Elektriciteit ami 8 1973

biker
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 feb, 2017 08:28
Locatie: BONHEIDEN

Elektriciteit ami 8 1973

Bericht door biker » za 25 feb, 2017 22:54

Hallo. Ben hier nieuw. Bij plaatsing van 123ontsteking heb ik 3 vragen. Moet de bruine kabel uit de kabelboom ter hoogte vd bobijn aangesloten zijn aan de oliedruksensor om ontsteking te kunnen hebben? Is het normaal dat daar 12v op zit, hij maakt kortsluiting indien hij massa raakt. Denk dat de oliedruksensor stuk is want als ik de bruine draad verbind met de oliedruksensor brandt het rode lampje niet. En met of zonder aansluiting vd bruine draad aan de sensor werkt de ontsteking niet.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 26 feb, 2017 09:16

Hoi, welkom hier. Ik heb geen Ami en weet dus ook niet waar die bruine draad voor is.
Wel weet ik dat de oliedrukzender massa maakt als er geen oliedruk is waardoor het lampje gaat branden. Daar hoort dus geen 12 volt op te staan. Het draadje wat op deze sensor zit kun je tegen de massa houden waardoor het lampje gaat branden (contact wel aan).

Die bruine draad is dus ook niet voor de 123, die haalt zijn 12 volt van de + draad die normaal op je bobine zit.
En dat is toevallig niet die bruine draad waar je het over hebt?

Succes.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 26 feb, 2017 09:35

Als je oliedruklampje nog heel is staat er zeer zeker 12 volt op de draad ervan. Bij aangezet contact staat er 12 volt op het oliedrukcontact en als je dan de draad van het oliedrukcontact aan de massa houdt dan maakt j eigenlijk kortsluiting maar moet je oliedruklampje gaan branden... Het oliedrukcontact doet niets anders.. Bij geen oliedruk doorgeleiden naar massa bij oliedruk geen doorgeleiding waardoor het lampje dooft...

Als er echt 12 volt opstaat bij aangezet contact dan kan dit ook de plusdraad van de bobine zijn...... Deze heb je dan volgens mij nodig bij je 123... Helaas kan ik je niet 123 hiermee helpen... Ik gebruik 1-2-Spark...

biker
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 feb, 2017 08:28
Locatie: BONHEIDEN

Bericht door biker » zo 26 feb, 2017 15:15

Hallo. De bruine draad is wel degelijk naar de oliedruksensor. Een groene is voor de plus van de bobijn. Ik dacht echter wel dat de ontsteking niet werkt indien de oliedruksensor stuk of niet aangesloten is? Ik heb net 2 elektrische schema's binnen. Ga deze eerst eens bekijken.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 26 feb, 2017 18:10

Origineel werkt de ontsteking altijd zodra je de sleutel op contact zet... Dit heeft niets met het oliedruk controle lampje te doen.. Uiteraard is het beter je contact uit te zetten (indien de situatie het toelaat) om de motor uit te zetten als opeens het oliedrukcontactlampje aangaat.. Anders kan het je je motortje kosten.. Ik vind echter dat die beslissing bij jouw moet liggen en
niet bij de motor zelf...

biker
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 feb, 2017 08:28
Locatie: BONHEIDEN

Bericht door biker » zo 26 feb, 2017 18:27

Prima. Ik weet genoeg. Nu nog wat sleutelen. Groeten.

biker
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 feb, 2017 08:28
Locatie: BONHEIDEN

Bericht door biker » di 28 feb, 2017 08:33

Voorlopig gemaakt. Oliesensor wel degelijk verbonden met bobine via contactslot. Momenteel andere stroomdraad naar bobine. Morgen nieuwe sensor binnen en kan het terug origineel. Grtn

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 28 feb, 2017 19:23

Dat lijkt mij heel bijzonder.

Als ik mijn mailadres via pb stuur, mail je dan het schema?

Altijd benieuwd hoe iets werkt, zeker als er draadjes aan zitten.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

biker
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 feb, 2017 08:28
Locatie: BONHEIDEN

Bericht door biker » wo 1 mar, 2017 08:07

Ik wil je 2 schema's, gekregen van leden vd amivereniging, doormailen. Maar ik zie dr geen oliesensor opstaan. Nu is de verklarinv vd symbolen niet volledig. Bekijk het mr als je wilt. Vanuit een oudere forumconversatie weet ik dat de bruine draad naar de sensor loopt. Nu om de 123ontsteking te testen heb ik de rode vd ontsteking rechtstreeks aan de accu. Daarna de rode aan de bruine aangesloten. Deze loopt normaal naar de sensor. Zo is het voorlopig tot de nieuwe sensor is geplaatst.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 1 mar, 2017 18:26

De rode moet niet aan de bruine.

De bruine van de oliedruksensor is met de massa verbonden als je geen oliedruk hebt. Bij een werkende oliedruksensor maak jij kortsluiting.

De schakeling van de oliedruksensor is als volgt:

Geschakelde plus naar
Rood lampje in dash. Naar
De oliedruksensor
En omdat de sensor in het motorblok geschroefd is, maakt ie daar massa.

Nog een tip: let niet op de kleuren. Ik heb van een stuk of 15 eenden de draadboom nagezien / hersteld en het lijkt er op dat ze een kleur draad gebruikte waar ze het makkelijkste bij konden

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

biker
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 feb, 2017 08:28
Locatie: BONHEIDEN

Bericht door biker » wo 1 mar, 2017 21:17

De rode is niet aan de bruine aangesloten. De rode vd 123ontsteking zit normaal aan de groene vd kabelboom. Nu momenteel dus aan de bruine uit de kabelboom. Normaal zit deze bruine aan de sensor. Er zit wel degelijk 12volt op en als hij massa maakt is er kortsluiting. Bij aansluiting vd bruine aan de sensor werkt het dashlampje nu niet. Ik kan de weerstand vd sensor niet meten. Multimeter geeft niks.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 1 mar, 2017 21:27

Bij stilstand meet je inderdaad niks op de oliedruksensor.
Wel bij draaiende motor en oliedruk.
Dan zou je nagenoeg nul ohm moeten meten.
Je draad naar de sensor kan niks te maken hebben met de bobine en kan alleen maar vanaf het lampje komen.
Anders werkt het lampje simpelweg niet.

Weet je zeker dat je sensor goed is?

Weet je zeker dat er oliedruk is?

biker
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 feb, 2017 08:28
Locatie: BONHEIDEN

Bericht door biker » wo 1 mar, 2017 22:20

Morgen ga ik de weerstand vd oliesensor meten bij draaiende motor. Ik zal je laten weten. Voor de installatie vd 123ontsteking werkte het dasboardlampje wel degelijk. Maar...er zat een soort ouderwetse electronische ontsteking op. Ik dacht Luminition. Laatste tijd viel die al rijdend uit. Terug starten ging wel. Maar erg vervelend...en gevaarlijk. Daarom dus nieuwe ontsteking. Heb laatst getankt met 95loodvrij met ethanol 10procent. Kwam niet goed. Hij reed slecht viel soms stil en slechte verbranding. Begin te denken dat daarom de ontstekkng stuk gegaan js? Kan dat? Want voordien werkte alles goed.

biker
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 feb, 2017 08:28
Locatie: BONHEIDEN

Bericht door biker » do 2 mar, 2017 18:13

Weerstand niet te meten op oliesensor. Multimeter reageert niet. Dus ook niet bij draaiende motor.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 2 mar, 2017 19:38

Wel als je de meetpennen tegen elkaar houdt?

Anders bouw je óf geen oliedruk op óf de oliedruksensor is kapot.

Plaats reactie