2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Lek voorkomen bij uitlaatklemmen (OPGELOST)
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motor algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 1-8-2014
Berichten: 156
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Do 8 Jun, 2017 13:16    Onderwerp: Lek voorkomen bij uitlaatklemmen (OPGELOST) Reageer met quote

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden mijn motor vervangen. Maar sindsdien komen er veel uitlaatgassen vrij tussen de klemmen.

Ik heb ze rustig vast gedraaid en regelmatig met een hamer erop geklopt zodat de aansluiting beter zou worden. Maar tevergeefs.

Is er iets wat ik er aan kan doen? Ik wil het ook niet gewoon vol smeren met Gun Gum. (dat komt na een tijdje ook weer los heb ik gemerkt omdat het te warm wordt daar.

Het gaat over de klemmen die de verwarmingspotten vasthouden tussen het spruitstuk en de uitlaat. (Nieuwe klemmen trouwens)

Alvast bedankt.
_________________
2cv special 1986


Laatst aangepast door shorttrack op Za 17 Jun, 2017 17:07, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Punky
Addicted user
Addicted user


Geregistreerd op: 10-3-2003
Berichten: 9103
Woonplaats: Veghel

BerichtGeplaatst: Do 8 Jun, 2017 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Nieuwe klemmen verbuigen wanneer ze te strak vast zitten en zorgen dan voor lekkages.

Zelf heb ik goede ervaring met de luxere klemmen (gietstaal) die tegenwoordig leverbaar zijn ipv die gebogen plaatsstaal klemmen. Kosten wel iets meer, maar werken ook vele malen beter en zijn ook beter herbruikbaar.

Maat moet zijn 49. Vanaf de eerste naar tweede demper is 47.
_________________
PuNk RoCK LosEr

2CV, Ami, Rapido & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 1-11-2011
Berichten: 959
Woonplaats: Ursem

BerichtGeplaatst: Do 8 Jun, 2017 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

idd de luxere uitlaatklemmen nemen. Te koop bij de meeste onderdelen leveranciers. Deze kun je goed vastdraaien en je hebt zeker geen gun gum nodig. Ze zijn twee keer zo duur, maar gaan veel langer mee, je kunt ze ook losdraaien en weer gebruiken wanneer je een demper vervangt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 1-8-2014
Berichten: 156
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Do 8 Jun, 2017 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Heb wat opzoekwerk gedaan naar de twee soorten klemmen. Ik heb inderdaad de goedkope klemmen.
Bij het vastdraaien zijn deze inderdaad gebogen. Ik dacht hoe vaster hoe beter.

Op het eerste zicht zien de duurdere klemmen er al een stuk steviger uit. Ik ga ze bestellen en ze erop zetten.

Alvast bedankt voor deze tip.
_________________
2cv special 1986
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 6-6-2007
Berichten: 1541
Woonplaats: Wijchen

BerichtGeplaatst: Vr 9 Jun, 2017 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Zorg er voor dat de uitlaatdelen goed schoon zijn gemaakt. Beste met een staalborstel. Dan de pasvlakken en de binnenzijde van de klemmen insmeren met uitlaatmontagepasta of vet, dan kunnen de delen zich beter zetten. Vet gaat wel even stinken maar dat gaat weer voorbij.
_________________
Schultenbräu das ist mein Bier !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 25-5-2007
Berichten: 1852

BerichtGeplaatst: Za 10 Jun, 2017 09:45    Onderwerp: Reageer met quote

Die goedkopere klemmen kan je volgens mij ook "dood" draaien, waarbij de uiteinden van beide klemmen op elkaar rusten en het uitsteeksel aan de klem als hefboom gaat werken. Ze zijn dan verbogen maar klemmen dan wel rondom, zolang ze niet langs elkaar schuiven. Nog nooit problemen mee gehad
_________________
2cv6 1987
Acadiane camper 1983
2cv AZ 1963
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AZL57
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 2-9-2007
Berichten: 3840
Woonplaats: kerkrade

BerichtGeplaatst: Za 10 Jun, 2017 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Van de goedkope klemmen druk er steeds een helft een beetje smaller in de bankschroef zodat hij in de ander helft kan vallen. Alleen het gedeelte waar de bout door gaat natuurlijk, Nooit last gehad.
_________________
diverse Citroens, wat anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 1-8-2014
Berichten: 156
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Za 10 Jun, 2017 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Wat misschien goed is om te melden is dat na het vervangen van de motor de aansluiting ver van elkaar stonden.

Er zat toch zeker 10 cm tussen de aansluiting van de uitlaat. Ik moest hem met een spanband naar elkaar toe trekken om hem zo vast te kunnen zetten.

Ik vond het erg vreemd dat het zo ver was.
_________________
2cv special 1986
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AZL57
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 2-9-2007
Berichten: 3840
Woonplaats: kerkrade

BerichtGeplaatst: Za 10 Jun, 2017 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Is je 1e demper achterover gekanteld?
_________________
diverse Citroens, wat anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 1-8-2014
Berichten: 156
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Za 10 Jun, 2017 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

AZL57 schreef:
Is je 1e demper achterover gekanteld?


Geen idee. Het is alleen aan de linker kant (standpunt in de auto) den ander kant is veel minder. 1 cm maar ongeveer.
_________________
2cv special 1986
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 25-5-2007
Berichten: 1852

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jun, 2017 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat je demper dan inderdaad scheef zit/zat, het beste is om alle klemmen half los te maken zodat alles een beetje kan draaien. Ook wil het soms helpen om de 1e demper niet aan de bak vast te maken als de pasvorm slecht is. Buig dan wel even de beugels weg anders gaat hij rammelen
_________________
2cv6 1987
Acadiane camper 1983
2cv AZ 1963
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 1-8-2014
Berichten: 156
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Za 17 Jun, 2017 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ondertussen de duurdere klemmen besteld en geplaatst. In mijn ogen zijn deze veel beter als de goedkope. Je voelt en ziet dat meteen. De sleuf in deze klemmen is ook smaller waardoor de uitlaat nog beter tegen elkaar aan wordt gedrukt.

De spanning tussen de uitlaat was intussen al geminderd. er zat nu uiterlijk een centimeter tussen.

Heb beide uitlaten met een spanband naar elkaar toegebracht en toen de klem geplaatst. Werkt ideaal. Wel even de spatborden eraf halen.

Alle uitlaatgassen zijn verdwenen.

Bedankt voor de tip Smile
_________________
2cv special 1986
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
André Post
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1922
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Za 17 Jun, 2017 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Toch is het niet goed om het onder spanning te monteren.
Ergens gaat het op termijn scheuren.
_________________
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 1-8-2014
Berichten: 156
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Za 17 Jun, 2017 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

André Post schreef:
Toch is het niet goed om het onder spanning te monteren.
Ergens gaat het op termijn scheuren.


DIt is ook maar tijdelijk. Ik wil mijn 2cv eens naar een garage brengen om nog wat dingen na te kijken. Ik hoop dat ze die spanning ook weg kunnen halen dan.

Wij vertrekken over een paar weken naar op vakantie en had graag de uitlaatgassen uit de auto.
_________________
2cv special 1986
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
André Post
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1922
Woonplaats: Haarlem

BerichtGeplaatst: Zo 18 Jun, 2017 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, das logisch.
_________________
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motor algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group