montage 18 pk motor

Plaats reactie
Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

montage 18 pk motor

Bericht door Sjaak S. » zo 19 feb, 2017 13:19

Hallo, ik ben bezig om een 18 pk motor uit 1967 weer in elkaar te zetten. Twee dingen vallen mij op: ten eerste: de top zuigerveer heeft een breedte van 2 mm, de groeve heeft een breedte van 2,3 mm: klopt dit wel ??? Mijn tweede vraag is: zit er een pakking tussen oliepomphuis en carter, en tussen deksel en oliepomphuis ? Zo te zien zit er niets tussen, en in de "18pk pakkingset" zie ik ook niet een dergelijke pakking zitten: klopt dat ??
groet Sjaak
my other car is......... ook een eend.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 19 feb, 2017 22:14

Volgens Tijs Kolen;

"Tussen het pomphuis en het motorblok zit een papieren pakking. Het deksel wordt gemonteerd met vloeibare pakking."




Het verschil in dikte zuigerveer en -groef is volgens mij niet ongewoon.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 20 feb, 2017 17:49

En het lijkt mij niet dat de zuigerveer o,3 mm kleiner hoort te zijn dan de groef, die hoort er strak in te zitten volgens mij.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » di 21 feb, 2017 13:19

Dat van die papieren pakking geloof ik onmiddellijk, het vreemde is dat zo'n pakking niet in een pakkingset voor de 18pK zit ...? (en er zit wel van alles in wat niet bij de motor hoort) . Ik ga zo'n pakking maar zelf knippen uit pakkingpapier. En die zuigerveer....? dat blijft een vraag, maar het blokje heeft wel goed gelopen met deze veer, dus ga ik het weer zo monteren. (maar ik hou me nog aanbevolen voor wijsheden met betrekking tot de maat van zuigerveer)
bedankt voor de reakties.
my other car is......... ook een eend.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » di 21 feb, 2017 16:31

N.a.v. jouw post heb ik zojuist een zuiger met veren , die hier nog lag rond te slingeren van de restauratie van onze AZ gemeten en ik kom tot dezelfde gegevens.
Bovenste zuigerveer 2 mm, de groef 2,3 mm .
De oliepomp hebben wij trouwens met vloeibare pakking gemonteerd.
Zowel tussen oliepomphuis en carter als ook tussen oliepomphuis en deksel.
We hebben de motor wel nog niet getest, dus alles is nog mogelijk :wink:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=128 ... highlight=

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » di 21 feb, 2017 22:35

Kijk, dat schept vertrouwen: jij hebt dezelfde maten veer/groeve. Dan zal het toch wel kloppen. bedankt voor het opmeten. En wat betreft het oliepomphuis: die ga ik monteren met een papieren pakking, zoals gebruikelijk bij de jongere eenden.
groeten Sjaak
my other car is......... ook een eend.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » wo 22 feb, 2017 08:56

Die papieren pakking zit in de meest complete pakkingset voor de modern 602-blokken. Daar zitten twee pakkingen in: één moderne en één voor een 425. In de 18pk-set zit inderdaad niets.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » wo 22 feb, 2017 13:46

Wat betreft je zuigerveer speling.
Hiervoor moet een afkeur maat bij citroen zijn en waarscheinlijk terug te vinden in een handboek.
0.3 is mischien wat groot maar hij zal het er ongetwijfeld mee doen. Alleen is de kans aanwezig dat je zuigerveer breekt omdat hij te veel kan bewegen.
Ook wanneer deze speling te groot is zal je zuigerveer slechter af gaan dichten. Dit komt door dat je voor je afdichting de compressiedruk gebruikt die je zuigerveren naar buiten drukt. Daarom hebben somige veren een schuine kant aan de binnenkant van de veer. Dit is ervoor meer opervlakte te creeren.

Maar mischien mogen ze bij de oude motoren wat groter zijn want veel vermogen komt er niet uit :D

Greets dukw

Plaats reactie