Zeer groot onderhoud aan Rode Eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Zeer groot onderhoud aan Rode Eend

Bericht door Thijs » di 27 dec, 2016 23:19

Al ongeveer 20 jaar heb ik een Vallelunga Rouge Eend uit de jaren 80.

Nadat de laatste APK niet meer lukte wegens roest aan het chassis is zij in een loods komen te staan waar zij een aantal jaren verbleef (ca. 5 jaar). Nadat de loods verkocht moest worden is zij achter in de tuin komen te staan tussen twee schuren in, wel met een goede hoes er overheen. Daar heeft ze ook een jaar of 5 gestaan.

Toen Rob naar een winterprojectje zocht heb ik gereageerd omdat hij alleen maar verstand heeft van Rode Eenden en deze Eend wel wat aandacht kon gebruiken.

Na wat heen en weer mailen en bellen werd afgesproken dat Rob de Eend uit elkaar zou halen en dan zou worden bekeken hoe we verder zouden.

Dus begin december de kar uit de stalling gehaald en ging de eend op transport:

Afbeelding



Afbeelding


Inmiddels heeft Rob de Eend uit elkaar gesloopt en blijkt het mogelijk om het chassis te lassen.

Het motorblok heb ik weer opgehaald en ga ik zelf weer draaiend maken.
Helaas heb ik op het moment een kleine handicap aan mijn been en kan ik niet zo goed lopen maar ik ga kijken wat ik kan doen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 27 dec, 2016 23:23

Ondanks de witte motorkap toch veel succes gewenst :P
Is dat jouw of Robs hoofd dat weggeblurd is trouwens? :lol:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 27 dec, 2016 23:57

Die wordt natuurlijk gewoon mee gespoten.

En inderdaad, de kleur is al bekend.

Eend is gedemonteerd tot en met het onderstel. Er gaat groot laswerk plaatsvinden aan chassis en koets. Dat doet duckknutsel dan weer. En wel komende week. Ik heb de remmen dan gedaan, en de assen nagekeken. Als het chassis klaar is bouw ik de boel weer op.

De motor wordt in de tussentijd door thijs zelf gedaan.

Moeten we toch een eind komen in vier maanden

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » wo 28 dec, 2016 18:09

goed bezig mannen succes

Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » wo 28 dec, 2016 18:55

Deze eend is in goede handen! Leuke plantenbak trouwens.
Gr. Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » wo 28 dec, 2016 19:09

En met plantenbak bedoel ik ook plantenbak haha.
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 29 dec, 2016 21:21

u kent de plaatjes, maar het blijft leuk

Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
pers voor zeer vastzittende remcylindertjes

Afbeelding

had nogal een poosje buiten gestaan, dan is het demonteren wel een hele uitdaging.

Morgen eens kijken hoe ver het chassis al af is. Dan nog 1 draagarmlager vervangen en de remleiding monteren en kan de boel weer in elkaar.
De deuren maar eens voor de dag halen...

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 29 dec, 2016 23:24

Leuk om weer te volgen! Succes!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 1 jan, 2017 11:53

nou, het chassis valt reuze tegen. Er moeten zelfs delen van de interne versteviging vervangen worden. Wát een lasklus.


maar het komt allemaal weer goed; vanaf komend weekend weer monteren. Alles ligt nagekeken en gangbaar gemaakt op het chassis te wachten. Als de spullen dan nog terug zijn van de straler gaat het natuurlijk hard.

Even een vraag, staat ook al op de markt: heeft iemand nog een paar van die revisiesetjes voor buitenspiegels liggen? En dan de ouderwetse; met alleen een kartonnetje en een rubber randje. Die spiegeltjes in de nieuwe setjes vervormen na monteren en geven dan vervorming in het beeld.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 2 jan, 2017 09:33

Die spiegelrenovatiesetjes verkoopt een Engelsman vaak op meetings.
Deze man heeft ook een website. Retrospec heet zijn toko.
Hij is ook de enige die spiegelarmpjes voor de Dyane, rechter zijde verkoopt.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » di 3 jan, 2017 11:14

Thijs schreef:Die spiegelrenovatiesetjes verkoopt een Engelsman vaak op meetings.
Deze man heeft ook een website. Retrospec heet zijn toko.
Hij is ook de enige die spiegelarmpjes voor de Dyane, rechter zijde verkoopt.
http://www.retrospecparts.com/citroen-p ... 5-438.html

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 4 jan, 2017 12:22

Nieuw chassis niet een betere en goedkopere oplossing op de lange termijn?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 4 jan, 2017 14:23

Ja, een nieuw chassis was misschien beter geweest maar op het eerste gezicht zag het er nog wel redelijk uit.
Nu kan ik er weer een paar jaartjes tegenaan (en meteen sparen voor een verzinkt chassis ). :D


Het blok heb ik inmiddels op de slachtbank en gesplitst.
Eigenlijk was ik van plan de motor alleen wat op te frissen maar bij demontage heb ik toch maar besloten om de motor compleet te reviseren.

De nokkenas blijkt nog in perfecte conditie en de krukas ook.
Het lijkt er op dat dit blok niet heel veel kilometers heeft gedraaid.

Inmiddels heb ik het carter schoongespoten bij de wasstraat.
Eén cilinderkop heb ik inmiddels voorzien van nieuwe klepseals en de kleppen lichtjes ingeslepen.
De zuiger is voorzien van nieuwe zuigerveren.

Nu moet de andere cilinder nog maar ik krijg even de kop niet van de cilinder gescheiden.... (tips??)

In de setjes motorafdichtingen met het gele kartonnetje er achter zitten 4 klepseals. Vroeger zaten er 4 van die plastieken in (in 2 maten). Nu zitten er 2 witte en 2 groene in.
De groene zijn veel soepeler en voorzien van een mooi verende krans voor de afdichting.
Nu ben ik zo eigenwijs geweest om voor beide kleppen de groene soepeler seals te gebruiken. Zou dit kwaad kunnen? (Ja, ik heb 2 setjes...)

Vanavond ga ik de andere kop bewerken.

Vanmiddag heb ik ook nog een origineel rood dakje gescoord voor weinig.
Deze is nog helemaal heel en rood, zoals het origineel hoort te zijn.

Nu ben ik nog op zoek naar bekleding....

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 4 jan, 2017 14:26

Thijs schreef: Nu moet de andere cilinder nog maar ik krijg even de kop niet van de cilinder gescheiden.... (tips??)
zit er niet zo'n plaatje opgeschroefd wat de kop met de cilinder verbind? die zit dan met een paar parkertjes vast
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 4 jan, 2017 15:03

zit er niet zo'n plaatje opgeschroefd wat de kop met de cilinder verbind? die zit dan met een paar parkertjes vast
Ja, die ken ik maar zit er niet op.

Plaats reactie