteerd. Uiteindelijk was alles klaar, schokbrekers op dezelfde manier weer gemonteerd en kon hij op voor de APK. Gelukkig goedgekeurd en daarna moest hij weer enkele weken de schuur in wegens vakantie. Nu mag hij er weer uit, maar het valt op dat hij nu scheef staat. De rechterkant staat een stukje lager. Tijdens het rijden lijkt het alsof het rechtervoorwiel een stuk soepeler geveerd is. Na een drempel veert hij rechtsvoor een stuk verder in wat een vervelende diagonale waggel veroorzaakt. Wie weet wat dit kan zijn? Een probleem in de veerpot of kan het toch wat anders zijn?
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 27 jul, 2016 16:31

Een veer kan gebroken zijn.
Heb ik op een 18pk al meerdere keren gehad.
Als je hem nu op krikt kan je voelen of een trekstang helemaal los is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 27 jul, 2016 18:53

Lijkt inderdaad op een gebroken veer van de veerpot.
Maar even kontroleren, zoals André al gezegd heeft !

Gebruikersavatar
Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 22 feb, 2010 10:45
Locatie: Nijkerk

Bericht door Sjon1991 » di 2 jan, 2018 23:15

Oeps, zie ineens dat ik hier nooit op gereageerd heb. Onhandig voor mensen die antwoord zoeken op hetzelfde probleem.
Het was inderdaad de veer die gebroken was. De trekstang bungelde er los bij toen de auto opgekrikt was. Uiteindelijk de hele set (veerpot, trekstangen enz.) vervangen voor goede 2ehands. Na een paar weken had ik aan de andere kant precies hetzelfde probleem, dus ook die set is vervangen. Bijkomen voordeel was dat ik nu trekogen had die wel soepel over de trekstang gingen. Eindelijk was de wagenhoogte dus ook eens af te stellen.
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari

Plaats reactie