Is het nodig om een brandstof filter te plaatsen?

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Is het nodig om een brandstof filter te plaatsen?

Bericht door shorttrack » vr 16 jun, 2017 15:14

Hallo,

Ik weet niet of dit mag maar ik heb een filmpje gevonden op internet (Engels) waarbij iemand laat zien wat er gebeurt met een olie filter na veel kilometers.

Link:
https://www.youtube.com/watch?v=92TfTQTmuq4

Toen ik het zag schrok ik wel een beetje. Al die rotzooi die blijft hangen in de filters.

Is het niet verstandig om sowieso een filter te plaatsen voor de pomp?


Benieuwd naar jullie mening hierover.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 16 jun, 2017 15:28

Heb wel meer filmpjes van deze gast gezien, erg leuk.

Zelf heb ik wel een brandstoffilter geplaatst voor de pomp. Zegmaar langs het chassis op de plek van het metalen buisje.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 19 jun, 2017 14:28

Ik had regelmatig problemen met een vervuilde carburator, terwijl ik wel een benzinefilter had tussen de pomp en de carbu. Omdat dat raar was heb ik het filter vervangen. Daarna heb ik nooit meer last gehad. Het was zeker de 6,50 Euro waard. Officieel moet het filter tussen de tank en de pomp, maar dan moet je een filter van metaal hebben dat tegen steenslag kan. Een plastic fliter tussen pomp en carbu doet gewoon prima z'n werk.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 19 jun, 2017 20:16

Kulio schreef:Ik had regelmatig problemen met een vervuilde carburator, terwijl ik wel een benzinefilter had tussen de pomp en de carbu. Omdat dat raar was heb ik het filter vervangen. Daarna heb ik nooit meer last gehad. Het was zeker de 6,50 Euro waard. Officieel moet het filter tussen de tank en de pomp, maar dan moet je een filter van metaal hebben dat tegen steenslag kan. Een plastic fliter tussen pomp en carbu doet gewoon prima z'n werk.
Slechte plek!

a. de pomp heeft tijd nodig om het filter te vullen als je, na wat langere tijd, start (daarom zette Citroën het filter op het laagste punt vooraan naast het chassis, vòòr de pomp)
b. het filter zit enige centimeters van je spruitstuk wat een paar honderd graden heet wordt met als gevolg groot risico als er iets mits gaat en het tweede risico, zeker met dit weer kun je er op wachten, een zogenaamde vapour lock, een lucht/gasbel in je brandstof leiding. Heb dit seizoen alweer mensen op weg geholpen die met deze kwaal stilstonden....
c. steenslag bij een kunststof filter wat tot breuk lijdt..... in 35 jaar 2CV sleutelen nog niet mee gemaakt. (Maar ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit :-)

Resumé,
Gewoon onderaan naast je chassis, daar waar Citroën m ook plaatste.....

Succes

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 19 jun, 2017 21:39

Mocht het filter langs het chassis stuk gaan dan heb ik altijd het metalen buisje achterin liggen en kan ik door.

Langs het chassis op die plek zit het filter aardig beschermd door een deel van het spatbord.

Inderdaad brandgevaarlijk tussen pomp en carburateur.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » di 20 jun, 2017 16:33

Hmm.. dan zal ik die van mij ook maar eens weghalen.. haha. Die zit ook tussen pomp en carburateur.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 20 jun, 2017 17:40

Ja echt doen!
Als je je realiseert wat een "hete plek" het is....
Je moet er niet aan denken als het filtertje tegen je spruitstuk aan komt in de warmte...

Origineel hoort hij onderaan, naast het chassis onder je spatbord.

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » di 20 jun, 2017 23:38

Ik ga er alvast een bestellen. Ik ga gewoon voor de goedkope van plastic. Die van metaal en glas kun je wel uit elkaar halen maar als je kijkt hoe vaak je zoiets moet vervangen lijkt me dat niet de moeite.

Bovendien kan iets wat uit elkaar kan ook altijd gaan lekken natuurlijk ;)
2cv special 1986

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 22 jun, 2017 19:28

Zit bij mij al jaren tussen pomp en carb. Je kunt hem fixeren met een tyrap aan de koplampsteun. Komt ie echt niet in de buurt van je spruitstuk en smelten doet die daar ook niet. Rijd zo al jaren rond, ook in de hitte.

En volgens mij plaats Citroen origineel helemaal geen filter. Ook niet onderaan bij het chassis.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » do 22 jun, 2017 22:46

Maar waarom zou je het vuil wel toelaten in je brandstofpomp? Het lijkt mij alleen maar logisch dat hij ervoor zit.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » vr 23 jun, 2017 09:06

Punky schreef:Zit bij mij al jaren tussen pomp en carb. Je kunt hem fixeren met een tyrap aan de koplampsteun. Komt ie echt niet in de buurt van je spruitstuk en smelten doet die daar ook niet. Rijd zo al jaren rond, ook in de hitte.

En volgens mij plaats Citroen origineel helemaal geen filter. Ook niet onderaan bij het chassis.
Het is gewoon een extra risico. Bij VW kevers wil men ze ook nog wel eens daar plaatsen in de motorruimte. Een motorbrand gebeurt simpelweg te vaak hierdoor. Dat het jaren goed gaat, geeft geen garantie voor de toekomst! ;)

Kortom: helemaal met David eens, bij het chassis, voor de pomp plaatsen dat filter.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 23 jun, 2017 09:27

Er zit sowieso al een enorm fijn filter aan de aanzuigbuis van de vlotter. Dus enorme vuiligheid uit de tank komt daar al niet doorheen.
Van een kunststof slang komt ook weinig vuiligheid af, blijft dat kleine stukje rubber slang bovenop de tank over waardoor je carb van verstoppen als je geen filter hebt (en het rubber oud is).

Op mijn eend heb ik nooit zon filter gehad, en nooit problemen gehad.
Zit sinds 2005 wel een nieuwe vlotter en nieuwe leidingen in.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 25 jun, 2017 11:53

Punky schreef:Zit bij mij al jaren tussen pomp en carb. Je kunt hem fixeren met een tyrap aan de koplampsteun. Komt ie echt niet in de buurt van je spruitstuk en smelten doet die daar ook niet. Rijd zo al jaren rond, ook in de hitte.

En volgens mij plaats Citroen origineel helemaal geen filter. Ook niet onderaan bij het chassis.
Er werd standaard een filter geplaatst, op de genoemde plek.
Zeker toen de 2cv nog metalen brandstoftanks hadden.
Bij de kunststof tank is de noodzaak wellicht wat minder groot...

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 25 jun, 2017 11:56

Tom Duckpower schreef:Er zit sowieso al een enorm fijn filter aan de aanzuigbuis van de vlotter. Dus enorme vuiligheid uit de tank komt daar al niet doorheen.
Van een kunststof slang komt ook weinig vuiligheid af, blijft dat kleine stukje rubber slang bovenop de tank over waardoor je carb van verstoppen als je geen filter hebt (en het rubber oud is).

Op mijn eend heb ik nooit zon filter gehad, en nooit problemen gehad.
Zit sinds 2005 wel een nieuwe vlotter en nieuwe leidingen in.
Maak je brandstofpomp eens open en kijk naar het membraan....
Bij sommige eenden zit het echt helemaal vol met bagger.
Er wordt dan gezegd "de pomp is kapot" en wordt vervangen.
In werkelijkheid zit ie vol met bagger.
Daarom ook het filter voor de pomp.

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » zo 31 dec, 2017 19:36

Ik had zo'n twee jaar geleden een benzinefilter geplaatst, omdat er geen één op zat. Had deze tussen pomp en carb geplaatst; een paar cm van het uitlaatspruitstuk. Met tie-wraps vastgezet aan de koplampsteun.
Heb eerder dit jaar een nieuw filter gekocht en dit verplaatst naar onderlangs het chassis, naast het voorwiel.
Ben blij dat ik dat gedaan heb, want het onderste "pootje" van het oude filter was (door de hitte van het spruitstuk) al verbogen. Het was dus waarschijnlijk een kwestie van tijd alvorens dit was gaan scheuren...
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Plaats reactie