Interesse in dakdrager(beugel)s? Proto binnen!

Alles in, over, rond en op de koets.

Is er interesse voor dakdrager(beugel)s?

Jazeker, wel als complete dakdragers inclusief extrusie
6
60%
Jazeker, maar ik maak liever mijn eigen dragers/imperiaal/plaat op de beugels
2
20%
Jazeker, maar deze prijzen blijven mij te hoog
0
Geen stemmen
Nee, ik zou niets op een eend vervoeren/ik heb al iets/dit systeem mankeert nog wat
2
20%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Interesse in dakdrager(beugel)s? Proto binnen!

Bericht door Rossero » do 6 jul, 2017 11:20

Daar ben ik weer, met een nieuw projectje!
Ik heb al een tijdje dakdragers voor mijn eend die onder het dak om de dakrand heen klemmen, alleen klemmen deze niet heel erg goed en zijn ze lastig aan te komen. Daarnaast wil ik ook dergelijke beugeltjes voor een imperiaal of een dakdrager voor mijn roeiboot.

Nu ben ik weer eens aan het ontwerpen geslagen en ik heb mijn huidige dragers als uitgangspunt genomen alleen op een paar vlakken iets verbeterd. Hij klemt beter, het materiaal is dikker, hij is gemaakt uit RVS en in hoogte verstelbaar. De drager zelf is een standaard extrusie van aluminium en die zal niet heel erg duur zijn.

Dit is het ontwerp (ontwerp 1):

Afbeelding

Afbeelding


En dan heb ik nog een goedkopere versie, hiervan is de hoek en hoogte niet instelbaar en het klemplaatje is vlak, deze is wel significant goedkoper (ontwerp 2):

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rossero op vr 28 jul, 2017 10:28, 5 keer totaal gewijzigd.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 6 jul, 2017 11:34

mocht je interesse hebben laat dan hieronder even een berichtje achter met wat de maximale prijs is die je zou willen betalen, of je er een aluminium extrusie bij wilt hebben en of je per se de luxe variant wilt. Dan kan ik na een tijdje kijken of het zin heeft.

Voor mij geld bijvoorbeeld dat ik niet per sé de luxe variant hoef en ik voor 40 euro wel een setje wil hebben. Onder de 35 euro zou ik 2 setjes aanschaffen. Beiden zijn voor alleen de beugels omdat ik al een paar stukken van de alu extrusie heb liggen

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 6 jul, 2017 13:42

Zeker interesse. 1 set is 2 beugels? Of 4 beugels? Per eend zou je er 4 nodig hebben toch?

De luxe variant heeft iets mijn voorkeur. Laat ik t zo zeggen, vanaf 5 sets doe ik mee, luxe of eenvoudiger maakt niet uit. En dan graag met die alu extrusie.

Dus 4 beugels en 2 alu extrusie volgens mij voor 1 eend als ik het goed begrijp.

Echt heel leuk dit!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 6 jul, 2017 13:59

Een set bestaat inderdaad uit 4 beugels, of je er nu een imperiaal op zet of twee dragers. Dit zijn de kale prijzen van de beugels zonder bevestigingsmateriaal en extrusies, dus hou nog even een slag om de arm wat betreft de uiteindelijke prijs.

Verder is het een test, dus ik wil voornamelijk meerdere aanschaffen om de prijs voor mij ook lager te houden, je ziet hoe die keldert bij meerdere sets. Ik zal dus ook niets rekenen voor het verzinken en monteren.

Mocht het een succes zijn dan ga ik kijken of ik ze via een eendenshop aan de man kan krijgen, dan worden ze vast iets duurder maar dan hoef ik geen investering te doen behalve tijd ;)

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » do 6 jul, 2017 16:45

Ik ben niet zo'n fan van dingen op het dak (je) monteren. Tot voor kort ook wel gedaan maar dak dragers en of imperiaal geven een behoorlijk hoger brandstof verbruik en op de snelweg een zeer irritant resonerend geluid...

Ik heb het liever op of aan de trekhaak. Veel makkelijker en veel beter voor het rijdgedrag.

Speciaal voor de dyane een multifunctionele bagagebak voor op de trekhaak gemaakt en anders een aanhanger.
met eendige groeten,

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 6 jul, 2017 17:06

Sja, maar als ik jouw profielfoto mag geloven gooi je ook wel erg veel op het dak!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 6 jul, 2017 19:13

Er is een Engelsman die de steuntjes ook verkoopt.
Een setje kost bij hem 55 Pond.

Op zich heb ik wel interesse als je er meer dan 20 kunt maken.
Als je via een Eendenboer verkoopt heb ik er minder interesse in.

Mijn grootste nadeel is dat het dakje niet meer open kan als de beugel er op zit.
Eigenlijk zou je een snelsluiting moeten hebben voor de voorste steunen.

Ik heb wel interesse in 4 steunen.
Dan kan mijn kano op het dak, die steekt nogal uit op het karretje....

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 7 jul, 2017 10:52

Ik denk dat 20 lastig gaat worden maar als ik ze dit weekend mee bestel met een andere bestelling worden ze ook al goedkoper, vandaar ook mijn vraag wat ieders maximale prijs is en voor welk model. Ik heb zelf geen afzetmarkt of investeringsruimte dus ik moet ze wel via een eendenboer afzetten...

Die Engelse zijn inderdaad zoals origineel maar die zijn 2mm ipv 3 dik (verbuigen makkelijker) en klemmen om de dakrand ipv felsnaad (minder klemkracht).

De bedoeling is wel dat het dak nog open kan, zoals dat met mijn huidige ook kan, maar dan moet je het dak er onderdoor steken en achteraf oprollen. Maar een snelsluiting vind ik geen slecht idee! Met aan één kant een scharnier en aan de andere kant een snelspanner ofzo... Wel duurder uiteraard...

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 9 jul, 2017 17:20

Ik heb hier een imperiaal met van die beugeltjes die onder de dakrand klemmen, die zijn inderdaad lastig om goed vast te maken. zo onder die felsrand is denk ik een stuk gemakkelijker. Mijn dak kan ik nog net open doen. Als de steuntjes maar hoog genoeg zijn kun je nog net het dak eronderdoor frommelen

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 14 jul, 2017 03:34

Rossero schreef:Ik denk dat 20 lastig gaat worden maar als ik ze dit weekend mee bestel met een andere bestelling worden ze ook al goedkoper, vandaar ook mijn vraag wat ieders maximale prijs is en voor welk model. Ik heb zelf geen afzetmarkt of investeringsruimte dus ik moet ze wel via een eendenboer afzetten...

Die Engelse zijn inderdaad zoals origineel maar die zijn 2mm ipv 3 dik (verbuigen makkelijker) en klemmen om de dakrand ipv felsnaad (minder klemkracht).

De bedoeling is wel dat het dak nog open kan, zoals dat met mijn huidige ook kan, maar dan moet je het dak er onderdoor steken en achteraf oprollen. Maar een snelsluiting vind ik geen slecht idee! Met aan één kant een scharnier en aan de andere kant een snelspanner ofzo... Wel duurder uiteraard...
Je hebt een PM

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 26 jul, 2017 16:14

Ik heb een prototypeset besteld om te kijken of de maten goed zijn en die lijken wel prima! Om kosten te drukken heb ik wel gaten laten snijden om de hoeken zelf te kunnen zetten in een bankschroef.

Afbeelding
De lasergesneden delen met het gezette eindresultaat onderaan

Afbeelding
Gemonteerd op het dak, het verstelbare hoekstuk zit nu aan de buitenkant omdat ik de gaten in de dwarsligger te ver uit elkaar had geboord, het is maar een prototype... ;)

Afbeelding
Het dak past nog onder de drager door dus is te sluiten met de dragers gemonteerd

Afbeelding
En met gesloten dak

Afbeelding
Het zijaanzicht, de liggers zijn te draaien en in hoogte verstelbaar zodat je ze in hetzelfde 'vlak' kunt plaatsen

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » vr 28 jul, 2017 10:06

Dat ziet er wel chique uit!

Ik ben dezelfde originele dakdragers en die bevallen prima. Ik heb ook nog een rek die nog montagemateriaal nodig heeft. Ik ga binnenkort kijken of deze oplossing hier ook passend voor is.

Leuk project!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 28 jul, 2017 18:37

De steuntjes zien er goed uit.
De buis vind ik er niet zo 'classic' uit zien.

Mooi dat het dak er nog onderdoor kan.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » vr 11 aug, 2017 09:29

En de tweede is ook eindelijk klaar en zit er op en is getest :D

Afbeelding

Afbeelding

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » ma 14 aug, 2017 08:53

Leuk projectje!
Juist omdat het lang niet altijd handig is om een aanhangwagentje te gebruiken.
Ik heb mijn stem inmiddels uitgebracht in de poll.
En zelf zou ik, om je vraag te beantwoorden, voor zo'n setje ongeveer 30 euro overhebben.

Plaats reactie