Zeer groot onderhoud aan Rode Eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 4 jan, 2017 17:06

er is een licht maatverschil tussen in en uitlaat seal voor zover ik weet. Ik heb er laatst ook gemonteerd en met de schuifmaat gemeten. Ze lieten zich zo goed monteren. En ik heb nog geen klachten gehoord van de 2cv eigenaar. :lol:
diverse Citroens, wat anders.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » wo 4 jan, 2017 17:52

de groene klepseals kun je op beide kleppen monteren. de witte passen alleen op de uitlaat of inlaatklep( zul je even moeten meten) . ik snap ook niet waarom er niet gewoon 4 van die groene in de set zitten als het toch niet uitmaakt.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 4 jan, 2017 18:58

De klepstelen hebben verschillende diameters en dus ook de klepseals.
De steel van de inlaatklep is 8 mm en van de uitlaat 8,5 mm.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » wo 4 jan, 2017 19:23

Hoi Boudewijn de groene zijn flexibel . Je kunt er zelfs niet de diameter van meten omdat ze direct vervormen zo flexibel zijn ze. Ik heb het vorig jaar nagevraagd bij de eendenboer waar ik de pakkingset heb gekocht. In sommige sets zitten wel 4 groene klepseals.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 4 jan, 2017 22:19

Zo, de andere kop is nu ook klaar.

Mijn theorie dat de uitlaatklep juist de witte seal moest hebben ging niet op.
De witte bijgevoegde seal is voor de dunne klep, dit is de inlaat.
Dus nu op alle kleppen de groene seal gezet.
Het is me een raadsel waarom er nu nog verschillende seals in zitten.
Dit geeft alleen maar fouten en verwarring.

De brilrubbers zij nu ook anders trouwens.
De verbinding tussen de twee rubbers is weg, dus geen brilletje meer...

Ik heb de kop er trouwens af gekregen door de cilinder over een houten paaltje te laten zakken en daarmee op de grond te stampen.
Er bleek uitlaatpakking tussen te zitten.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 7 jan, 2017 13:41

Zo het blok zit weer in elkaar, tenminste zo ver als lukt zonder koelbeplating.
Die heb ik nog niet terug van de poedercoater.

Bij de oliekoeler viel het me op dat het allemaal net niet lekker past, je moet de aluminium leidingen wat buigen om op de juiste plaats te krijgen.
Er zaten vier O-ringen bij... Wat ik daar mee moet is me een raadsel.
Gelukkig zaten in n de pakkingset de gewone rubber busjes. Die dus maar gebruikt.

Het viel me trouwens ook op dat de seal van de krukas aan de vliegwiel zijde van een wat zachter materiaal lijkt te zijn.
Ik kreeg het met moeite op de plaats doordat de binnenzijde van de seal niet echt meewerkte en de neiging had dubbel te vouwen.

Nu het spruitstuk en carburateur eens demonteren en opkalefateren.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 7 jan, 2017 16:32

Voor de visueel ingestelden onder ons een paar plaatjes:

Afbeelding
Krukas en nokkenas geplaatst en goed gelet op de markeringstekens.

Afbeelding
Beetje lijm, anders valt ie uit elkaar....

Afbeelding
Alles even op het juiste moment natrekken.
Steeds denk je weer dat je te weinig pakking hebt aangebracht maar er prut toch altijd weer een beetje uit...

Afbeelding

Afbeelding
En zo staat het er nu bij (te wachten op de koelkappen).

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 7 jan, 2017 17:45

Mooi!!

Heb je zo' n ultrasoon ding voor de carb?

Kreeg gister bericht dat het chassis klaar is. Die zal ik van de week eens ophalen en dan volgend weekend met de montage beginnen.

Gr rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 8 jan, 2017 00:51

Helaas heb ik niet zo'n ultrasoon geval maar ik bedenk me net dat mijn broer er wel 1 heeft.
Ik zal eens even informeren.
Ja, mooi dat het chassis klaar is.
De opbouw kan nu echt beginnen.....

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 15 jan, 2017 12:22

let op met ultrasoon sommige apparaten worden best warm dacht dat het niet boven 50 graden mag komen
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 17 jan, 2017 19:16

terug van de straler:

Afbeelding

Afbeelding


ik ga nooit meer dagen in de weer met een roterende staalborstel, dan ontvetten, epoxy spuiten, nat schuren, drogen en dan afspuiten. gewoon wegbrengen en ophalen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 18 jan, 2017 08:00

Die ervaring heb ik ook. Niet meer met staalborstels en schuurpapier rommelen. Hier in de buurt is een bedrijf waar je zelf je spullen kunt stralen, veel makkelijker en mooier resultaat.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 18 jan, 2017 11:34

Ik doe dat al jaren. Gewoon naar de poedercoater brengen.
Ook bij velgen is het haast niet netjes te krijgen zelf terwijl stralen en poedercoaten helemaal niet zo duur is.

Ziet er goed uit Rob!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 20 jan, 2017 13:17

De carburateur is weer schoon en met nieuwe pakkingen in elkaar gezet.
Ik mis alleen de buitenste veer op de gasklep-as. die was gebroken.

Wonderlijk genoeg had ik in mijn carburateur-renovatiesetje nu zelfs 1 sproeier die qua maat overeen kwam met de oude sproeier.
Er zat nu ook een veertje in voor de chokeklep maar die had ik natuurlijk niet kapot.
En deze keer had ik er zelfs twee voetpakkingen in zitten.
Blijkbaar heeft iemand eens gekeken wat je nou eigenlijk echt nodig hebt.

Er is wel een rond rubbertje over waarvan ik geen idee hebt waar ik die moet laten.

Nu is het wachten op de koelbeplating van de poedercoater zodat het spruitstuk er weer op kan.

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » za 21 jan, 2017 11:56

dat kleine ronde rubber hoort in de acceleratie sproeier heet dat ding geloof ik dat messing ding met dat staafje/krom buisje er aan waar een straaltje benzine uit komt. die kan er uit. duim er op dan met een schroevendraaier onder dat buisje beetje hevelen. Heb nog nooit echt een goeie manier gevonden soms zit dat ding los wip je 'm er zo uit als i vast zit laat ik hem zitten. buisje breekt snel
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Plaats reactie