Een 12 pk als daily driver

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Een 12 pk als daily driver

Bericht door Nick » zo 6 nov, 2016 23:05

Hoi!

Ik ben Nick, 26 jaar, na het behalen van mijn werktuigbouwkunde diploma studeer ik nu bedrijfskunde in Groningen.

Ik ben al sinds jongs af aan en mede dankzij mijn vader, gefascineerd door 2cv's.
Mijn eend heb ik sinds mijn 18e en in de zomer rijd ik er overal mee naar toe, maar in de winter staat ze veilig op de brug in de schuur van mijn ouders.

Afbeelding
2008 op het helidek bij het inmiddels gesloten Speelstad Oranje

De originele motor begon een aantal jaren terug flink te roken en olie te spugen, omdat het mij toen aan tijd ontbrak om hem te reviseren heb ik er een andere motor in gehangen. Deze heeft er tot vorig jaar ingezeten, maar ook deze begon olie te verbruiken, had geen vermogen meer, maar starte nog wel altijd perfect!

Het werd tijd voor een grondige aanpak, de originele motor is volledig gereviseerd evenals de bak. De frotteurs goed afgesteld, remmen gereviseerd en inmiddels zijn we 6000 km verder!
Afbeelding

In 2015 werd ik door een vriend getipt dat er in een oude boerenschuur bij ons in de buurt, een eend zou staan die behoorlijk op die van mij leek. Toch eens wezen kijken en een half jaar na de eerste bezichtiging uit de schuur gesleept!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga in dit topic de foto's plaatsen die zijn genomen tijdens de restauratie van de schuurvondst, zowel van de auto als van de gereedschappen die ik gemaakt heb om alles te kunnen doen.

Daarnaast zal ik hier bijhouden wat er aan de blauwe eend gebeurt. Omdat ik de eend in de zomer als dagelijks vervoer gebruik en er volgend jaar samen met een vriend door Zuid Frankrijk mee ga toeren, staan er een aantal interessante dingen op het to-do lijstje :lol:
Laatst gewijzigd door Nick op wo 16 nov, 2016 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » zo 6 nov, 2016 23:47

Wat een gaaf ding die schuurvondst 👍
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » wo 16 nov, 2016 15:06

@ deusjevo, wij zijn er ook helemaal weg van!

Toen de eend eenmaal schoon op de brug stond zijn we direct met de demontage begonnen. Het chassis had een aantal rotte plekken, koets was hier en daar slecht, mechanisch was alles versleten, maar karakter had ze nog wel!

Eerst maar begonnen aan het chassis

Afbeelding

Tijdens de sneeuwval van vorig jaar bleek het dak van de schuur niet *helemaal* dicht te zijn :roll:

Afbeelding

Nieuwe interne delen voor het chassis gemaakt, wel zoveel mogelijk van het oude laten zitten :)

Afbeelding

Een nieuwe bodemplaat gemaakt;

Afbeelding

En twee rotte carrosseriesteunen vervangen;

Afbeelding

Vervolgens het zaakje op de wielen gezet en in een hoek van de schuur gedrukt om vervolgens eens naar de motor en bak te kijken :shock:
Laatst gewijzigd door Nick op do 17 nov, 2016 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » wo 16 nov, 2016 15:27

Motortje zat niet vast, maar had toch wel een serieus gebrek aan compressie, wellicht had ik hem zo kunnen starten, maar daar ben ik totaal geen fan van. Daarom eerst maar eens helemaal uit elkaar getrokken

Afbeelding
Afbeelding

Helaas heb ik geen verdere foto's meer van de demontage, mijn enthousiasme over de goede staat van de interne delen heeft ervoor gezorgd dat ik direct ben begonnen met de opbouw :oops:

Afbeelding

Omdat ik het geklooi met zelf gebeunde kleptangen aardig zat was geworden, maar even wezen hobbyen ;

Afbeelding

Hiermee kan ik de cilinderkop opspannen onder mijn kolomboor en met een messing drukstift de klepveren indrukken. Magneetje erbij en de maantjes zijn er nog nooit zo snel uitgeweest!

Afbeelding

Kleppen en zittingen waren in dusdanig goede staat dat inslijpen genoeg was om alles weer spik en span te krijgen!

Afbeelding

Blok zat daarna vrij snel in elkaar;

Afbeelding

En tot slot met aan de rechterkant, een belachelijk veel olie verbruikend/rokend/tikkend blok! :twisted:
Afbeelding
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 16 nov, 2016 15:46

Leuk project, doet me erg veel denken aan de restauratie van onze 2CV AZ van 1965.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12814

Maar dat hulpstukje voor de kleppen te demonteren m.b.v. een boormachine snap ik niet .
Hoe werkt het ?

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » wo 16 nov, 2016 15:54

En als laatste voor vandaag, de versnellingsbak :roll:

Afbeelding

Enige tijd voordat de schuurvondst voorbij kwam, kwamen er uit de bak van de blauwe eend geluiden waar een klopboor jaloers op zou zijn....... :roll:
gevolg; een incidentele spoedcursus sleutelen aan versnellingsbakken, gegeven door de heer Jorissen uit Lelystad.

Die kennis kwam goed van pas tijdens de demontage van dit exemplaar! Al verkeerde de bak op een versleten prisé as lager na, in uitstekende staat.

Daarentegen; alles zat wel goed vast :D
Afbeelding

Maar wat geduld, breekijzers, een brander en een hamer verder;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En tot slot motor en bak op het inmiddels weer rollende chassis, waar in de tussentijd de wiellagers en remmen van aangepakt zijn;

Afbeelding
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » wo 16 nov, 2016 16:09

@ Geert, Dankje! ik heb het topic van jullie al een aantal keren helemaal doorgelezen, respect! Hoe staat het project er nu voor? Deze was kwa rotterij veel minder dat scheelt echt een hoop!

Ik heb zo 1.2.3. geen foto van mijn eigen opstelling, maar met de gemaakte steun kan ik een cilinderkop opspannen onder mijn kolomboor, daardoor kan de hefboom van de machine gebruikt worden om de klepveer in te drukken.

Deze afbeelding heb ik even gejat van een amerikaan, maar de werking is hetzelfde als die ik gemaakt heb.

Afbeelding
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 16 nov, 2016 16:46

Ik heb er geen woorden voor maar ik wilde toch een berichtje achterlaten, goed bezig! ;)

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » do 17 nov, 2016 14:52

@ Rossero, Thanx :)

De koets was in zeer goede staat, geen deuken of grote roestplekken! foto van de kofferbak;

Afbeelding

Eerst maar eens de koets naar de brug verplaatst;

Afbeelding

onderkant van de rechterdorpel voor 2/3e vervangen;
Afbeelding

Ingelast en een nieuwe kriksteun gemaakt;
Afbeelding

Verder heel veel kleine stukjes ingelast, niet foto waardig :wink:

Dit was wel een fotomoment; de koets weer op het chassis!
Afbeelding

De volgende keer zal ik de laatste foto's uploaden en beginnen met het verhaal van de blauwe. die gaat van het weekend op de brug voor wat onderhoud en leuke upgrades :lol:
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 17 nov, 2016 15:39

Slim , dat met die kolomboor !


Onze AZ schiet niet zo vlot op, hoeft ook niet,ik zal binnenkort de laatste foto's eens posten.
Voetenbak, dorpels, voorruitframe en één achterzijde is klaar, maar dan zijn we er nog niet.
Laatst gewijzigd door Geert op do 17 nov, 2016 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » do 17 nov, 2016 15:54

Zwaar jaloers op zoveel plaats voor je hobby en kennis om dit soort dingen te doen!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 17 nov, 2016 17:05

ik heb sinds 3 jaar ook een 12pk als daily driver (in de winter) Werkt prima als je geen autoweg hoeft, althans een autoweg waar het erg druk is. Bij -7 gewoon starten met 6 volt probleemloos. Zelfs s'avonds met het licht aan blijft de charge in de plus staan. Toch leuk voor een semi gerestaureerde auto. Wel het onderhoud netjes bijhouden dat helpt.
diverse Citroens, wat anders.

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » zo 24 sep, 2017 20:41

Tijd gaat snel :oops:

Afgelopen jaar heb ik samen met een vriend een eigen bedrijf gestart waar we beiden op hadden moeten afstuderen, bedrijf gaat ontzettend goed alleen het afstuderen is daardoor een jaar opgeschoven :P

Helaas is de eend daardoor ook op een lager pitje terecht gekomen... Extra vervelend was dat het dak van de schuur moest worden vervangen (asbest) waardoor de eenden en het gereedschap ook nog eens voor langere tijd waren weggeborgen :cry:

Maaaaar, we zijn weer begonnen met een leuk project!
Mijn 12PK was voor zo'n oudje al aardig snel, 90 km/h GPS met origineel blok! Maar er viel nog wel wat winst te behalen. Ergens vorig jaar, na weken te hebben gezocht op internet kwam ik een leuk accessoire tegen; een Byno Tubulure! dat is een groter spruitstuk met een 32mm carburateur van een Traction... dat leek mij wel wat :twisted:

Rondgebeld en gemaild en via via kon ik een dergelijk spruitstuk inclusief carburateur bemachtigen!

Afbeelding
Op de foto heb ik hem al in de heatwrap gewikkeld en de carburateur reeds gerepareerd en gereviseerd. (sproeierbuis was gebroken) helaas geen foto's meer van. :(

Ook moest de uitlaatbocht worden verlengd omdat het spruitstuk hoger is dan een origineel en heb ik een ontluchtingspijp aan het luchtfilter gemaakt zodat de carterontluchting als origineel zou werken. Al met al hebben de reparaties en het gebruiksklaar maken van de set een klein jaar in beslag genomen.

Hier naast het spruitstuk wat van de auto af komt;
Afbeelding

Voor mijn vakantie het spul op de eend geschroefd en het was in één keer starten en nagenoeg perfect lopen, had ik niet verwacht!
Afbeelding
De eend loopt nu 105 op GPS en trekt een stuk harder op. Wel wat souplesse ingeleverd maar ach, ik ben nog jong :P

Ook nog een kleine aanpassing gedaan voor de koeling, een oude driehoek aangepast, zodat de hitte beter uit de motorruimte kan komen.
Afbeelding

Het is nu nog een kwestie van finetunen en straks een grote onderhoudsbeurt maar zoals hij er nu bij staat gaan we er volgend jaar mee door Frankrijk touren!

Maar ja, wat moet je na een project wat eigenlijk helemaal klaar is...... :roll:


Wat dachten jullie van zoiets? :P
Afbeelding
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » zo 24 sep, 2017 20:47

ik heb sinds 3 jaar ook een 12pk als daily driver (in de winter) Werkt prima als je geen autoweg hoeft, althans een autoweg waar het erg druk is. Bij -7 gewoon starten met 6 volt probleemloos. Zelfs s'avonds met het licht aan blijft de charge in de plus staan. Toch leuk voor een semi gerestaureerde auto. Wel het onderhoud netjes bijhouden dat helpt
Netjes! Zo goed laad die van mij niet bij! Maar zoals je zegt, goed onderhoud helpt een boel om het zonder problemen op de weg te houden!
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 24 sep, 2017 22:24

Het goed schoonmaken van alle oogjes en stekkertjes aan de kabelboom en de onderdelen als spanningsregelaar etc. helpt een heel stuk. Dan is er nog maar weinig spanningsverlies. Ik had ooit een 18pk die had 6 volt koplampen zo fel alsof ze halogeen lampen hadden... :wink:
Ook goed de massa nalopen overal.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie