Brandstofpomp type

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Brandstofpomp type

Bericht door midfriesland » vr 24 feb, 2017 00:40

Kan ik deze brandstofpomp, van mijn Dyane uit '67 met 21pk, vervangen door zo een met handpompje, voor de 425? Zie link:

https://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fi ... board_id=1
Ouwe meuk is leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 24 feb, 2017 08:04

Ik zie dat er een dynamo op je spruitstuk zit. Dan gaat de pomp van een 425 niet passen maar een model van een ami wel. Die heeft een anders gevormde hefboom en zij aansluitingen. De 425 heeft een zij een een boven aansluiting voor de slangen.
diverse Citroens, wat anders.

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » vr 24 feb, 2017 17:09

Vraag is hoe ik daar aan kom. In de reguliere handel zijn alleen die voor de 425 verkrijgbaar. Past de uitvoering zonder handpomp wel?
Ouwe meuk is leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 24 feb, 2017 19:29

wat is er kapot aan je pompje? Losse membranen zijn wel verkrijgbaar.
diverse Citroens, wat anders.

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » vr 24 feb, 2017 23:02

De pomp is de laatste verdachte na een langdurige zoektocht.

De motor houdt er telkens mee op zodra je harder dan +/- 90 km/h rijdt (tegen de topsnelheid dus). Ze houdt plotseling in, begint dan te bokken en te spugen en vanaf dan is ze alleen aan de gang te houden door de choke vol uit te trekken en langzamer te gaan rijden. Koppeling indrukken = keurig stationair alsof er niks aan de hand is.

Uitgesloten zijn:
- Luchtgaatje in de tankdop. Niet verstopt.
- Bobine. Twee andere bobine's geprobeerd. Geen verschil.
- Carburateur. Vlotterhoogte afgesteld, naald gecontroleerd, sproeiers doorgeblazen met lucht en benzine. Geen verschil.
- Contactpunten/condensator. Afgesteld en andere condensator, geen verschil. Contactpunten (die nog in prima staat waren) vervangen en een nieuwe condensator geplaatst. Geen verschil.
- Bougies en kabels. Vervangen. Geen verschil.
- Filters. Vervangen. Geen verschil. Benzine met kracht teruggeblazen naar de tank om evt. verstopt filter in de vlotter te klaren. Geen verschil.
- Spruitstukpakkingen. Vervangen. Geen verschil.

Na al deze acties is het verschijnsel wel iets minder erg geworden want eerst hield ze al op bij 80 en nu pas bij 90. Het motortje loopt nu verder ook mooi en er valt prima mee te rijden. Maar de ware oorzaak is nog niet gevonden. En dan blijft de pomp eigenlijk als laatste verdachte over, ook al gaan ze zelden stuk ...
Ouwe meuk is leuk!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 24 feb, 2017 23:07

Valse lucht aanzuigen in de benzineleiding door scheurtjes na uitdroging van de benzineslang? Misschien net boven de tank?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 25 feb, 2017 10:30

Ik had vuil in de klepjes van de pomp (ook een SEV) na reiniging deed ie het weet. Een klepje bleek gekanteld te zijn daardoor pompte hij wel maar niet genoeg. Ik stond vorige week een paar keer stil aan top van een helling. Dus even openmaken en checken. Is niet moeilijk. Succes.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 25 feb, 2017 14:15

Die slang bovenop de tank moet je echt controleren.
Daar zijn vaak problemen mee.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » za 25 feb, 2017 21:42

Thanx voor de reacties. :)

Vanavond de slang tussen vlotter en leiding gecontroleerd en daar zitten geen (haar)scheurtjes in. Hij was lang genoeg om er een stukje van een paar cm af te snijden om dat goed te kunnen inspecteren. Het is dat ik geen nieuwe slang meer had liggen, anders had ik 'm preventief vervangen, maar er is niks mis mee, dus zal het de oorzaak niet zijn ...

Daarna de pomp eraf gehaald. De ruimte in de pakking, tussen pomp en blok, bleek stampvol met plakkerige opgedroogde olie te zitten en het stangetje liep nogal stroef. Dat zou er volgens mij best wel eens mee te maken kunnen hebben ... Alles weer fris en gangbaar gemaakt en de pomp teruggezet.

De pomp trekt nog goed vacuum en pompt handbediend prima. Volgens mij is die nog goed. Dus eerst zo maar eens testen. Als 't nog niet goed is haal ik 't pompje alsnog uit elkaar.
Ouwe meuk is leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 25 feb, 2017 22:29

Normaal zit een goede lik vet in die ruimte met stangtje, maar schoonmaken en olien is altijd goed. :wink:
Heb ooit van iemand gehoord die die dikke pakking een fractie dunner had gemaakt daardoor kreeg de pomp een grotere slag.
diverse Citroens, wat anders.

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » zo 26 feb, 2017 16:54

Ok, dus niet ongebruikelijk dat daar vet in zat. Het was alleen wel zo dik als teer. Ik heb het met kruipolie en white grease gesmeerd, dus binnenkort nog maar even eraf om er nog wat dikker vet bij te doen dan ...
Ouwe meuk is leuk!

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

Bericht door wusten-fuchs » ma 27 feb, 2017 13:39

midfriesland schreef:De pomp is de laatste verdachte na een langdurige zoektocht.

De motor houdt er telkens mee op zodra je harder dan +/- 90 km/h rijdt (tegen de topsnelheid dus). Ze houdt plotseling in, begint dan te bokken en te spugen en vanaf dan is ze alleen aan de gang te houden door de choke vol uit te trekken en langzamer te gaan rijden. Koppeling indrukken = keurig stationair alsof er niks aan de hand is.

Uitgesloten zijn:
- Luchtgaatje in de tankdop. Niet verstopt.
- Bobine. Twee andere bobine's geprobeerd. Geen verschil.
- Carburateur. Vlotterhoogte afgesteld, naald gecontroleerd, sproeiers doorgeblazen met lucht en benzine. Geen verschil.
- Contactpunten/condensator. Afgesteld en andere condensator, geen verschil. Contactpunten (die nog in prima staat waren) vervangen en een nieuwe condensator geplaatst. Geen verschil.
- Bougies en kabels. Vervangen. Geen verschil.
- Filters. Vervangen. Geen verschil. Benzine met kracht teruggeblazen naar de tank om evt. verstopt filter in de vlotter te klaren. Geen verschil.
- Spruitstukpakkingen. Vervangen. Geen verschil.

Na al deze acties is het verschijnsel wel iets minder erg geworden want eerst hield ze al op bij 80 en nu pas bij 90. Het motortje loopt nu verder ook mooi en er valt prima mee te rijden. Maar de ware oorzaak is nog niet gevonden. En dan blijft de pomp eigenlijk als laatste verdachte over, ook al gaan ze zelden stuk ...



uitlaat kleppen te ,,strak,, ??? word warm zet uit ,, geen compressie bij gebruik van choke veel koud mengsel klep ,,krimpt,, weer iets en sluit weer af , tot die weer te warm word en dan begint de hele cyclus opnieuw , vooral 4,, tjes zijn hier gevoelig voor . uilaatkleppen beter iets ruimer zetten dan af fabriek (0.25)
wat niet kan doen we lekker toch

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 27 feb, 2017 13:45

kunt ook nog eens naar het onstekingstijdstip kijken.
diverse Citroens, wat anders.

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » vr 3 mar, 2017 03:32

Klepspeling en afstelling ontsteking zijn gecheckt en gedubbelcheckt ... Klepspeling was nog prima en ook de puntjes waren nog als nieuw. De laatste heb ik de tweede keer wel preventief vervangen, inclusief de condensator.

Vooralsnog heb ik het euvel nog niet weer weten te reproduceren maar ik durf nog niet met zekerheid te zeggen dat het over is. Ik heb nog maar twee keer kortstondig 100 weten te halen voordat de weg op raakte. Els doet er, mits de wind goed staat, ten minste zes kilometer over om 100 te halen ... :lol:
Ouwe meuk is leuk!

Boxer
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 11 sep, 2017 13:47
Locatie: Roosendaal

Bericht door Boxer » do 9 nov, 2017 17:26

Ik wil graag een elektrische pomp plaatsen op mijn 2cv , want die werkt meteen als je het contact aanzet.
Ik vraag me dan af of de brandstofpomp zelfaanzuigend moet zijn, of is het niveau van de tank hoger dan dat van de brandstofpomp en voert ie alleen maar op naar de carburateur?
En wat zou een goede pomp zijn met lage drukschakeling?
groet boxer

Plaats reactie