Lek voorkomen bij uitlaatklemmen (OPGELOST)

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Lek voorkomen bij uitlaatklemmen (OPGELOST)

Bericht door shorttrack » do 8 jun, 2017 14:16

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden mijn motor vervangen. Maar sindsdien komen er veel uitlaatgassen vrij tussen de klemmen.

Ik heb ze rustig vast gedraaid en regelmatig met een hamer erop geklopt zodat de aansluiting beter zou worden. Maar tevergeefs.

Is er iets wat ik er aan kan doen? Ik wil het ook niet gewoon vol smeren met Gun Gum. (dat komt na een tijdje ook weer los heb ik gemerkt omdat het te warm wordt daar.

Het gaat over de klemmen die de verwarmingspotten vasthouden tussen het spruitstuk en de uitlaat. (Nieuwe klemmen trouwens)

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door shorttrack op za 17 jun, 2017 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 8 jun, 2017 17:35

Nieuwe klemmen verbuigen wanneer ze te strak vast zitten en zorgen dan voor lekkages.

Zelf heb ik goede ervaring met de luxere klemmen (gietstaal) die tegenwoordig leverbaar zijn ipv die gebogen plaatsstaal klemmen. Kosten wel iets meer, maar werken ook vele malen beter en zijn ook beter herbruikbaar.

Maat moet zijn 49. Vanaf de eerste naar tweede demper is 47.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » do 8 jun, 2017 17:55

idd de luxere uitlaatklemmen nemen. Te koop bij de meeste onderdelen leveranciers. Deze kun je goed vastdraaien en je hebt zeker geen gun gum nodig. Ze zijn twee keer zo duur, maar gaan veel langer mee, je kunt ze ook losdraaien en weer gebruiken wanneer je een demper vervangt.

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » do 8 jun, 2017 21:52

Heb wat opzoekwerk gedaan naar de twee soorten klemmen. Ik heb inderdaad de goedkope klemmen.
Bij het vastdraaien zijn deze inderdaad gebogen. Ik dacht hoe vaster hoe beter.

Op het eerste zicht zien de duurdere klemmen er al een stuk steviger uit. Ik ga ze bestellen en ze erop zetten.

Alvast bedankt voor deze tip.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 9 jun, 2017 16:40

Zorg er voor dat de uitlaatdelen goed schoon zijn gemaakt. Beste met een staalborstel. Dan de pasvlakken en de binnenzijde van de klemmen insmeren met uitlaatmontagepasta of vet, dan kunnen de delen zich beter zetten. Vet gaat wel even stinken maar dat gaat weer voorbij.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 10 jun, 2017 10:45

Die goedkopere klemmen kan je volgens mij ook "dood" draaien, waarbij de uiteinden van beide klemmen op elkaar rusten en het uitsteeksel aan de klem als hefboom gaat werken. Ze zijn dan verbogen maar klemmen dan wel rondom, zolang ze niet langs elkaar schuiven. Nog nooit problemen mee gehad

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 10 jun, 2017 13:14

Van de goedkope klemmen druk er steeds een helft een beetje smaller in de bankschroef zodat hij in de ander helft kan vallen. Alleen het gedeelte waar de bout door gaat natuurlijk, Nooit last gehad.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 10 jun, 2017 14:32

Wat misschien goed is om te melden is dat na het vervangen van de motor de aansluiting ver van elkaar stonden.

Er zat toch zeker 10 cm tussen de aansluiting van de uitlaat. Ik moest hem met een spanband naar elkaar toe trekken om hem zo vast te kunnen zetten.

Ik vond het erg vreemd dat het zo ver was.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 10 jun, 2017 18:09

Is je 1e demper achterover gekanteld?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 10 jun, 2017 18:26

AZL57 schreef:Is je 1e demper achterover gekanteld?
Geen idee. Het is alleen aan de linker kant (standpunt in de auto) den ander kant is veel minder. 1 cm maar ongeveer.
2cv special 1986

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » zo 11 jun, 2017 11:15

Ik denk dat je demper dan inderdaad scheef zit/zat, het beste is om alle klemmen half los te maken zodat alles een beetje kan draaien. Ook wil het soms helpen om de 1e demper niet aan de bak vast te maken als de pasvorm slecht is. Buig dan wel even de beugels weg anders gaat hij rammelen

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 17 jun, 2017 18:07

Heb ondertussen de duurdere klemmen besteld en geplaatst. In mijn ogen zijn deze veel beter als de goedkope. Je voelt en ziet dat meteen. De sleuf in deze klemmen is ook smaller waardoor de uitlaat nog beter tegen elkaar aan wordt gedrukt.

De spanning tussen de uitlaat was intussen al geminderd. er zat nu uiterlijk een centimeter tussen.

Heb beide uitlaten met een spanband naar elkaar toegebracht en toen de klem geplaatst. Werkt ideaal. Wel even de spatborden eraf halen.

Alle uitlaatgassen zijn verdwenen.

Bedankt voor de tip :)
2cv special 1986

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 17 jun, 2017 19:42

Toch is het niet goed om het onder spanning te monteren.
Ergens gaat het op termijn scheuren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 17 jun, 2017 21:51

André Post schreef:Toch is het niet goed om het onder spanning te monteren.
Ergens gaat het op termijn scheuren.
DIt is ook maar tijdelijk. Ik wil mijn 2cv eens naar een garage brengen om nog wat dingen na te kijken. Ik hoop dat ze die spanning ook weg kunnen halen dan.

Wij vertrekken over een paar weken naar op vakantie en had graag de uitlaatgassen uit de auto.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 18 jun, 2017 11:22

Ja, das logisch.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie