Linker achterwiel schuurt tegen koets. (Verhaal op pagina 3)

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Linker achterwiel schuurt tegen koets. (Verhaal op pagina 3)

Bericht door shorttrack » do 15 jun, 2017 17:12

Hallo,

heb vandaag wat schuursporen op mijn linke r achterband gezien. Na een snelle controle bleek deze tegen de rubber aan te schuren wat ervoor zorgt dat je vering niet tegen de koets komt. (sorry weet de juiste benaming er niet van)

Dit gebeurt enkel wanneer hij een beetje in veert Omdat het blok zit ongeveer 10 cm boven de band bevindt.

Beide mijn banden lopen schijn af achter. Ze staan beide een beetje naar binnen.

Is er een manier om dit op te lossen? Mijn banden slijten ook schuin af waardoor ik vaker dan normaal banden moet wisselen.
Laatst gewijzigd door shorttrack op zo 23 jul, 2017 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv special 1986

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 15 jun, 2017 18:36

Je banden mogen nooit aan die blokjes komen!
Daar moet mer dan genoeg ruimte voor zijn !
Zijn de draagarmen niet krom?
Draagarmlagers uitgesleten?

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » do 15 jun, 2017 19:45

Geen idee. Ik weet alleen dat mijn achterbanden er schijn afslijten. Aan de buitenkant zijn ze nagenoeg perfect maar aan de binnenkant zijn ze meer dan op.

Kan dat afgesteld worden of moeten er dan meteen nieuwe draagarmen op?
2cv special 1986

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 15 jun, 2017 19:53

Eerst zeker weten dat er geen draagarmlagers stuk of los zijn, dan kan dit ook gebeuren.
In principe is een scheve draagarm niet af te stellen.
Alleen door het verbuigen van die arm, in de praktijk moeilijk nauwkeurig te doseren.
Maar als ze alle 2 scheef staan is wel raar dan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » do 15 jun, 2017 20:23

Je ziet dat de wielen een klein beetje naar binnen hellen.
2cv special 1986

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » vr 16 jun, 2017 08:44

Even de wagen opkrikken en de draagarm vastnemen.
Als je de draagarm kan kantelen naar links/rechts (tegen de normale richting) zijn de draagarmlagers los/kapot. geen al te dure reparatie.

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 17 jun, 2017 14:16

TimVS schreef:Even de wagen opkrikken en de draagarm vastnemen.
Als je de draagarm kan kantelen naar links/rechts (tegen de normale richting) zijn de draagarmlagers los/kapot. geen al te dure reparatie.
Ik ga dit zeker eens nakijken. Moet ik dan eerst de schokdempers en de vering los maken? of kan ik het zo ook controleren?
2cv special 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 17 jun, 2017 16:30

Gaat ook zo, alleen opkrikken.
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 17 jun, 2017 17:16

Niet te moeilijk doen ,
auto opkrikken, en als je speling voelt is het mis.
ik denk ook eerder aan het draagarmlager, dan aan en kromme draagarm.
houdt ons op de hoogte !

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 17 jun, 2017 18:04

Ik houd jullie op de hoogte.

Zal wel pas over een paar weken zijn. Ga dit bij een vriend moeten doen. heb zelf geen krik die zo hoog gaat.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 18 jun, 2017 13:35

Blokjes hout of stenen ertussen en je komt hoger. Maar dan niet eronder gaan liggen zul je begrijpen.

Als de achterbanden ergens tegenaan schuren zou mij dat niet lekker zitten en wil ik weten wat het is.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 18 jun, 2017 14:38

Hoe doe je dat dan als je onderweg een lekke band krijgt.. Ga je dan ook naar je vriend .. Voor het overige ben ik het met TB eens.. Ik zou willen weten wat het is.. Linke boel zo..

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » zo 18 jun, 2017 19:06

LPGo schreef:Hoe doe je dat dan als je onderweg een lekke band krijgt.. Ga je dan ook naar je vriend .. Voor het overige ben ik het met TB eens.. Ik zou willen weten wat het is.. Linke boel zo..
Ik heb twee krikken in de auto liggen. Een waarmee ik de auto wat omhoog krik. Vervolgens plaats ik nog een krik onder de draag arm en krik hem zo verder om hoog.

Maar met die methode kan ik natuurlijk niet checken of de draagarm los zit.

Moet inderdaad eens een beter krik kopen ;)
2cv special 1986

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 18 jun, 2017 22:25

Gewoon bij een bouwmarkt of Lidl ofzo zo'n hydraulisch garagekrikje scoren voor rond de 25 euro en je kunt een groot deel van de klussen aan je eend uitvoeren.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 19 jun, 2017 20:23

Je hebt toch niet te lange bouten voor je achtergordels gebruikt........

Plaats reactie