Vreemd geluid wanneer ik de koppeling intrap. (OPGELOST)

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

lagertje

Bericht door Le Patron » wo 10 dec, 2014 16:50

Nog niet bij de hand gehad, valt te proberen als er niet te veel vet langs kan moet die er uit komen.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Toplager

Bericht door schermer » wo 10 dec, 2014 21:29

Le Patron schreef: Vergeet het toplagertje niet, en gebruik een keerringetje met metalen buitenmantel, daar hebben we goede ervaringen mee.

http://www.lepatron.nl/catalog/advanced ... 79&x=0&y=0
Welk keerringetje?

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

toplagertje

Bericht door Le Patron » do 11 dec, 2014 08:59

In de krukas gaat eerst het toplagertje (prise as lagerbusje) en dan een keerringtje. Die keerringtjes zonder metalen mantel komen er nog wel eens uit bij monteren van de bak aan het blok.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » vr 12 dec, 2014 17:21

Hallo,

Het vreemde geluid is gestopt met vreemde geluiden te maken. Ik weet niet hoe dit komt en wat ik nu het beste kan doen. Ik heb er sinds het geluid gestopt is nog maar +/- 20 km mee gereden dus misschien komt het nog terug. Maar voor nu is het dus weg.

Iemand tips of gewoon zo laten?
2cv special 1986

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » za 13 dec, 2014 12:24

Het is weer iets warmer vet wat er nog in zit zal wel weer iets dunner geworden zijn. Bij mij schraapt het ook alleen als i koud is. Ben ook wel nieuwsgierig wat er nu precies aan de hand is en hoe lang het nog gaat duren. Word bijna dagelijks mee gereden en dit al ruim een jaar met dit best wel irritante geluid geluid. :)
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 13 dec, 2014 13:02

Heb het ook weleens hoor. En bij andere auto's ook weleens gehad. Is het druklagertje dat wat droog wordt. Kan me er echt niet druk om maken want, zoals mij weleens gezegd is, daar kan ie oud mee worden.

Wil je meer zekerheid, vervangen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 13 dec, 2014 16:27

Is dit iets wat je zelf kunt vervangen of is het sterk aan te raden dat je dit laat doen. Ik heb zelf niet heel veel ervaring met motoren. Ik heb wel een vriend gevraag die er enige ervaring mee heeft.

Of kan er vrij weinig mis gaan?
2cv special 1986

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » za 13 dec, 2014 17:00

Als je een beetje knutselinzicht hebt is dit makkelijk zelf te doen. Na dat je de schermen en koplamp beugel en kabels hebt verwijdert zit het blok met 2 bouten aan het chassis en 4 moeren aan de bak vast. ff een beetje inlezen en dan gewoon doen.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 13 dec, 2014 17:18

De motor uitbouwen is vrij simpel zoals DuckKnutsel aangeeft. Bedrading loshalen, brandstofaansluiting loshalen, paar bouten, uitlaat lossen en dan kan ie eruit.

De koppelingsplaat en drukgroep zitten op het vliegwiel. Dat vliegwiel zit aan de motor vast als je deze eruit haalt. Het druklager blijft aan de gaffel aan de versnellingsbak zitten. Kun je zo bij als de motor eraf is.

Wel is t handig een volledige set te monteren, dus koppelingsplaat, drukgroep en lager. De koppeling zit met 6 kleine boutjes vast op het vliegwiel. Stelt niets voor eigenlijk, maar ik begrijp dat je er tegenop ziet.

En zoals Le Patron aangaf, ook het toplager vervangen wil je t helemaal volledig doen.

Kijk anders in een werkplaatshandboek daar staan de stappen in juiste volgorde. Ook online wel te vinden.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 13 dec, 2014 20:22

Als ik naar de publicatie kijk over hoe je de koppelingsplaten moet veravangen ziet het er een beetje eng uit omdat je zowat heel de voorkant van je auto uit elkaar moet halen. Maar zoals ik het nu lees zal het wel lukken.

Weet alleen niet zo goed wat ik moet kopen. Er zijn verschillende sets te koop van verschillende prijzen. Het hoeft voor mij niet het goedkoopste te zijn maar ik moet eerst weten wat ik uberhaupt moet kopen natuurlijk.
2cv special 1986

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » za 13 dec, 2014 21:35

Ik moest laatst een motor vervangen van mijn ak400 , dacht eerst ook ojee nu gaan we het krijgen , maar dat is allemaal kinderspel om een motor eruit te halen , tevens moest ik de koppelingsplaten overzetten dat was helemaal een makkie en bij gebrek aan een price-as of ander hulpstuk gewoon op het oog in het midden even voelen met een rechtstukje ijzer of de plaat recht tegenover het vliegwiel zit [[ gewoon met een stukje ijzer door de groef van de koppelingsplaat voelen of hij recht tegenoven het vliegwiel zit en met een lamp even goed kijken en weer afbouwen .
Het voordeel van een 2CV is dat je geen water en olie zooi krijgt geen steekassen hoeft los te halen en dat het allemaal in een middag gebeurt is misschien een expert in 2 uurtjes

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » di 30 dec, 2014 20:13

Er werd eerder in dit topic gezegt dat het geluid duidelijker/alleen hoorbaar is als het echt koud is. Nu is het de afgelopen dagen goed koud geweest maar het geluid blijft weg. Nu vraag ik mij af of ik op een de een of andere manier kan controleren of mij versnellingsbak nog helemaal in orde is zonder de motor en alles te verwijderen.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 30 dec, 2014 23:06

"Als je niets hoort is alles goed en als je wel wat hoort moet je de radio harder zetten".
Dat is een uitspraak van de chef monteur van de Citroen garage waar ik vroeger kwam. :lol:
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » ma 1 aug, 2016 22:26

Het bleek de koppeling te zijn. Deze is nu uiteraard wel al maanden geleden vervangen. Het was zeeeeeeeer dringend nodig. Er waren al tandjes afgebroken van de koppeling. Kort na de plaatsing van dit topic loste de koppeling al bijna niet meer. kon dus eigenlijk niet meer stilstaan zonder de dat de auto uitviel. Moest veel gas bij geven en de koppeling was daardoor flink aan het slijten. Alles is weer in orde nu :)
2cv special 1986

Plaats reactie