AM2A 602cc motor uit Vigo

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » zo 12 feb, 2017 08:27

Zijn die zeefjes nog nieuw te krijgen?
Want krijg je dat nog wat knap dicht
Citroén rolls better than a Rolls!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 12 feb, 2017 19:36

Ik heb bij drie leveranciers gekeken maar nergens een oliezeef te vinden.
Ze zijn prima weer dicht te maken hoor.
Open maken is lastiger.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 13 feb, 2017 17:01

Als ze maar dicht te maken zijn. Anders mooi schoon maar nooit meer dicht te krijgen.

Welke ralkleur heb je de kapjes laten coaten. Moest van te voren boel ook ontvet zijn. Anders nog wel wat kappen liggen
Citroén rolls better than a Rolls!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 13 feb, 2017 20:40

Dat is ral 8017 maar ik heb bij deze motor geen koelbeplating.
Dat zat er niet bij, alleen het deel van de ventilator.
Echt ontvetten hoeft bij mijn coater niet maar ik haal altijd wel de meeste drek er af.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 14 feb, 2017 22:23

Aan een verslaving moet je toegeven, dus ik heb nog maar eens een motorblokje open getrokken :D .
Dit keer een Ao6-635:

Afbeelding

Afbeelding

Ook hierbij heb ik de oliezeef open gemaakt.
De foto's hiervan willen niet heel goed lukken maar ik laat het toch even zien:

Afbeelding

Afbeelding
:shock:

Er zat werkelijk een handvol rommel in, het leek nog het meest op grof zand....
Conclusie: Het is een MUST om de oliezeef open te maken en te reinigen.
Onder in dit blok zat niet heel veel bijzonders aan troep, daar kun je het dus niet aan zien.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » do 16 feb, 2017 08:02

Dank Thijs voor de Ralkleur.
Als je weer lading weg gaat brengen geef maar een gil.

Toch wel handig om die zeefjes open te maken en schoon te maken. Bij eigen revisie ook maar eens doen.
Citroén rolls better than a Rolls!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 20 feb, 2017 21:26

Bij dit blok bleken de krukas en nokkenas nog prima.
Volgens mij is dit blok al eens eerder open geweest en is er toen en nieuwe nokkenas en nieuwe nokvolgers geplaatst.
Er staan ook letters in de beide carterhelften ingeslagen, waarschijnlijk om de beide helften bij elkaar te houden bij revisie.

Zo staat het blok er nu bij:

Afbeelding

Het is nu wachten op de poedercoater voor het blikken plaatje achter de ventilator en de kleppendeksels. (nu hopelijk alleen de buitenkant gecoat...)

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 23 feb, 2017 19:51

Even terug naar het AM2A blok uit Vigo:

Afbeelding

Zo staat het er nu bij. de originele oliekoeler zit er weer op, nu zonder zand.
Alleen de kleppendeksels van de poedercoater moeten er nog op, verder is het klaar.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 23 feb, 2017 20:01

En omdat blokjes reviseren toch echt verslavend is...

Nog maar weer een AM2A blok uit Vigo gedemonteerd.

Afbeelding

Wat er met dit blok is gebeurd is me totaal onduidelijk.
Het lijkt er op dat dit ding een poos buiten heeft gestaan in een zandhoop of zo.
De koeltunnel aan de voorzijde is helemaal gedeukt en is eigenlijk een 2CV koeltunnel met een aangebakken Dyane-tuit....

Afbeelding

Het gat in de koeltunnel is waarschijnlijk met een blikopener gemaakt.
Hoe de voorkant zo gedeukt komt is me een raadsel.

In de koeltunnel en de koelbeplating zit van alles: bladeren, zand, noten, eikels...

Helaas blijkt bij demontage dat de nokkenas door pitting is aangetast. De olie lijkt wat op dikke stroop uit de vriezer.
De krukas is een twijfelgeval, axiale speling op het randje.
Ook bij dit blok ging de oliekoeler probleemloos los.

Ik ben er nog niet over uit of ik met dit blok verder ga.
Nieuwe nokkenas nodig en nieuw lager op de krukas laten zetten.....

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 24 feb, 2017 08:06

De voorkant deuk je door de motor op zijn "gezicht" te laten vallen. En muizen slepen vanalles mee. Ik kocht bij iemand een openliggende 5hp motor toen we het zeil eraf trokken sprongen de muizen uit het blok ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 2 jun, 2017 22:33

Je vindt inderdaad van alles bij demontage van een blok.

Ik ben weer bezig met een ander blok en nu viel me op dat de koeltunnel aan de linkerzijde een soort schepje heeft om de lucht te geleiden.
Dit heb ik nooit eerder gezien bij een koeltunnel.

Afbeelding


Iemand een idee bij welke auto dit werd toegepast?

Afbeelding

Het is een koeltunnel met turbo-tuit maar geen remkoeling-aansluitingen.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 3 jun, 2017 10:36

ami of dyane met trommelremmen
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 3 jun, 2017 12:11

Of Pony of Acadiane.
Kennelijk heeft iemand later bedacht dat het schepje niet meer nodig is.

Plaats reactie